• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action Research on the Initiative-Based Diverse Learning Activities for Children with Severe Motor and Intellectual Disabilities-Medical Care Dependent Group

Research Project

Project/Area Number 18K02781
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Okazawa Shinichi  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (20431695)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords超重症児 / イニシアチブ / 教育的係わり合い / 学習活動 / 実践的研究 / 実践研究 / 子どもイニシアチブ / コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate the following points regarding the diverse learning activities for children with Severe Motor and Intellectual Disabilities-Medical Care Dependent Group(SMID-MCDG). The first was to collect and accumulate data on educational practice over a long period of time concerning learning activities based on the initiative of children with SMID-MCDG, and to clarify the reality of such activities. The second point was to clarify the conditions for realizing and promoting learning activities for children with SMID-MCDG. We were able to collect a large number of video clips on 6 children in educational activities. In each case, the basic policy was to develop learning activities based on the initiative of children with SMID-MCDG, and we were able to examine the conditions for promoting learning activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,超重症児のイニシアチブに基づく学習活動に関する実相を明らかにすることができた.また,収集された教育実践資料を子どものイニシアチブの観点から検討を重ね,超重症児の学習活動を実現し促進する条件の一端を明らかにすることができた.これら研究成果は,学会や学術誌,特別支援学校教員の研修等で積極的に重ねて発信されており,今後,特別支援学校の現場における超重症児への教育実践のモデルの一つとなるであろう.

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 重症心身障害事例との相互行為における共同性の諸相2022

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 465-478

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 肢体不自由特別支援学校における教育活動の特徴―児童生徒と教員との係わりのあり様に視点をおいて―2021

    • Author(s)
      石上愛・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 8

    • NAID

      120007167982

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 超重症児への教育的対応の視点2020

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Journal Title

      育療

      Volume: 66 Pages: 12-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 重度の知的障害と肢体不自由がある先天盲難聴児の身体接触を基盤としたやりとりにおける内的活動の諸相.2020

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 97-108

    • NAID

      120006813564

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害状況にある子どもと係わり合う中の「問題解決」2018

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 7 Pages: 46-49

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害が重い子どもの意思表出を促すために―係わり手としてどうあるべきか―2018

    • Author(s)
      久保井美穂・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 4 Pages: 405-409

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 障害の重い子どもの主体性を大切にした教育的係わり合いを目指して2018

    • Author(s)
      佐藤由記・岡澤慎一
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 4 Pages: 415-419

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 超重症児への教育的対応の現状と課題2021

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害の重い子どもと係わり合うなかにある実践研究―教育実践研究のあり方をめぐって―2021

    • Author(s)
      岡澤慎一・中村保和・菅井裕行・笹原未来・土谷良巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会発表論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 超重症児への教育的対応の現状と課題2021

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Internal activity of a boy who is totally blind and hearing loss with profound intellectual and physical disabilities in mutual contact play2019

    • Author(s)
      Okazawa Shinichi
    • Organizer
      17th DbI World Conference 2019.Pre-conference DbI Communication Network
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 障害の重い子どもとの学習と対話をめぐる実践的検討(2)―対話のなかで共創的に成り立つ学習の実相に関する事実経過の集積―2019

    • Author(s)
      岡澤慎一・寺本淳志・中村保和・笹原未来・菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会発表論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における実践研究のあり方―研究者はいかに実践にかかわるか―2019

    • Author(s)
      司城紀代美・岡澤慎一・楠見友輔
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会発表論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 先天盲ろうにおけるケースストーリー研究Ⅲ―身体接触を拒み明確な発信がほとんどみられなかった重度肢体不自由をあわせ有する先天盲ろうの子どもとの相互的「やりとり」形成の経過―2019

    • Author(s)
      中村保和・菅井裕行・岡澤慎一・阿部真由美・寺本淳志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会発表論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 実践研究の成果と展望(3)2019

    • Author(s)
      小池敏英・岡典子・園山繁樹・田部絢子・小林宏明・岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会発表論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 身体の動きが極めて制限される先天性筋疾患事例の意図的表出と対応する信号系活動の促進に関する実践研究―(2)主に視線入力装置を用いた学習活動の内容と経過について―2018

    • Author(s)
      岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害の重い子どもとの学習と対話をめぐる実践的検討―(1)その実相としての実践事例の省察を中心に―2018

    • Author(s)
      岡澤慎一・中村保和・土谷良巳・寺本淳志・菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 実践事例から読みとく重複障害教育―「重度・重複障害児の事例研究(国立特殊教育総合研究所)」からの考察―2018

    • Author(s)
      菅井裕行・松田直・川住隆一・土谷良巳・中村保和・岡澤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 障がいの重い子どもと係わり合う教育 実践事例から読みとく特別支援教育Ⅰ2018

    • Author(s)
      障がいの重い子どもの事例研究刊行会
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750347353
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi