Brain network of specific Kanji writing disability: a MEG study
Project/Area Number |
18K02773
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
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Research Institution | National Center of Neurology and Psychiatry |
Principal Investigator |
Inagaki Masumi 国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 精神保健研究所 知的・発達障害研究部, 客員研究員 (70203198)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加賀 佳美 国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 精神保健研究所 知的・発達障害研究部, 室長 (20436877)
軍司 敦子 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (70392446)
江頭 優佳 国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 精神保健研究所 知的・発達障害研究部, リサーチフェロー (10793200)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 学習障害 / 脳磁図 / 書字障害 / 視覚情報処理 / 逸脱反応 / 事象関連磁場 / 脳内ネットワーク / 合理的配慮 |
Outline of Final Research Achievements |
Reading is an essential skill in Japanese society and is based on the automatic visual recognition of words. Automatic deviation detection for word stimuli is observable in the early stages of visual information processing. Magnetoencephalography (MEG) of adult 22 Japanese speakers (6 males) were examined using four types of deviation stimuli: different font types, correctness of Japanese kanji, and pseudo-elements, in order to clarify whether this response occurs only with deviations in word form . As a result, an occipital pole activation pattern was obtained with respect to the detection of deviations in font differences, and almost the same reaction was obtained in typically developing children. On the other hand, in children with learning disorder, the deviant reaction processing speed was slow, and it was considered that visual processing before information processing of character recognition may be difficult.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
定型児との比較により偽字と比較して熟語刺激に対する処理潜時が遅かった部位が学習障害児で異なる点もみられ、定型発達児では紡錘状回近傍で熟語処理の潜時が遅かったが、学習障害児は一次視覚野背内側路であった。詳細な解析により学習障害児では150ms以内の文字刺激の処理に紡錘状回を使用していないあるいは使用できない代わりに、一次視覚野背内側路を使用している可能性が示された。本研究を通じて、学習障害児とくに漢字の読字書字障害例では視覚情報処理機能異常が明確に存在すると示唆され、MEGの診断的価値が見出された。これらの知見は個別の読字書字支援法を構築する上で参考となると考えた。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)