• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support for Nurses Working in Special Needs Schools to Continue to Work Lively

Research Project

Project/Area Number 18K02767
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

Hasegawa Yuka  佛教大学, 保健医療技術学部, 准教授 (40614756)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 早川 りか  武庫川女子大学, 看護学部, 准教授 (50737575)
井上 寛子  広島国際大学, 看護学部, 助教 (60803898)
高間 さとみ  鳥取大学, 医学部, 講師 (90588807)
小嶋 理恵子  名桜大学, 健康科学部, 上級准教授 (20404402)
鬼頭 泰子  佛教大学, 保健医療技術学部, 准教授 (70433232)
黄波戸 航  姫路獨協大学, 看護学部, 助教 (40779592)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords医療的ケア / 特別支援学校 / 看護師 / ワークエンゲージメント / 看護技術 / 人間関係 / 情報共有 / 職場環境 / コロナ禍 / 協働 / 法制化 / 教員 / システム / 医療的ケア児 / 協働システム / 協働と離職
Outline of Final Research Achievements

The results suggest that in order for nurses in special needs schools to continue working actively, it is necessary to review their relationships and information sharing with other professionals and parents, as well as their employment status. It was found that the relationships and information sharing with school principals, school doctors, and attending physicians, in addition to the teachers and school nurses in charge as described so far, influenced nurses' work engagement (a positive and fulfilling psychological state related to work, characterized by vitality, enthusiasm, and immersion). Employment conditions such as wages and employment status also affected work engagement. In order for nurses in special-needs schools to continue to work with vigor and enthusiasm, it is necessary to review the system that allows nurses to build relationships and share information with other professionals and parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援学校の看護師がいきいきと働き続けるには,他職者や保護者との関係性や情報共有,雇用形態の見直しが必要であることが示唆された.これまで述べられてきた担当教員や養護教諭だけでなく,学校長や学校医、主治医との関係性や情報共有が,看護師のワークエンゲージメントに影響を与えていた.特別支援学校の看護師がいきいきと働き続けるためには,看護師が他職者や保護者と関係性を構築し、情報共有できる体制の見直しが求められる.それには,学校長のリーダーシップが欠かせない.特別支援学校の看護師がいきいきと働き続けることが,医療的ケア児の安心・安全な教育環境の保障とケアの質の向上につながる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 新型コロナウィルス感染症拡大時における特別支援学校の課題 ―特別支援学校で働く看護師へのアンケート結果から―2022

    • Author(s)
      長谷川 由香, 鬼頭 泰子, 井上 寛子, 早川 りか
    • Journal Title

      日本看護科学学会誌

      Volume: 42 Pages: 240-245

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校における医療的ケアをめぐる協働の捉えなおしー事例についての看護師の語りから見えるシステムとしての協働ー2022

    • Author(s)
      長谷川由香
    • Journal Title

      育療

      Volume: 70 Pages: 1-11

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校における「医療的ケア」の法制化における 教員と看護師の役割の変化2021

    • Author(s)
      長谷川 由香
    • Journal Title

      佛教大学 保健医療技術学部紀要

      Volume: 15 Pages: 45-54

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校の看護師が抱く援助場面における思い2020

    • Author(s)
      鬼頭泰子,長谷川由香,黄波戸航
    • Journal Title

      看護実践の科学

      Volume: 5 Pages: 78-84

    • NAID

      40022233275

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「特別支援学校における協働」の概念分析2018

    • Author(s)
      長谷川由香
    • Journal Title

      関西看護医療大学紀要

      Volume: 10 Pages: 48-57

    • NAID

      120006521990

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 特別支援学で働く看護師の現状2022

    • Author(s)
      長谷川由香,鬼頭泰子,井上寛子,早川りか,黄波戸航
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校における医療的ケアの経緯と今後の課題2020

    • Author(s)
      長谷川由香
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校で働く看護師と多職種との協働のシステム2019

    • Author(s)
      長谷川由香,井上寛子,鬼頭泰子,黄波戸航
    • Organizer
      第66回日本小児保健研究学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校における看護師と子どもを取り巻く関係者との情報共有の実際と課題2019

    • Author(s)
      井上寛子,長谷川由香
    • Organizer
      第66回日本小児保健研究学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校で働く看護師と多職種との協働のシステム2019

    • Author(s)
      長谷川由香 井上寛子 鬼頭泰子 黄波戸航
    • Organizer
      日本小児保健協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 井上寛子 長谷川由香2019

    • Author(s)
      特別支援学校における看護師と子どもを取り巻く関係者との情報共有の実際と課題
    • Organizer
      日本小児保健協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A特別支援学校で働く看護師の定着と教員との協働の関係2018

    • Author(s)
      長谷川由香 井上寛子 早川りか 高間さとみ
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi