• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of an educational model for children with developmental disabilities based on Steiner Education and Montessori Education

Research Project

Project/Area Number 18K02757
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Eto Yoshinori  広島大学, 人間社会科学研究科(文), 教授 (60270013)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords発達障がい児教育 / シュタイナー教育 / モンテッソーリ教育 / 発達障害児教育 / シュタイナー / モンテッソーリ / 発達障がい
Outline of Final Research Achievements

It is an urgent task to show effective educational theories and methods for "children with developmental disabilities (LD, ADHD, autism, etc.)", which are rapidly increasing in Japan and overseas. Based on this situation, this study presented an effective theory-practice model through practice in clinical institutions - NPO Steiner & Montessori Academy - based on the theory of Steiner education and Montessori education, which are successful not only in education for healthy children but also in education for children with disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害児への体系的で有効な教育理論と実践が求められる今日、本研究は、種々の発達障害に配慮し、精神科学的教育学の観点から、各児童の能力を最大限に引き出す根源的な教育原理を導出することを目的とした。具体的には、無意識や高次の感覚・精神をも視野に入れたホリスティックな教育原理を基盤に置き、障害児教育でも成果を上げるシュタイナー教育とモンテッソーリ教育に注目し、それらの理論構造を解明し、その理論に基づく実践を幼児や児童に施すことを通して、発達障害児教育に有効な〈健常児教育との連続的・統合的な理論・実践モデル〉を描出することに成功した。成果を本に著し、多方面からの高い評価を得ている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 8 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 6 results) Book (5 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] Possibility of Inclusive Education through Steiner Education2021

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      HABITUS

      Volume: 25 Pages: 17-33

    • DOI

      10.15027/50601

    • NAID

      120007002523

    • ISSN
      2186-7909
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2015438

    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達に課題を持つ児童における養蜂の可能性について2021

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      障がい者にやさしい 養蜂シンポジウム開催報告書、トウヨウミツバチ協会

      Volume: 2021 Pages: 28-29

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] シュタイナーの思想に基づく児童の療育としての養蜂活動2021

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      ミツバチストーリーズ

      Volume: 2 Pages: 66-67

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Modern Significance of Steiner's Educational Thought2020

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      ぷらくしす

      Volume: 21 Pages: 59-72

    • DOI

      10.15027/48975

    • NAID

      120006824048

    • ISSN
      1880-8638
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2016439

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達に課題を持つ児童における養蜂の可能性について2020

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      mitsubachi symposium 2020

      Volume: 2020年度版 Pages: 28-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 西晋一郎(広島高等師範教授)の倫理思想を通して生き方と平和を考える2020

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      イギリス理想主義研究年報

      Volume: 16 Pages: 1-9

    • NAID

      40022692388

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] シュタイナー教育とモンテッソーリ教育に基づく発達障がい児教育モデルの構築-両教育の接点とシュタイナー療育の事例-2020

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      倫理学研究

      Volume: 26 Pages: 1-14

    • NAID

      40022286880

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Thought of Mikio Yamamoto (Kugai): Wisdom based on Religious Experiences2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      ぷらくしす

      Volume: 20 Pages: 83-90

    • DOI

      10.15027/47415

    • NAID

      120006607018

    • ISSN
      1880-8638
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2016427

    • Year and Date
      2019-03-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Steiner’s educational thought as a philosophy of life: Overcoming Nietzsche’s philosophy2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      HABITUS

      Volume: 23 Pages: 17-30

    • DOI

      10.15027/47372

    • NAID

      120006604695

    • ISSN
      2186-7909
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2015421

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新たなるWissenschaft(科学・学問・知識)論に基づく「術としての教育」の構造と可能性2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 120 Pages: 1-19

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 隆法寺における別時念仏会への招待講演をふりかえって2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Journal Title

      空外会会報

      Volume: 38 Pages: 2-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] シュタイナーとミツバチ2021

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Organizer
      トウヨウミツバチ協会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達に課題を持つ児童における養蜂の可能性について2020

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Organizer
      トウヨウミツバチ協会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 西晋一郎(広島高等師範教授)の倫理思想を通して生き方と平和を考える2020

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Organizer
      日本イギリス理想主義学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 西晋一郎(広島高等師範学校)の倫理思想を通して生き方と平和を考える2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Organizer
      日本イギリス理想主義学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] いじめ問題を道徳教育から考える~傍観者を仲裁者に~2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] いじめと道徳2018

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Organizer
      学校と道徳教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 「らしさ」を育てるシュタイナー教育とモンテッソーリ教育2022

    • Author(s)
      衛藤 吉則
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516511
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化に対応した新教職論2021

    • Author(s)
      竹田 敏彦、衛藤 吉則
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515446
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Book] いじめはなぜなくならないのか2020

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514401
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育的関係の解釈学2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本教育史2019

    • Author(s)
      衛藤吉則
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084517
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 衛藤吉則研究室

    • URL

      https://www.etosemi.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] NPO法人シュタイナー&モンテッソーリ・アカデミー

    • URL

      http://steiner-montessori-academy.com/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 広島大学研究者総覧 衞藤吉則

    • URL

      https://seeds.office.hiroshima-u.ac.jp/profile/ja.80192b823ab9abd0520e17560c007669.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] NPO法人シュタイナー&モンテッソーリ・アカデミー 活動報告

    • URL

      http://steiner-montessori-academy.com/%e6%b4%bb%e5%8b%95%e5%a0%b1%e5%91%8a/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 広島大学大学院文学研究科 文学部 倫理学分野 衛藤吉則研究室 Yoshinori ETO Lab.

    • URL

      https://www.etosemi.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 広島大学大学院文学研究科 文学部 倫理学分野 衛藤吉則研究室

    • URL

      http://www.etosemi.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi