• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a first-year education program for enhancing lifelong learning attitudes and skills for prospective teachers

Research Project

Project/Area Number 18K02743
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionMomoyama Gakuin University of Education

Principal Investigator

Kajita Eiichi  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 教授 (70000065)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鎌田 首治朗  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 教授 (40599354)
飯田 真人  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (00781064)
高木 悠哉  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (40572350)
村上 祐介  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (10780190)
柴 恭史  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 講師 (80761139)
今宮 信吾  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 教授 (60780236)
山本 弥栄子  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (80450097)
栫井 大輔  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (90780338)
大畑 昌己  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 教授 (10802556)
DECKER Warren  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (60825313)
八木 利津子  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 教授 (00780313)
山口 聖代  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 講師 (00805046)
間處 耕吉  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (00757049)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords大学初年次教育 / 学習方略 / マインドセット / ディベート / 学び続ける教師 / 批判的思考 / 高等教育 / 初年次教育
Outline of Final Research Achievements

In this research we developed an educational program intended to train prospective teachers with attitudes related to lifelong learning, and evaluated the effectiveness of the program.
The uniqueness of the program is as follows; 1) the program is offered to first-year university students because we focus on learning mindset rather than knowledge of the teaching profession. 2)based on latest studies in learning science, students acquired the learning mindset and learning strategy in a small cooperative group.
As a result of this research, we find that the program we developed promotes a change in the mindset of students and makes participants to use better strategy to learn.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもたちの生きる力を高めるため、教員養成大学においては、働きながら新たな知識・技能を身に付け指導能力を高めていく「学び続ける教師」を育てていくことが重要な課題となっているが、教職課程においては教職としての基礎知識を扱うことが目的とならざるを得ず、学びに向かう意識(マインドセット)は十分に高められていない。
本研究で開発したプログラムは、心理学の知見にもとづいてこのマインドセットを「学び続ける教師」としてのものに転換し、効果的な学習方略を学ぶことによって学生が大学での学びだけでなく将来の子どもたちへの指導にも活かせるようになることを目的としており、今後の教員養成に貢献するものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 「学び続ける教員」育成におけるディベート・プログラムの実践(2)―対話的な学びと批判的思考態度との関連―2021

    • Author(s)
      村上祐介、柴恭史、安井茂喜、八木利津子、今宮信吾、山本弥栄子、高木悠哉、山口聖代、Decker Warren、梶田叡一
    • Journal Title

      桃山学院教育大学研究紀要

      Volume: 3 Pages: 132-143

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次教育における「学び続ける教員養成プログラム」の開発 ― マインドセットと学習方略に焦点をあてた少人数制教育 ―2020

    • Author(s)
      村上祐介、栫井大輔、飯田真人、柴恭史、髙木悠哉、八木利津子、Decker Warren、大畑昌己、今宮信吾、山本弥栄子、間處耕吉、山口聖代、鎌田首治朗、梶田叡一
    • Journal Title

      桃山学院教育大学研究紀要

      Volume: 2 Pages: 157-174

    • NAID

      120007171507

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学び続ける教員」育成におけるディベート・プログラムの実践―批判的思考態度への動機づけに着目して―2020

    • Author(s)
      村上祐介、柴恭史、飯田真人、山口聖代、Decker Warren、安井茂喜、髙木悠哉、八木利津子、大畑昌己、今宮信吾、山本弥栄子、間處耕吉、栫井大輔、鎌田首治朗、梶田叡一
    • Journal Title

      桃山学院教育大学研究紀要

      Volume: 2 Pages: 175-189

    • NAID

      120007171506

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教員養成における「学び続ける教員」育成プログラムの展開(1) ―インプリシット知能観への介入を見据えた予備的検討の成果―2019

    • Author(s)
      村上祐介、栫井大輔、柴恭史、髙木悠哉、
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会自主企画シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 桃山学院教育大学 初年次教育プロジェクト「11人の侍」実践報告2019

    • Author(s)
      村上祐介
    • Organizer
      日本人間教育学会第5回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi