• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the development of a method for evaluating the language proficiency of bilingual students of Japanese Sign Language and Japanese

Research Project

Project/Area Number 18K02770
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKyushu Sangyo University

Principal Investigator

Abe Takanobu  九州産業大学, 人間科学部, 教授 (90580613)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords日本手話 / 書き言葉としての日本語 / バイリンガル / 言語運用力 / 評価 / 日本語
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to devise a method for evaluating the language operational ability of Japanese Sign Language/Japanese bilingual students and to examine effective educational methods for improving the language operational ability of deaf students. As a result, the following were extracted as the foundation of language competence: "being in a bilingual environment with Japanese Sign Language and Japanese," "having an established Deaf identity," and "having encounters and dialogues with a variety of role models. The following frameworks can be used to evaluate language competence: "having a rich knowledge of the world," "being able to select and combine various means of communication," and "being able to plan ahead through dialogue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本手話・日本語バイリンガル環境で学ぶろう児にとっての言語運用力を、個人のもつ日本手話と日本語の個々の言語能力という視点で評価するのではなく、二つの言語を使って何ができるのか、つまり、現実の社会の中で、周囲と「対話」をしたり、「協調」したり「足場かけ」をしたりされたりといった、周囲との関係性の中で見えてくる能力までを含めた「相互行為能力」まで拡張してとらえることができる評価の枠組みを提供したことに本研究の意義がある。さらに、マイノリティであるろう者のコミュニティの内部から視点で、ろう児の言語運用力の評価の枠組みをとらえたことには大きな社会的意義があると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] How Japanese Sign Language/Written Japanese bilingual Deaf children read any books in Japanese?2021

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      Human Sciences

      Volume: 3 Issue: 0 Pages: 33-43

    • DOI

      10.32223/hsksu.3.0_33

    • NAID

      130008005968

    • ISSN
      2434-4753
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A study on assessment of reading comprehension in Japanese as a second language for Japanese Sign Language and Written Japanese bilingual Deaf children2020

    • Author(s)
      阿部敬信・長谷部倫子
    • Journal Title

      Human Sciences

      Volume: 2 Issue: 0 Pages: 17-28

    • DOI

      10.32223/hsksu.2.0_17

    • NAID

      130007821338

    • ISSN
      2434-4753
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本手話・日本語バイリンガル児童生徒の言語習得 ―小学部第2学年から中学部第1学年までの縦断的分析から2018

    • Author(s)
      阿部敬信・赤堀仁美
    • Journal Title

      明星学園創立10周年記念シンポジウム

      Volume: 1 Pages: 6-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童生徒の言語運用力とは何か -ろう者教員に対する半構造化インタビュー調査をとおして-2022

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の言語運用力の評価-「聴覚障害のある生徒の言語運用力の評価に係る質問紙」調査の結果から-2021

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学科第58回大会自主シンポジウム01「聴覚障害教育における言語運用力育成(その6)」話題提供
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚障害児の言語運用力の評価に関する研究 -聴覚障害教育のベテラン教師は「言語運用力」をどのように評価しているのか2020

    • Author(s)
      阿部敬信・村松弘子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(福岡教育大学・オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本手話を母語とするろう児の読解力の評価に関する研究-DLAの考え方を生かした「ろう児のための日本語読解力評価」から2019

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会(広島大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「多層指導モデルMIM」による効果的な読みの指導の研究-小学校第1学年におけるアセスメントと連動した予防的な支援をとおして2019

    • Author(s)
      阿部敬信・加来亜里花
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会(東京大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童の読解力評価 -DLA〈はじめの一歩〉及び〈読む〉を日本手話・日本語バイリンガル児童に適用する2018

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所3歳児クラスの言語・コミュニケーションを育む -RTIの考え方を生かした早期からの発達支援をめざして2018

    • Author(s)
      阿部敬信・渡邊麻里
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 聞こえなくても大丈夫!人工内耳も手話も2022

    • Author(s)
      阿部敬信・中川信子・松﨑丈・池田亜希子・狩野桂子・玉田さとみ
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760353
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 聴覚障害児童・生徒の言語運用力へのアプローチ-Good Practiceの集成をめざして2020

    • Author(s)
      高井沙織・村松弘子・藤本裕人・白井一夫・阿部敬信・小川征利他
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      lLaPHICY聴覚障害教育における「言語運用」を考える会
    • ISBN
      9784600005177
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 共に育つ保育を探求する保育内容総論2019

    • Author(s)
      清水陽子・森眞理・赤嶺優子・阿部敬信・今津尚子・犬童れい子・川俣美砂子・黒田秀樹・柴田賢一・永渕美香子・原陽一郎・福田泰雅・二子石諒太
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767950884
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi