• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action research on co-creating communication for children with deafblindness

Research Project

Project/Area Number 18K02783
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Nakamura Yasukazo  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (60467131)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords盲ろう教育 / 重複障害教育 / 共創コミュニケーション / 実践研究 / 盲ろう / 重複障害 / マイクロビデオ分析 / 重度・重複障害
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed video recordings of the progress of support for deafblind children and children with multiple disabilities, together with video recordings of the target children for whom communication support was newly provided. In addition, from the perspective of "co-creating communication," this is an empirical study aimed at clarifying the structural and step-by-step aspects of the establishment and development of communication with these children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本アプローチは本邦において既にその有効性・発展性が指摘されており、筆者自身も10年以上前からその成果について報告をしてきた。本研究は、盲ろうおよび重度・重複障害児へのコミュニケーションアプローチに関して先端的であるとともに、発達研究や言語研究、コミュニケーション研究等の一般科学と学術的観点を共有していると考える。盲ろう児のコミュニケーション研究に関して、または重度・重複障害児のコミュニケーション研究に関して実証的・科学的研究としてさらなる展開が期待できる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 知的障害のある弱視児と係わり手との共同活動の質的変容に関する一考察2020

    • Author(s)
      大槻萌・中村保和
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 69 Pages: 166-177

    • NAID

      120006841909

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害のある弱視児と係わり手との共同活動の質的変容に関する一考察2020

    • Author(s)
      大槻萌・中村保和
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会学編

      Volume: 69 Pages: 166-177

    • NAID

      120006841909

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] (話題提供) 研究者自身が実践を行うアクション・リサーチの立場から ― 先天盲ろうの子どもとの係わり合いを通して2022

    • Author(s)
      中村保和
    • Organizer
      日本特殊教育学会第 60 回会大会学会企画シンポジウム 「教育、福祉、医療等の現場の実践を見据えた実践研究の在り方 - 多様な個をみつめる質的研究の展開と深化に向けて 」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] (話題提供) 実践とその省察の長期による循環から得られる実践的視点― 知的障害のある弱視の子どもとの10年間の係わり合いから ―2022

    • Author(s)
      中村保和
    • Organizer
      日本特殊教育学会第 60 回会大会学会自主シンポジウム「障害の重い子どもとの長期縦断的教育実践研究の展開」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi