• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a training program for high school teachers to promote the provision of reasonable accommodation and special needs education

Research Project

Project/Area Number 18K02776
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionNational Institute of Special Needs Education

Principal Investigator

Osaki Hirofumi  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 総括研究員 (40359120)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 笹森 洋樹  常葉大学, 教育学部, 教授 (40419940)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords高等学校 / 合理的配慮の提供 / 実態把握チェックリスト / 支援のための手がかりシート / 校内研修プログラム / 合理的配慮提供実態把握のチェックリスト / 授業場面における困難さ / 支援のための手ががりシート / 研修 / 特別支援教育 / インタビュー調査 / 特別な配慮の必要な生徒 / 校内支援体制 / 校内研修 / 合理的配慮
Outline of Final Research Achievements

This study first conducted an interview survey to clarify the current status and issues related to the provision of reasonable accommodation and promotion of special needs education conducted by each high school. The survey results revealed that there are differences in the response to the provision of reasonable accommodation for students at each high school and in the support system of high schools promoting special s education. Next, based on the survey results, two types of checklists (tentative drafts) for understanding in-school issues at high schools were developed to plan and draft training programs for high schools to promote the provision of reasonable accommodation and special needs education: one was a "checklist for understanding the actual situation " and the other was a "clue sheet for support. The other is a "Clues for Support Sheet (tentative draft)". We developed two draft in-school training programs for high schools using these two checklists (drafts).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等学校では、2018年4月から通級による指導が本格的にスタートしたが、設置数は少ない。しかしながら、通級による指導を行っていない高等学校にも発達障害等のある生徒も含め、特別な配慮を必要とする生徒が多数在籍することが推測されるため、高等学校の教員も特別な配慮を必要とする生徒に対して理解する必要があること、合理的配慮の提供についての知見を持ち合わせることが必要であると考える。そのため、校内研修等を通して、それらの生徒のことを理解し、必要に応じて合理的配慮を提供していくための知見を学ぶ必要があると考える。今回の校内研修プログラムの開発は、現代社会の課題に対応しており、社会的にも意義があると考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (8 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 高等学校における合理的配慮の提供の現状と課題ー高等学校23校を対象としたインタビュー調査よりー2021

    • Author(s)
      大崎博史、笹森洋樹、三宮真智子
    • Journal Title

      国立特別支援教育研究所ジャーナル

      Volume: 10 Pages: 5-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における合理的配慮の校内研修に関する研究Ⅲ 実態把握チェックリストと支援のてがかりシートを活用した校内研修プログラム(案)について2023

    • Author(s)
      大崎博史、笹森洋樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校における合理的配慮の校内研修に関する研究Ⅱ 「支援の手がかりシート」の構成(案)2022

    • Author(s)
      大崎博史、笹森洋樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における合理的配慮の校内研修に関する研究2021

    • Author(s)
      大崎博史、笹森洋樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における合理的配慮と特別支援教育の現状と課題1ー高等学校23校を対象としたインタビュー調査よりー2020

    • Author(s)
      大崎博史、笹森洋樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における合理的配慮と特別支援教育の現状と課題2ー高等学校23校を対象としたインタビュー調査よりー2020

    • Author(s)
      笹森洋樹、大崎博史
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における特別支援教育の現状と課題ー合理的配慮の提供や校内支援体制の構築についてー2019

    • Author(s)
      大崎博史、伊東和、谷美也子、石毛純子、三宮真智子、笹森洋樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における特別な配慮を必要とする生徒の課題2019

    • Author(s)
      大崎博史、笹森洋樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における特別な教育的ニーズのある生徒への支援の現状と課題2018

    • Author(s)
      大崎博史、宮江真矢、堀江竜也、安東裕二、三宮真智子、笹森洋樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 国立特別支援教育総合研究所ホームページ

    • URL

      https://www.nise.go.jp/nc/study/researcher_list/osaki

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/Osaki_Hirofumi

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi