• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and application of education on college students' understanding of developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 18K02746
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University (2020-2021)
Tohoku University (2018-2019)

Principal Investigator

Okada Yuji  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10584071)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長友 周悟  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (80751081)
榊原 佐和子  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 特任講師 (00761389)
高橋 真理  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 助手 (20751069)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords発達障害 / 障害理解教育 / 大学生 / 潜在連合テスト / 障害理解 / IAT
Outline of Final Research Achievements

This study developed an education on understanding developmental disabilities. At first, we created contents of education directed at understanding disabilities in cooperation with experts of disability support and provided it in college classes. Pre, post, and follow-up survey was conducted to examine the effect of education and the changes in students’ attitudes toward developmental disabilities were analyzed. As a result, it was shown that implicit attitude which was measured by implicit association test (IAT) was improved as well as explicit attitude. Education on understanding developmental disabilities was provided to over three hundred fifty students. Educational material for faculty and staff which help understanding of developmental disabilities was also created.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害者の割合は少なくないが,発達障害について学ぶ機会は限られている。この背景には,学校教育の中で発達障害理解教育が十分に実施されていないことがある。本研究では発達障害理解教育のコンテンツを開発するとともに,その内容が発達障害に対する理解の向上や態度の改善に有効であることを複数回の調査研究に基づき検証した。科学的な手法で有効性が確認された発達障害理解教育は貴重であり,こうした教育を展開していくことが発達障害者にとって生きやすい社会をつくることにつながるといえる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 発達障害理解教育を通じた大学生の発達障害に対する態度変容―顕在的及び潜在的指標に注目して2020

    • Author(s)
      林慎吾・岡田有司
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 20 Pages: 1-13

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The effect of education on Japanese university students’ understanding of developmental disabilities: An investigation with implicit and explicit measures2021

    • Author(s)
      Okada Yuji
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の発達障害者観に影響を与える要因2020

    • Author(s)
      岡田有司
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談と障害学生支援の連携・ 協働に関する現状と課題(1) -機関・部署の活動状況2020

    • Author(s)
      松川春樹・池田忠義・榊原佐和子・髙橋真理
    • Organizer
      第58回全国保健管理研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談と障害学生支援の連携・ 協働に関する現状と課題(2) -担当者に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      池田忠義・松川春樹・榊原佐和子・髙橋真理
    • Organizer
      第58回全国保健管理研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生を対象とした発達障害理解教育2019

    • Author(s)
      岡田有司
    • Organizer
      心理科学研究会 2019 年春の研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 障害理解教育を通じた大学生の発達障害に対する認識の変容―顕在的な指標に注目して2019

    • Author(s)
      岡田有司・林慎吾
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害理解教育を通じた大学生の発達障害に対する潜在的態度の変容:潜在連合テストを用いた検討2018

    • Author(s)
      林慎吾・岡田有司
    • Organizer
      日本発達心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 子どもを支援する教育の心理学2021

    • Author(s)
      村上 香奈、山崎 浩一
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091218
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 発達障害のある学生への対応について-教職員向けヒントブック2021

    • Author(s)
      榊原佐和子・池田忠義・長友周悟・髙橋真理・鈴木大輔
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      東北大学 学生相談・特別支援センター 特別支援室
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育相談 (やさしく学ぶ教職課程)2020

    • Author(s)
      角南なおみ(編著), 榊原佐和子他(著)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029738
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 共生社会へ:大学における障害学生支援を考える2020

    • Author(s)
      吉武清實・岡田有司・榊原佐和子(編著)
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633423
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 発達障害のある学生への対応について-教職員向けヒントブック

    • URL

      http://www.ccds.ihe.tohoku.ac.jp/wp-content/uploads/2021/12/fdf710fb9d5f64e89421b9d9f97aedfb.pdf

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi