• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of databases for treatment and support of children who stutter

Research Project

Project/Area Number 18K02787
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Kobayashi Hiroaki  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords吃音 / 学齢児 / 指導・支援 / 言語障害通級指導教室 / 児童・生徒 / 学齢期 / 国際生活機能分類(ICF) / 課題・教材
Outline of Final Research Achievements

We aim to develop a method to teach and support children who stutter, based on the provisions available in resource rooms for speech and language disorders. First, the effectiveness of the tasks employed at the principal investigator's institution for teaching and supporting the children was verified. Further, a survey on the actual situation of teachers in resource rooms for speech and language disorders as well as speech-language-hearing therapists was conducted regarding the teaching and support of children who stutter. Finally, based on these findings, the "Study of Stuttering" program was developed to organize the central issues identified in the guidance and support of children who stutter. Furthermore, the study evaluates the program's validity by targeting teachers in resource rooms, speech-language-hearing therapists, adults who stutter, and parents of children who stutter.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、吃音のある児童・生徒の指導・支援プログラムである「きつ音の勉強」プログラムを開発した。「きつ音の勉強」プログラムは、(1)これまで吃音のある児童・生徒の指導・支援で用いられてきた課題や教材・教具(課題等)の、吃音の言語症状や吃音への認識・態度、周囲の態度や配慮等の様々な側面の客観的、定量的評価に基づいた有効性の検証、(2)通級指導教室で実際に使用されている課題等の実態調査の結果を踏まえ作成したもので、通級指導をはじめとした吃音のある児童・生徒の指導・支援の充実・発展に寄与すると考える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 吃音のある学齢児の指導(訓練)・支援2020

    • Author(s)
      小林 宏明
    • Journal Title

      子どものこころと脳の発達

      Volume: 11 Pages: 48-54

    • NAID

      130007907308

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 吃音のある子へのクラスでの対応-発達障害等を併せ持つ子も含めて2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Journal Title

      月刊「発達教育」

      Volume: 72 Pages: 1246-1252

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ことばの教室や病院などにおける吃音のある児童・生徒の指導・支援の実態調査2020

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第8回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 吃音のある学齢児への多面的・包括的な教育実践-「ICFに基づいたアセスメントプログラム」による教育・支援-2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 言語障害教育における実践研究2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICF に基づいた アセスメントプログラムによる 教育・支援で用いた課題等の分析2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第7回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 吃音に他の問題を重複する児童の実態Ⅱ―保護者の回答結果を中心にした検討―2019

    • Author(s)
      宮本昌子,酒井奈緒美,小林宏明,柘植雅義
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第7回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員を目指す学生向け吃音啓発講義ビデオの開発2019

    • Author(s)
      宮本香織,小林宏明
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第7回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Characteristics of Peer Consultations Among Members of a Self-Help Group.2018

    • Author(s)
      Hiroaki Kobayashi, Yoshimasa Sakata
    • Organizer
      科学と吃音コミュニティー: ことばがつなぐ一つの世界, 2018吃音・クラタリング世界合同会議
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 吃音臨床はじめの一歩2018

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      第19回日本言語聴覚学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 吃音当事者による、吃音のある子どもの保護者への相談対応に関する実態調査2018

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] イラストでわかる子どもの吃音サポートガイド2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      合同出版
    • ISBN
      9784772613934
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 吃音ポータルサイト 金沢大学人間社会研究域学校教育系小林宏明のホームページ

    • URL

      https://www.kitsuon-portal.jp

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 吃音ポータルサイト 金沢大学人間社会研究域学校教育系小林宏明のホームページ

    • URL

      https://www.kitsuon-portal.jp/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 吃音ポータルサイト 金沢大学人間社会研究域学校教育系小林宏明のホームページ

    • URL

      https://www.kitsuon-portal.jp/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi