• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transitions of inclusion and exclusion in inclusive education in the Nordic countries.

Research Project

Project/Area Number 18K02793
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

KORENAGA KANAKO  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (90380302)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords北欧 / 特別ニーズ教育 / インクルーシブ教育 / 包摂 / 排除 / 通常学校 / 変遷
Outline of Final Research Achievements

The overall concept of the study was to examine the structures of inclusion and exclusion in the development process of inclusive education in the Nordic countries of Sweden, Denmark, Norway and Finland. Specifically, the study focused on how the Nordic countries, which have been advanced in the embodiment of normalisation, integration and inclusion, have diminished exclusion and increased inclusion in the process of promoting inclusive education, and examined (1) the ambiguities, contradictions and challenges of inclusive education, and (2) strategies for realising inclusive education in regular schools. (3) Promotion of inclusive education for children in special schools, and (4) 'special needs education' to meet diverse educational needs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究では、①北欧の研究者は基本的に北欧の視点で各国の動向を分析する。また②北欧の研究者はそれぞれの国の動向をその国単独で分析することが多い。よって北欧4カ国でも近隣の教育の情報を持ち得ていない場合すらある。しかし本研究では日本の視座から北欧4カ国のインクルーシブ教育を比較しつつ、理論的、実践的に分析した。また日本が直面する課題という視点から北欧の研究者にはない独創的な問題関心・分析結果を導くことができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (175 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (22 results) Journal Article (104 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 35 results) Presentation (40 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (7 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ユニバーシティ・カレッジ・コペンハーゲン(デンマーク)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユヴァスキュラ大学(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インランド・ノルウェー応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] イェーテボリ大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] イェーテボリ大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユニバーシティ・カレッジ・コペンハーゲン/オーフス大学(デンマーク)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユヴァスキュラ大学(フィンランド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インランドノルウェー応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユニバーシティ・カレッジ・コ ペンハーデン/オーフス大学(デンマーク)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ウィーン大学(オーストリア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] イェーテボリ大学/オィレショー特別学校(スウェーデン)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユバスキュラ大学/ザカリウス・トぺリウス学校(フィンランド)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] インランドノルウェー応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユニバーシティ・カレッジ・コペンハーデン/オーフス大学(デンマーク)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ウィーン大学(オーストリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] イェーテボリ大学/オィレショー特別学校(スウェーデン)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユバスキュラ大学/ザカリウス・トぺリウス学校(フィンランド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ノリウェーインランド応用大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] メトロポリタン大学(デンマーク)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] イェーテボリ大学/オィレショー特別学校(スウェーデン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユバスキュラ大学/Zacharias Topeliusskolan(フィンランド)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ノルウェーインランド応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける特別ニーズ教育―ボロース基礎自治体SlangskolanとKilskolanの取り組みに注目して―2023

    • Author(s)
      是永かな子, 石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 83 Pages: 153-162

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける義務教育後の特別支援―Live,Arbisなどの就労支援や不適応対応を中心に―2023

    • Author(s)
      是永かな子, 石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 83 Pages: 163-170

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける病弱特別学校―ヘルシンキ市Zacharias Topelius学校およびSophie Mannerheimin学校の取り組みに注目して―2023

    • Author(s)
      是永かな子, 石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 83 Pages: 171-177

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校の英語科に注目した授業のユニバーサルデザインの実践―授業参加促進と学力向上に注目して―2023

    • Author(s)
      岡部将也,是永かな子,田村康忠,多良静也
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 83 Pages: 141-151

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における算数科授業ユニバーサルデザイン―段階的支援を考慮した一斉指導―2023

    • Author(s)
      廣瀬空,近藤修史,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 177-184

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習リーダーを活用した授業のユニバーサルデザインに基づく算数科の授業づくり-1stステージ指導と2ndステージ指導に注目して-2023

    • Author(s)
      奥宮智子,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 201-208

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校の国語科に注目した授業のユニバーサルデザインの実践―授業参加促進と学力向上およびギフテッドの生徒の学習保障に注目して―2023

    • Author(s)
      岡部茉央,是永かな子,岩城裕之,田村康忠,松本直子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 193-200

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小規模中学校におけるインクルーシブ教育2023

    • Author(s)
      高岸愛娘,松本莉子,青木美和,小松浩,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 153-161

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校の一斉指導場面における子どもの学習参加を促す手立て2023

    • Author(s)
      近藤修史,廣瀬空,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 185-191

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多層指導モデルMIMを用いた学力向上を意図した特別支援教育の活用(第七報)―第一回および第二回MIM-PMの差の検討と指導の具体化の視点から―2023

    • Author(s)
      小串真紀,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 145-151

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別な教育的ニーズとしての母語保障2023

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 125-134

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校1年生を対象とした国語教育におけるMIMを用いた支援2023

    • Author(s)
      西脇高峰,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 171-176

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 菊池実践の手法を用いたインクルーシブな学級経営2023

    • Author(s)
      尾崎航史,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 135-143

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における情緒障害特別支援学級と交流学級の連携による支援体制の構築2023

    • Author(s)
      髙野彩,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 163-170

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 16 章 障害はないが特別の教育的ニーズのある子どもへの教育的支援2023

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      特別支援教育・インクルーシブ教育のかたち

      Volume: 1 Pages: 162-166

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] デンマークにおけるギフテッド教育2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44 Pages: 354-367

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおけるインクルーシブ教育推進のための統合教育の保障―通常学校の学習指導要領と知的障害特別学校の学習指導要領の同時履修―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 71 Pages: 17-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける通常学校と知的障害特別学校の学習指導要領の改訂―インテグレーションおよびインクルージョンの観点から―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 71 Pages: 27-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 北欧におけるインクルージョンと開発援助2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 71 Pages: 35-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 北欧におけるインクルーシブ教育の現状―教育と福祉及び関連機関の連携を中心に―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      世界の社会福祉年鑑2022

      Volume: 1 Pages: 3-16

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 通常学級に在籍する児童を対象とした個別指導及び一斉指導における学習方法の検討 : 多層指導モデルMIMを念頭に2022

    • Author(s)
      池川真妃,是永かな子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 21 Pages: 31-38

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ンマークの学童保育及び読字書字特別学級におけるペダゴーの支援の実際と専門性の分析2022

    • Author(s)
      山浦祐香,是永かな子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 21 Pages: 21-29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデンにおける障害のある子どもの教育 : 2022年知的障害特別学校学習指導要領の改訂と統合教育の保障の観点から2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 65 Pages: 5-22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] デンマークの後期中等教育機関におけるインクルーシブ教育の制度2022

    • Author(s)
      是永かな子,石田祥代,松田弥花,眞城知己
    • Journal Title

      日本発達障害研究

      Volume: 第43巻 Pages: 415-426

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 肯定的評価を意識した小学校第1学年の算数科のユニバーサルデザイン授業2022

    • Author(s)
      廣瀬空,近藤修史,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第82号 Pages: 261-268

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童の意思表出に注目した小学校第6学年の算数科授業2022

    • Author(s)
      廣瀬空,近藤修史,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第82号 Pages: 253-260

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部における道徳の授業実践-「ジョハリの窓」を活用した新たな長所の獲得-2022

    • Author(s)
      土居一平,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第82号 Pages: 243-252

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおけるインクルーシブ教育の観点に基づく優秀児の教育的支援2022

    • Author(s)
      是永かな子,石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第82号 Pages: 149-155

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性を前提としたインクルーシブな学級経営―菊池学園の取り組みを参考に―2022

    • Author(s)
      安岡志織,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 269-277

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アセスメントの分析を通した通常学級における特別支援-国語科の授業実践と学級経営の取り組み-2022

    • Author(s)
      奥宮智子,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 243-252

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別な支援が必要な生徒に対する小規模中学校におけるチーム支援体制づくり2022

    • Author(s)
      古味梢,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 199-205

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層指導モデルMIMを用いた学力向上を意図した特別支援教育の活用(第六報)―第一回および第二回MIM-PMの差の検討と校内体制整備の視点から―2022

    • Author(s)
      小串真紀,是永かな子,岡崎由佳
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 235-242

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおける知的障害者福祉と生命倫理2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 207-213

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 不登校対応としての中学校校内適応指導教室の可能性2022

    • Author(s)
      竹村三枝,是永かな子,澳本典子,三野和香子,大谷俊彦
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 111-122

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校における情報モラルに関する道徳の授業実践-ライフスキルの観点に基づいて-2022

    • Author(s)
      土居一平,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 167-174

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校におけるチーム支援の質的向上に関する研究― PANPSコンサルテーションと心理検査活用の検討―2022

    • Author(s)
      奈良雅子,是永かな子,野村幸代
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 215-226

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンの就学前学級の制度と実際2022

    • Author(s)
      野中怜香,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 227-233

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 集団支援と追加的支援を包括した小学校第5学年の算数科授業2022

    • Author(s)
      廣瀬空,近藤修史,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 181-189

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アセスメントに基づいた小学校第2学年の算数科授業2021

    • Author(s)
      廣瀬空,近藤修史,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 第70巻 Pages: 45-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 段階的支援モデルを意識した小学校第4学年の算数科授業2021

    • Author(s)
      廣瀬空,近藤修史,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 第70巻 Pages: 55-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 北欧の初等中等教育機関におけるインクルーシブ教育と菊池実践の比較検討2021

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 第70巻 Pages: 33-43

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ほめる」でつなぐ、菊池実践とインクルーシブ教育2021

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      白熱する教室

      Volume: 第26巻 Pages: 30-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常の学級において全ての児童に授業参加を促す支援―クラスワイドな支援と個別支援の関連を図りながら―2021

    • Author(s)
      近藤修史・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 81 Pages: 189-198

    • NAID

      120006994629

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学級における算数困難の可能性のある児童への個別支援の検討―早期発見・早期支援の観点から―2021

    • Author(s)
      近藤修史・是永かな子・服部裕一郎
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 81 Pages: 199-208

    • NAID

      120006994630

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 複式学級における合同学習形態による算数科授業の開発(Ⅲ)-小学校低・中学年に焦点をあてたユニバーサルデザイン授業の実践-2021

    • Author(s)
      服部裕一郎・松原和樹・是永かな子・近藤修史
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 81 Pages: 73-84

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 多層指導モデルMIMを用いた学力向上を意図した特別支援教育の活用(第五報) ―テスト①②の結果に応じた介入方法の考察―2021

    • Author(s)
      是永かな子・谷口緑・岡崎由佳
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 81 Pages: 181-188

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学級における合理的配慮のあり方―クラスワイドな支援と個別支援の視点からのコンサルテーション―2021

    • Author(s)
      池川真妃・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 47-56

    • NAID

      120007036298

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学級に在籍する子どもを対象にしたMIMを用いた実態把握と個別支援2021

    • Author(s)
      高橋直希・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 41-46

    • NAID

      120007036297

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の観点からのギフテッド教育の可能性―ユニバーサルデザインを用いた教育実践の検討―2021

    • Author(s)
      糸井梨緒・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 33-40

    • NAID

      40022533055

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校における認め合いと支え合いと高め合い―通常の学級における特別な支援に関する教育の推進―2021

    • Author(s)
      田部ゆか・是永かな子・楠目安由・新居ちひろ・山下花
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 25-32

    • NAID

      120007036295

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳の授業と特別支援教育の融合による多様性を内包する学級づくり2021

    • Author(s)
      河本勝一郎・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 77-86

    • NAID

      120007036284

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] デンマークの教員におけるインクルーシブ教育への態度─ Moberg Attitude Scale による結果と考察─2021

    • Author(s)
      是永かな子・ニルス イェールンド
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 69-76

    • NAID

      120007036283

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 高知県における知的障害特別支援学校卒業生の一般就労先の職務分析2021

    • Author(s)
      千明亜由美・是永かな子・松田弥花・山﨑敏秀・平地正幸・小原浄二・杉元美栄・濵村毅・宇川浩之・栗田勇気
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 233-240

    • NAID

      120007036261

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校におけるライフスキルトレーニングの実践と効果-ライフスキルトレーニングの視点に基づく道徳等の授業内容の検討-2021

    • Author(s)
      土居一平・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 249-258

    • NAID

      120007036263

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語ユニバーサルデザインに基づく小学校外国語科授業実践2021

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 259-270

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 個別指導と一斉指導の機能的な関連を図る段階的支援の在り方の検討-数の合成・分解指導を通して-2021

    • Author(s)
      近藤修史・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 271-278

    • NAID

      120007036265

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 里親家庭支援としてのフォスタリングチェンジプログラムの導入と効果の検証2021

    • Author(s)
      村山真一・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 241-248

    • NAID

      120007036262

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育士を対象とした発達が気になる幼児の支援に関する研修の効果2021

    • Author(s)
      朝岡寛史・明石真奈・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 153-160

    • NAID

      120007036273

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業のユニバーサルデザインと学習リーダーを用いた小学校の授業実践2020

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 19 Pages: 1-9

    • NAID

      40022323275

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブ教育からみた義務教育から後期中等教育への移行とその支援 フィンランドの取り組みと課題2020

    • Author(s)
      石田祥代・是永かな子・松田弥花・本所恵・渡邊あや
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 16 Pages: 39-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデンにおける民主主義社会の構成員(samhallsmedlem)を育成するインクルーシブ教育2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 16 Pages: 1-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ノルウェーの後期中等教育段階における「特別な学校」の機能2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29 Pages: 193-198

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別ニーズ教育の観点からの外国の背景のある子どもの支援に関する一考察2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 69 Pages: 59-68

    • NAID

      130007944681

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける障害のある人に対するシンボルを用いた情報保障2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      北欧史研究

      Volume: 37 Pages: 1-13

    • NAID

      40022457123

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] デンマークの国民学校におけるペダゴー(Padagog)の役割2020

    • Author(s)
      山浦祐香・是永かな子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 19 Pages: 85-92

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデンにおける子ども健康チームを活用したインクルーシブ教育推進2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 69 Pages: 49-58

    • NAID

      120006978325

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を推進する教員のマインドセットに関する一考察2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 69 Pages: 37-47

    • NAID

      40022482274

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 北欧4か国における多様な教育的ニーズのある子どもを包括した授業実践―デンマーク、スウェーデン、ノルウェー、フィンランドにおける個に応じた集団指導の取り組み―2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 107-114

    • NAID

      120006843191

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ノルウェーの後期中等教育におけるインクルーシブ教育の展望2020

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 209-220

    • NAID

      120006843238

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンの後期中等教育学校におけるインクルーシブ教育の展望2020

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 119-208

    • NAID

      120006843237

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィンランドの後期中等教育学校におけるインクルーシブ教育の展望2020

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 221-230

    • NAID

      120006843239

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業のユニバーサルデザインと学習リーダーを用いた 小学校の授業実践2020

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 19

    • NAID

      40022323275

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実態把握に基づいた指導の追求と相談技術の向上―小学校特別支援学級への継続した支援を通して―2020

    • Author(s)
      小川裕代・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 257-268

    • NAID

      120006843207

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部における幸福感の概念を用いた自立活動の実践2020

    • Author(s)
      近藤択磨・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 269-278

    • NAID

      120006843208

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 市町村教育委員会による障害のある子どもの就学前教育機関から義務教育機関への移行支援2020

    • Author(s)
      山浦祐香・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 299-310

    • NAID

      120006843211

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 個別指導を一斉指導に活かすための算数教科指導法の検討―三段階指導の観点から―2020

    • Author(s)
      近藤修史・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 339-348

    • NAID

      120006843215

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 通常学級における合理的配慮のあり方―通常学級内の個別支援に関するコンサルテーション―2020

    • Author(s)
      池川真妃・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 329-338

    • NAID

      120006843214

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィリピンにおける教育改革とインクルーシブ教育の可能性2020

    • Author(s)
      上岡清乃・伊谷行・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 135-146

    • NAID

      40022190746

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層指導モデルMIMを用いた学力向上を意図した特別支援教育の活用(第四報)―取組状況調査から―2020

    • Author(s)
      谷口緑・是永かな子・岡崎由佳
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 147-156

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 里親家庭支援としてのフォスタリングチェンジプログラムの導入の可能性2020

    • Author(s)
      村山真一・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 125-134

    • NAID

      40022190743

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校の接客サービスにおける丁寧さや気配りなどの他者への配慮に関する行動分析に基づく指導効果2020

    • Author(s)
      谷亜由美・是永かな子・山﨑敏秀・蒲生啓司
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 157-166

    • NAID

      40022190751

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] E県立知的障害特別支援学校における自立活動に関する現状と課題2020

    • Author(s)
      松田弥花・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 115-124

    • NAID

      40022190741

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 複式学級における合同学習形態による算数科授業の開発(Ⅱ) ―ユニバーサルデザインを意識した授業モデルの構築とその実践―2020

    • Author(s)
      服部裕一郎・松原和樹・是永かな子・近藤修史
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 79-94

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デンマークの特別学校におけるペダゴーの役割2019

    • Author(s)
      山浦祐香・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 68 Pages: 43-53

    • NAID

      120006799073

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デンマークの就学前教育機関におけるペダゴーの役割2019

    • Author(s)
      山浦祐香・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 68 Pages: 33-42

