• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Executive Functions Assessment and Support Program for Person with Intellectual Disabilities

Research Project

Project/Area Number 18K02777
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Kitamura Hiroyuki  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30438072)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords実行機能 / アセスメント / 知的障害 / 支援プログラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop an executive functions assessment and support program to characterize executive functions of person with intellectual disabilities. The author created an application that can be implemented and data collected on an iPad consisting of 9 tasks based on Miyake and Fridman's executive function theory of update-specific, shifting-specific, and common executive function. The author measured the executive function of 69 second grade elementary school students (31 boys and 38 girls) with typical development in order to compare the characteristics of executive functions of children and students with intellectual disabilities. And, the author measured executive functions of one student with intellectual disability (a boy) in the third year of high school at a special needs school for intellectual disabilities. The characteristics of update-specific, shifting-specific, and common executive functions of executive functions were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実行機能のアセスメントを用いて、知的障害児・者の実行機能の特徴を調査することにより、実行機能の障害と知的障害児・者の学習場面や、日常生活場面における計画性のなさや見通しを持つことの困難さという臨床状態の関連の解明に寄与するという学術的意義がある。また、実行機能のアセスメントを用いた改善プログラムによって、知的障害児・者の実行機能の向上を図ることが期待でき、実行機能の向上が学習や活動に取り組む体勢を作り、学力向上と行動コントロールができるようになるという社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 6 results)

  • [Journal Article] 幼児期の非認知能力の測定・評価に関わる研究2022

    • Author(s)
      伊藤公美子・北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 72(2) Pages: 73-88

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文章算出と実行機能の関連2022

    • Author(s)
      松下裕幸・北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 72(2) Pages: 57-72

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児期の実行機能測定課題の開発2021

    • Author(s)
      伊藤公美子・北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 72(1) Pages: 135-145

    • NAID

      120007162785

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児期の非認知能力と実行機能の関連における研究の現状と課題2021

    • Author(s)
      伊藤公美子、北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 71(2) Pages: 69-82

    • NAID

      120007007672

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文章産出と実行機能との関連における研究の現状と課題2021

    • Author(s)
      松下裕幸、北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 71(2) Pages: 83-98

    • NAID

      120007007657

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実行機能を測定するための評価課題 ー知的障害児・者のシフティング固有の測定のための検討ー2020

    • Author(s)
      五十嵐晴菜、北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編)

      Volume: 71(1) Pages: 177-187

    • NAID

      120006887861

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児・者の実行機能の測定と支援方法2020

    • Author(s)
      五十嵐晴菜・北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 70-2 Pages: 75-87

    • NAID

      120006825418

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実行機能の問題に対する支援の成果と課題ー知的障害児・者を対象とした支援方法に関する展望ー2019

    • Author(s)
      五十嵐晴菜・北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 70-1 Pages: 117-127

    • NAID

      120006730728

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 共通実行機能に弱さが認められる児童に対する指導(その2)2019

    • Author(s)
      五十嵐晴菜・北村博幸
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 69 Pages: 111-121

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi