• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on teachers and school support to promote multidisciplinary collaboration in the community

Research Project

Project/Area Number 18K02786
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Izumi Mayuko  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00401620)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsメンタルヘルス / 多職種連携 / 学校現場 / 学校 / 子どものメンタルヘルス / 学校教育現場 / 地域医療・福祉 / インクルーシブ教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to assist school teachers to be sensitive to the characteristic behaviors of children with mental health problems. To this end, a "List of Child Concerned Behaviors" was created by reinterpreting the characteristic signs of children seen at school in the language used by medical and welfare professionals.
The elementary school students were characterized by their inability to organize their surroundings and participate in learning. Junior high school students were characterized by repeated tardiness and absences, relationship problems, and in girls, by indefinite complaints. Depending on the developmental stage of the children, the problematic behaviors observed at school were characterized differently.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

SCとの協働により教員が語る「生徒の特徴的な言動や生活上の様子」の具体的な描写やエピソードについて適宜医療や福祉、あるいは特別支援教育の専門家が見立てを行う際に必要な情報や表現に変換することを試み、「小学生用・中学生用気になる行動リスト」を作成した。各ケースの背景や表出する課題は異なるが、学校教員や保護者が客観的に子供を捉え、関係する他者の声を聞くきっかけとして、アンケート調査への回答が起点となった。周囲の大人がそれぞれに見る生徒の姿を統合する作業を通して生徒の本来の困り感をより正確に推測することが可能となった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校における行動問題のある児童の担任に対する行動コンサルテーションの支援-校内の人的資源を活用した行動コンサルテーションの有効性に関する検討-2022

    • Author(s)
      芳賀誠,泉真由子
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 13(1) Pages: 69-78

    • NAID

      120007186274

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医療的ケア児の保護者に対する学校生活のサポートに関する実態調査2022

    • Author(s)
      髙野陽介, 泉真由子
    • Journal Title

      育療

      Volume: 71 Pages: 9-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校低学年における継続した「ほめ」がもたらす効果2021

    • Author(s)
      椋田美穂,高野陽介,泉真由子
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 12 Pages: 172-181

    • NAID

      120006957222

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 肢体不自由の子どもをもつ保護者への質問紙調査による高校進学及び高校生活をサポートする上での困難・ニーズの検討2021

    • Author(s)
      高野陽介,五島脩,泉真由子
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 12 Pages: 291-300

    • NAID

      120006957240

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の「ほめ」により出現した子どもの心理的変化について バウムテストの結果から2021

    • Author(s)
      椋田美穂,泉真由子
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学

      Volume: 4 Pages: 28-46

    • NAID

      120006994783

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 子どもの具体的な姿をもとに語り合う授業研究~抽出児活用による教師の語りの変容~2020

    • Author(s)
      玉虫 麻衣子, 泉 真由子, 大内 美智子
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 11 Pages: 208-217

    • NAID

      120006798993

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校に在籍する肢体不自由生徒の学校生活における支援の現状と課題についての検討―保護者へのインタビュー調査から―2020

    • Author(s)
      高野 陽介, 本 純佳, 泉 真由子
    • Journal Title

      教育デザイン

      Volume: 11 Pages: 106-114

    • NAID

      120006798982

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 肢体不自由生徒の高校進学・高校生活における困難さやニーズの検討 -当事者団体に所属する肢体不自由者への質問紙調査からー2019

    • Author(s)
      髙野陽介,泉真由子
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 57(2) Pages: 85-94

    • NAID

      130007937656

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中学校の若手教師の成長に関する縦断調査 : 初任期における困難 (情報モラル教育の実践/一般)2019

    • Author(s)
      高木まさき,脇本健弘,野中陽一,泉真由子,柳澤尚利
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 19(5) Pages: 67-74

    • NAID

      40022105715

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 四肢麻痺のある生徒の水泳授業の実践 -結果の平等から機会の平等への保健体育の転換‐2019

    • Author(s)
      高野陽介・泉真由子
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 2号 Pages: 64-66

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育現場における多職種連携・協働の現状と課題―学校・医療・福祉に焦点をあてて―2018

    • Author(s)
      泉 真由子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 第40巻4号 Pages: 299-304

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 真正の「共生体育」をつくる2020

    • Author(s)
      梅澤秋久,苫野一徳(編著),高野陽介,泉真由子(14章)
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469268867
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 標準「病弱児の教育」テキスト2019

    • Author(s)
      山本昌邦,島治伸,滝川国芳,小畑文也,丹羽登,泉真由子,河合洋子,副島賢和,武田鉄郎,谷口明子,平賀健太郎
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      ジーアス教育新社
    • ISBN
      9784863714939
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi