• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the actual situation and support system for children and young adults with hearing impairment who have developmental disabilities after junior high school

Research Project

Project/Area Number 18K02780
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University (2020-2021)
Tsukuba University of Technology (2018-2019)

Principal Investigator

Oshika Aya  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (10610917)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords聴覚障害 / 発達障害 / 中・高生 / 支援体制 / 義務教育以降 / 思春期 / 実態と支援 / 義務教育以降の実態と支援 / 聴覚障害児・者 / 後期義務教育以降 / 支援
Outline of Final Research Achievements

The objectives of this study were (1) to clarify the current situation and issues in junior high school and beyond, and (2) to consider a seamless educational and social support system through interview and intervention support for children/young adults with hearing impairment who have developmental disabilities and their parents. In the junior high and high school stages, behavioral issues due to developmental disabilities tended to decrease, but many felt confused about friendships, social behavior, and preparation for employment. After employment, although they were able to work with relatively good understanding because they were hired under the employment framework for people with disabilities, they indicated that they were unable to participate in chatting and lacked leisure time activities. In particular, it was noted that there is a lack of places to learn self-advocacy and to receive ongoing support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害を併せ有する聴覚障害児・者への支援体制について検討した。中高生期の課題として、特に就労・社会的自立への準備があった。周囲に理解・支援を求めると同時に、生徒自身も自らの苦手や対処法をよく知り、セルフアドボカシーを身に付けることが重要である。また当事者、家族共にピアコミュニティを求めていることが示された。
オンラインでの介入指導では、注意集中の難しさによる困難があったが視覚教材や発言者の固定機能などを活用することで効果的な活動となることが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 6 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] ろう学校における外国語科指導の実態に関する一考察 : 担当教員へのアンケート調査を通して2022

    • Author(s)
      大鹿綾、高尾千優
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 295-307

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児童における助数詞の獲得 : 対象となる事物の特徴と生物カテゴリーの典型性の観点から2022

    • Author(s)
      澤隆史、大鹿綾、村尾愛美、相澤宏充、林田真志、新海晃
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 251-259

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音韻意識の獲得に困難を示す聴覚障害幼児の早期発見と対応に向けて : 獲得過程と支援方法から2021

    • Author(s)
      大鹿綾
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学会

      Volume: 38(2) Pages: 150-154

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校教科書における日本語文法項目の使用傾向 : 聴覚障害児への文法指導を踏まえて2021

    • Author(s)
      澤 隆史 , 新海 晃 , 大鹿 綾 , 村尾 愛美 , 相澤 宏充 , 林田 真志
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 247-257

    • NAID

      120007046375

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児のきこえと学びのニーズ・支援2020

    • Author(s)
      大鹿 綾,渡部 杏奈
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 26 Pages: 17-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害幼児における音韻意識形成の発達的特徴 : 音情報と文字情報の優位性の違いから2020

    • Author(s)
      渡部杏奈,濵田豊彦,櫛山櫻,大鹿綾
    • Journal Title

      学校教育学研究論集

      Volume: 41 Pages: 57-67

    • NAID

      120007097234

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 発達障害を併せ有する聴覚障害児・者の保護者が求める支援に関する一考察2021

    • Author(s)
      大鹿綾、須藤南帆
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校在籍児の実態と特別支援教育制度下における変容ー発達障害様の困難を併せ有する者に注目して-2021

    • Author(s)
      大鹿綾
    • Organizer
      第66回日本聴覚医学会総会学術講演会内 第43回補聴研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害のある聴覚障害児・者への長期的支援体制構築に向けて -中学生以降の当事者及び保護者へのインタビューから-2020

    • Author(s)
      大鹿綾,池田早希
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育のための障害理解 未来に開かれた教育へ 「聴覚障害」2022

    • Author(s)
      大鹿綾
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760828532
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育のための障害理解 未来に開かれた教育へ 「個別の教育支援計画・指導計画」2022

    • Author(s)
      大鹿綾
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      兼子書房
    • ISBN
      4760828532
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育 「Q52 聴覚障害のある幼児児童生徒に対する支援方法は?」2021

    • Author(s)
      大鹿綾
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      共同出版
    • ISBN
      4319003470
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi