• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Evaluation Framework for Community Engagement in American Higher Education

Research Project

Project/Area Number 18K02744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionNanzan University

Principal Investigator

GOSHIMA Atsuko  南山大学, 教職センター, 教授 (50442223)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋元 みどり  青山学院大学, シビックエンゲージメントセンター, 助手 (20729959)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsコミュニティ・エンゲージメント / サービス・ラーニング / 地域連携学習 / SLCE / Community Engagement / アメリカ高等教育 / 地域連携専門職 / 国際比較 / 日米比較 / 地域連携コーディネーター / カーネギー・コミュニティ・エンゲージメント分類 / 地域連携 / 評価 / 大学 / 地域貢献
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the evaluation framework for community engagement in American higher education. The aim is to explore how community engagement contributes to improving the quality of university education and research. Specifically, this study focused on Service-Learning and Community Engagement (SLCE) and examined the following three issues. (1) Clarified the characteristics and challenges of the evaluation framework of the Carnegie Carnegie Community Engagement Classification (CCEC) conducted by the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. (2) Analyzed the types and characteristics of SCLE by comparing various colleges based on case studies. (3) Examined the qualities and challenges of community engagement professionals who are responsible for improving the quality of SLCE.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、大学の地域連携に対する正当な評価が、研究偏重の文化の見直しと大学の組織改革を促したことを明らかにした点にある。評価指標として重要な点は、大学執行部のリーダーシップ、適正な資源配分と成長戦略、アセスメントの確立、地域連携人材の処遇、地域との双方的・互恵的関係である。とくに、公正な社会の実現に貢献するSLCEプログラムを開発及び運営するには、地域連携専門職(CEPs)を高等教育における新たなプロフェッションとして確立し、長期的な観点から育成する必要があることを日米比較研究を通じて解明した点に意義がある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (16 results) (of which Open Access: 15 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] ウィスコンシン大学マディソン校(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会的公正の実現のための高校生の進路支援 : オーストラリアのディーキン大学による高大連携を事例として2023

    • Author(s)
      五島 敦子
    • Journal Title

      南山大学 教職センター紀要

      Volume: 10 Issue: 10 Pages: 1-12

    • DOI

      10.15119/00004305

    • ISSN
      2433-4839
    • URL

      https://nanzan-u.repo.nii.ac.jp/records/4408

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Trends in Community Engagement at U.S. Research Universities as seen from the Carnegie Community Engagement Classification2023

    • Author(s)
      杉本 昌彦
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 62 Pages: 683-691

    • DOI

      10.15083/0002007430

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2007430

    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Service-Learning and Citizenship in American Undergraduate Education : Focusing on “Civic Learning and Democratic Engagement” by the American Association of Colleges and Universities2023

    • Author(s)
      黒沼 敦子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 62 Pages: 127-135

    • DOI

      10.15083/0002007381

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2007381

    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Study on Competency Development for Service-Learning and Community Engagement Practitioners : Case Study of Capacity Building Programs for University Faculty and Staff in Japan2023

    • Author(s)
      秋元 みどり
    • Journal Title

      青山スタンダード論集

      Volume: 18 Pages: 217-241

    • DOI

      10.34321/22623

    • ISSN
      18806430
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01311295

    • Year and Date
      2023-01-16
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域連携学習の実践を担う教員への支援と能力開発:米国ポートランド州立大学におけるコミュニティ・ベースド・ラーニングを事例に-2023

    • Author(s)
      秋元みどり
    • Journal Title

      シビックエンゲージメント研究(青山学院大学シビックエンゲージメントセンター紀要)

      Volume: 1

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における大学でのサービス・ラーニングの実践報告2022

    • Author(s)
      秋元 みどり
    • Journal Title

      青山スタンダード論集

      Volume: 17 Pages: 81-94

    • DOI

      10.34321/22186

    • NAID

      40022814959

    • ISSN
      18806430
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01310790

    • Year and Date
      2022-01-16
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国大学の地域連携学習(SLCE)を通した市民学習における専門職の役割と関与ーミドルベリー大学を事例としてー2022

    • Author(s)
      黒沼敦子
    • Journal Title

      大学経営政策研究

      Volume: 12 Pages: 33-49

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域連携教育を担う教職員の資質・能力の形成-大学での実践を中心とした文献レビューによる研究課題の検討-2021

    • Author(s)
      秋元みどり
    • Journal Title

      日本福祉教育・ボランティア学習学会研究紀要

      Volume: 37 Pages: 128-142

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国大学における地域連携専門職の専門能力開発 : キャンパス・コンパクトの資格認定プログラムを中心に2021

    • Author(s)
      五島 敦子
    • Journal Title

      アカデミア. 人文・自然科学編 (南山大学)

      Volume: 21 Pages: 169-178

    • NAID

      120006979050

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国大学におけるサービス・ラーニングの組織化―ミドルベリー大学の事例―2021

    • Author(s)
      黒沼敦子
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 485-495

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] リベラルアーツ・カレッジのサービス・ラーニング―ミドルベリー大学を事例として―2021

    • Author(s)
      黒沼敦子
    • Journal Title

      福留東土・戸村理・蝶慎一編『教養教育の日米比較研究』広島大学高等教育研究開発センター

      Volume: 高等教育研究叢書158 Pages: 47-58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国研究大学における地域参画活動(SLCE)を通じた工学分野の学び-パデュー大学EPICSを事例に-2021

    • Author(s)
      杉本昌彦
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 505-513

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国大学における成人学生の学修支援-学位取得の阻害要因とその対策-2020

    • Author(s)
      五島敦子
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究(名古屋大学高等教育研究センター)

      Volume: 20 Pages: 275-296

    • NAID

      120006821480

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国高等教育におけるサービス・ラーニングの発展と課題-大学教員に対する支援に注目して2019

    • Author(s)
      五島敦子
    • Journal Title

      比較教育学研究(日本比較教育学会)

      Volume: 59 Pages: 100-119

    • NAID

      130007902861

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 2017-2019 年米国ウィスコンシン大学システムの再編 ― UW-エクステンション解体の背景を中心に ―2019

    • Author(s)
      五島敦子
    • Journal Title

      UEJジャーナル(全日本大学開放推進機構)

      Volume: 31 Pages: 18-30

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国大学の地域連携に関する評価枠組―カーネギー・コミュニティ・エンゲージメント分類の意義を中心に2019

    • Author(s)
      五島敦子
    • Journal Title

      大学経営政策研究

      Volume: 9 Pages: 37-52

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 米国大学における地域連携専門人材のコンピテンシー・モデルの検討ーサービス・ラーニング&コミュニティ・エンゲージメント(SLCE)研究を手掛かりに2022

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      日本社会教育学会第69回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域連携学習における専門的役割―サービス・ラーニング実践者の資質・能力に着目して2022

    • Author(s)
      秋元みどり
    • Organizer
      日本国際教育学会第33回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国研究大学におけるコミュニティ・エンゲージメントの動向ーカーネギー・コミュニティ・エンゲージメント分類をてがかりに2022

    • Author(s)
      杉本昌彦
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国教養教育におけるサービス・ラーニングを通した市民性育成ー専門職の役割と関与を中心に2022

    • Author(s)
      黒沼敦子
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるサービス・ラーニングの実践報告2022

    • Author(s)
      秋元みどり
    • Organizer
      青山学院大学青山スタンダード教育機構全体フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍における米国継続高等教育2021

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      日本社会教育学会第68回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域連携教育を担う教職員の資質・能力の形成-大学での実践を中心とした文献レビューによる研究課題の検討-2021

    • Author(s)
      秋元みどり
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会第27回埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Civic Learning Through Service-Learning in Japanese Private Universities: Focus on Social Change Orientation from Syllabus Analysis2021

    • Author(s)
      Atsuko Kuronuma(presenter)&Atsuko Goshima(coauthor)
    • Organizer
      2021 IARSLCE Virtual Gathering(International Association for Research on Service-Learning and Community Engagement)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 米国の大学における地域連携専門職の職能開発―キャンパス・コンパクトの取り組みに注目して―2020

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 米国高等教育におけるサービス・ラーニングとコミュニティ・エンゲージメント2019

    • Author(s)
      五島敦子、杉本昌彦、黒沼敦子、福留東土
    • Organizer
      、日本比較教育学会第55回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 米国大学における成人向け教育プログラムの展望と課題2019

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター第168回招聘セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国大学における成人向け教育プログラムの展開と課題―ウィスコンシン大学を事例として2019

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      第32回玉川学園K-16教育研究活動等有識者会議
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アメリカにおける成人学生の学修支援2018

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      日本高等教育学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教職員を巻き込む科目間連携―ラーニング・コミュニティの実践から2018

    • Author(s)
      五島敦子
    • Organizer
      滋京奈地域人材育成協議会2018年度第1回PBLに関する研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi