• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a new school consultation model using manageable video feedback

Research Project

Project/Area Number 18K02792
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Suto Kunihiko  山口大学, 教育学部, 准教授 (70533694)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松岡 勝彦  山口大学, 教育学部, 教授 (70312808)
太田 研  星美学園短期大学, 幼児保育学科, 准教授 (10709405)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsビデオフィードバック / 学校コンサルテーション / ビデオツール / マネジブル
Outline of Final Research Achievements

In this study, a new school consultation model was developed using a video tool with capabilities of recording stamps during and after filming, and of cutting and saving footage. Results showed that the use of the consultation model featuring this video tool was effective in meeting a range of client needs and consultee attributes, as well as the possibility of it having a positive impact on other teacher groups involved in providing support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果は、教員の実践を観察・撮影しながら同時に編集を可能とするビデオツールの有効性を示しており、編集技術や編集時間といったこれまでのビデオフィードバックの効果を阻害していた要因を解消したコンサルテーションが展開できる可能性がある。また、映像を簡便に、かつ随時編集可能であることから、巡回相談以降の情報共有や事例検討の場面において活用することで、得られた知見の共有とブラッシュアップが容易になる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 簡便で即座に編集可能なビデオ・ツールを用いた特別支援学校小学部のPDD児に対する行動コンサルテーション : 教室への入室をしぶる行動に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      上杉瞳:須藤邦彦
    • Journal Title

      山口大学研究論叢

      Volume: 55 Pages: 133-139

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校中学部在籍のASD児における心理リハビリティションの視点を踏まえた自立活動での体つくり運動の実践2022

    • Author(s)
      北村拓也;須藤邦彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 71 Pages: 205-210

    • NAID

      40022822346

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校高等部準ずる課程で学習する視覚障害(弱視)と発達障害を併せ有する生徒の対人スキル形成-卒業後を想定した連絡場面を対象として-2022

    • Author(s)
      岩本江利子;須藤邦彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 71 Pages: 199-204

    • NAID

      40022821925

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Intensive Training for Special Support Educational Coordinators:2020

    • Author(s)
      脇貴典・須藤邦彦
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 33-49

    • DOI

      10.5926/jjep.68.33

    • NAID

      130007839407

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラムのある児童へのこだわり行動の予防・減弱と自律スキルの形成 本人の要求自発機会を活かしたスキルの獲得と維持をめざして2020

    • Author(s)
      山本彩織;須藤邦彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 51 Pages: 127-132

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育及び応用行動分析学の視点から見た附属幼稚園の保育 : 正の強化、逆模倣(拡充模倣)、分りやすい指示等はどのように行われているか2020

    • Author(s)
      須藤邦彦・河野功志郎・中山理佳・高松大悟・林一穂・本多なつ・吉水麻莉・山本彩織・植村久美子・厚東佳奈枝・福田香織・髙橋千恵・高田和宜・松岡勝彦
    • Journal Title

      教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 49 Pages: 61-65

    • NAID

      120006816986

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ASD成人における業務遂行中に不適切発言をする行動の改善 : 就労継続支援B型事業所職員への行動コンサルテーションの実践を通して2020

    • Author(s)
      植田隆博・松岡勝彦
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 17(2) Pages: 41-49

    • NAID

      130007992720

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校高等部において知的障害のある生徒の自己決定を高める指導に関する教員の省察2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 52 Pages: 13-27

    • NAID

      40022317227

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部において作業学習の主体的な学びを支える授業実践―実態把握シートの記述 内容の分析を通して―2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      法政大学教職課程年報

      Volume: 18 Pages: 88-93

    • NAID

      40022361716

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 修学支援上の課題に対するわが国のSWPBISの在り方について : 近年の国内外における研究動向を踏まえて (特集 わが国における学校を舞台とする積極的な行動支援(SWPBIS)の現在)2019

    • Author(s)
      須藤邦彦
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 41(3) Pages: 205-210

    • NAID

      40022115114

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校中学部生徒に対する一人通学スキルの形成2019

    • Author(s)
      三上結衣・須藤邦彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 105-111

    • NAID

      120006718527

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(1)洗濯スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      田中奈々・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 211-214

    • NAID

      120006718538

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(2)入浴スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      松岡勝彦・田中奈々
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 215-218

    • NAID

      120006718539

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] マネジブル・ビデオフィードバックによる特別支援学校教 員の省察特徴2022

    • Author(s)
      太田研:須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 即時に編集が可能なビデオ・ツールを用いた発達障害児への 行動コンサルテーション ―特別支援学校小学部における登校直後の片付け行動の形成―2021

    • Author(s)
      上杉瞳;須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校中学部在籍のASD児における心理リハビリテイションの視点を踏まえた自立活動での体つくり運動の実践2019

    • Author(s)
      北村拓哉・須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 重度知的発達症者へのビデオセルフモニタリングの効果に影響する学習セットの検討2019

    • Author(s)
      太田研
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ニーズを有する児童が多く在籍する通常の学級における行動コンサルテーション実践 特性に合わせた少人数指導と指導者同士の連携に着目して2018

    • Author(s)
      須藤邦彦・河村訓枝
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi