• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation and utilization of "diversity grasp sheet" for elementary schools to build a symbiotic society rich in diversity

Research Project

Project/Area Number 18K02758
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Wakamatsu Akihiko  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (70230919)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords小学校 / 多様性に富む共生社会 / 協同問題解決 / エンゲージメント / 教室談話 / 向社会性 / メタ認知的活動 / 絵本開発 / 教室談話分析 / 向社会的動機の多元性 / 振り子型モデル / 向社会的判断の発達水準 / 絵本の有用性検証 / 多様性 / 絵本 / 特別支援教育 / 特別活動 / 共生社会 / 「多様性把握シート」
Outline of Final Research Achievements

In this research, we aimed to realize a "diversified symbiotic society." And I hoped that the children would create a better class and school life with their own strength. We organized a project team with 7 elementary school teachers, 1 university teacher, and 1 graduate student. In the first axis, practical research was carried out at each school, and five research results were published in peer-reviewed journals. In the second axis, based on the first axis, we developed a picture book that embodies the appearance of children creating a class life. Then, the usefulness of picture books was verified for 156 faculty members including the Board of Education and 995 children including special needs classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第1軸では,「多様性に富む共生社会」の実現を目指して,協同問題解決や持続的で主観的な幸福の要素であるエンゲージメント理論,教室談話研究の振り子型モデル,向社会的判断の発達理論および向社会的動機の多元性理論,メタ認知的活動に基づく共有過程研究等の概念的・理論的枠組みを用いて,児童の多様性を質的に価値づけるための言動データの収集・分析を行った。第2軸では,第1軸の研究成果を基にシナリオ素案を作成し,2名の絵本作家を交えて,意思決定や合意形成,多様な児童が自身のよさや可能性を生かして活躍する場面等を含めた絵本を開発した。報告会や新聞報道で多くの反響が得られたことから,絵本は出版を目指すこととなった。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 8 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Survey for teachers about picture book that convey the significance of class activities (1)2021

    • Author(s)
      若松昭彦・川原陽子・陰菜穂子・山本耕祐・橋本久美・廣田誠・松本浩司・横山謙治・岸本勝義・若松美沙
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 153-160

    • DOI

      10.15027/50625

    • NAID

      120007002506

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018380

    • Year and Date
      2021-03-19
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of Forming Human Relationships and Social Development Abilities in Special Needs Class in Junior High School: Based on an Analysis of Narrative of Students in “Discussion Activities"2021

    • Author(s)
      井上美由紀・若松昭彦・若松美沙
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 19 Issue: 19 Pages: 25-37

    • DOI

      10.15027/50713

    • NAID

      120007026279

    • ISSN
      2435-9378
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2037878

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 異学年交流活動における上学年児童の向社会的判断の特徴に関する研究2021

    • Author(s)
      橋本久美・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 10 Pages: 53-63

    • NAID

      120007119501

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学ぶ環境を創造するエンゲージメント研究の動向と展望-特別活動に着目した一考察-2021

    • Author(s)
      若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 10 Pages: 65-78

    • NAID

      120007119500

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校高学年における「話合い活動」での合意形成過程の実態-児童の発話内容・記述内容の分析を通して-2021

    • Author(s)
      野地香苗・西村由惟・新宅祐子・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 9 Pages: 35-44

    • NAID

      120007033512

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Interpretive Analysis of Participation in Class Group in Lower Grades in Elementary School: Focusing on Speech of Students in a “Discussion" Classroom Activity2020

    • Author(s)
      山本耕祐・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 8 Issue: 8 Pages: 61-70

    • DOI

      10.15027/48911

    • NAID

      120006822642

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023587

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学級活動における児童の役割とエンゲージメントの関連-小学校低学年と高学年の事例検討を通して-2020

    • Author(s)
      陰菜穂子・津中友里菜・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 9 Pages: 61-73

    • NAID

      130007983285

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学2年生における協同問題解決のプロセスと規範および向社会性の促進との関連2019

    • Author(s)
      松本浩司・若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      学級経営心理学研究

      Volume: 8 Pages: 81-92

    • NAID

      130007983277

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中学校での社会的発達に関する研究:児童生徒への質問紙調査と教員によるエピソード記録を通して2019

    • Author(s)
      若松美沙・若松昭彦
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 7 Pages: 85-95

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学校特別支援学級における学級集団への参画に関する解釈的分析-「話合い活動」での児童の言動に着目して-2020

    • Author(s)
      山本耕祐・若松昭彦・若松美沙
    • Organizer
      日本特別活動学会第29回岡山大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi