Project/Area Number |
18K02742
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河井 亨 立命館大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (20706626)
秋吉 恵 立命館大学, 共通教育推進機構, 教授 (00580680)
宮下 聖史 島根県立大学, 地域政策学部, 准教授 (70755511)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | サービス・ラーニング / 体験の言語化 / SOFARモデル / リフレクション / 大学地域連携 / アクティブ・ラーニング / Problem-Based Learning / 学びのコミュニティ / 市民性 / パートナーシップ / 越境知 / 変容的関係 / コロナ禍 / 物語 / ボランティアセンター / 越境的支援 / ボランティア学 / ルーブリック / キャリア / COVID-19 / ピアサポート / リアル / バーチャル / 体験学習 / ジャーナル / 能動的学修 / 省察 / 地域連携 / 言語化 / 主体的 / 学び / 地域貢献 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focused on the synergistic effects of problem-based learning and active learning in service-learning programs. Under both theoretical and methodological approaches, the research project developed the action research at Ritsumeikan University. The team was formed of interdisciplinary members from education, social development, and regional sociology. In doing so, the team's representative led the findings as inter-community design from a social psychology perspective. Influenced by COVID-19, this study was expanded as a qualitative research project, focusing on self-actualization to realize citizenship for responding in the learning community. Specifically, the SOFAR model, constructed from U.S. pedagogical practices, was actively adapted to clarify curriculum design and assessment guidelines, paying attention to norms, habits, and procedures for cultivating citizenship.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果は、世界的には教授法の一つとして確立されたサービス・ラーニングについて、浸透の途上にある日本においてその内容と意義について明快に整理することができた。それらは国内での論文・学会等に加えて国際学会での発表を通じて公表を重ねてきた。 また、実践的には立命館大学サービスラーニングセンターによる全学教養科目に還元されており、専門科目との接続を前提とした一般教育の水準を超えて、文化的な多様性に配慮した地球市民の育成に貢献できている。加えて、それらの教育実践の成果や課題を日本サービス・ラーニング・ネットワーク等を通じて共有し、新たな実践的研究への効果的な連携・接続を図ることができた。
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