    • NAID

      120006799072

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Struggling for inclusive education in Japan and Finland: teachers’ attitudes towards inclusive education2019

    • Author(s)
      Sakari Moberg, Etsuko Muta, Kanako Korenaga, Matti Kuorelahti, Hannu Savolainen
    • Journal Title

      European Journal of Special Needs Education

      Volume: 35 Pages: 100-114

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークにおける地方分権の推進とインクルーシブ教育改革2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 296-301

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Journal Article] スウェーデン・トッメリラ自治体における中央子ども健康チームの取り組み2019

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 15 Pages: 57-66

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークにおける地方自治構造改革後のインクルーシヴ教育の取り組みに関する報告2019

    • Author(s)
      石田祥代・是永かな子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 15 Pages: 47-56

    • NAID

      130007868767

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマーク・ボーンホルム自治体におけるインクルーシブ教育推進―2007年以降の地方分権改革との関連を念頭に―2019

    • Author(s)
      是永かな子・眞城知己・石田祥代
    • Journal Title

      日本発達障害システム研究

      Volume: 18 Pages: 67-77

    • NAID

      40022007732

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] School Consultation by Using the Universal Design of Class Checklist to Promote Inclusive School2019

    • Author(s)
      Kanako Korenaga, Midori Taniguchi, Yuka Okazaki
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 68 Pages: 21-32

    • NAID

      120006799071

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校におけるユニバーサルデザインを意識した算数科の授業づくり-基礎・基本の定着や学び合いに焦点化して-2019

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子・服部裕一郎
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 11-20

    • NAID

      120006643770

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学級におけるユニバーサルデザインを活用した国語科の授業実践について―1st ステージ、2nd ステージで行う ICT の活用方法―2019

    • Author(s)
      宗石千佳・是永かな子・岩城裕之
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 21-30

    • NAID

      120006643771

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校生徒に対するアセスメントを用いた実態把握と指導への活用2019

    • Author(s)
      小川裕代・是永かな子・芝野稔
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 39-48

    • NAID

      120006643773

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 高知県における巡回相談の現状と課題2019

    • Author(s)
      奈良雅子・是永かな子・佐藤京子・芝野稔
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 31-38

    • NAID

      120006643772

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 多層指導モデルMIMを用いた学力向上を意図した特別支援教育の活用(第三報)―実態把握後の実践―2019

    • Author(s)
      是永かな子・末延久美・岡崎由佳・松本秀彦
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 49-56

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校低学年の通常学級におけるMIM-PMによる継続的指導が読み流暢性に及ぼす効果(第1報)2019

    • Author(s)
      松本秀彦・名倉忍・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 199-206

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける通常学校における段階的支援の動向と実践―協働教授や移民支援の視点も包括して―2019

    • Author(s)
      小曽湧司・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 1 Pages: 49-56

    • NAID

      120006643769

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ノルウェーにおけるインクルーシブ教育を推進する学校体制2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 79 Pages: 171-179

    • NAID

      120006628932

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける幸福感を意識したインクルーシブ教育実践2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 79 Pages: 181-190

    • NAID

      120006628933

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランド・ヘルシンキ自治体のスウェーデン語学校における段階的支援と幸福感を意識したインクルーシブ教育実践2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 79 Pages: 191-201

    • NAID

      120006628934

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] デンマークの教員養成およびペダゴーに関する一考察2018

    • Author(s)
      山浦祐香,是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 67 Pages: 51-64

    • NAID

      120006555480

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドの特別教育における幸福感に関する研究動向2018

    • Author(s)
      近藤択磨・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 67 Pages: 39-50

    • NAID

      120006555479

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] デンマークにおける地方分権とインクルーシブ教育改革- Helsingor municipalityの2007 年以降の変化に注目して2018

    • Author(s)
      是永かな子,眞城知己,石田祥代
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 67 Pages: 25-38

    • NAID

      120006555478

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校算数科授業における追加的支援の有用性2023

    • Author(s)
      廣瀬空,是永かな子
    • Organizer
      日本学級経営学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 1960年代以降のスウェーデンにおける通常学校と知的障害特別学校の学習指導要領の変遷,インテグレーションおよびインクルージョンの観点から2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における算数科授業ユニバーサルデザイン―段階的支援を考慮した一斉指導―2022

    • Author(s)
      廣瀬空,近藤修史,是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるギフテッド支援が有効な当事者及び関係者への聞き取り調査―デンマークやスウェーデンの取り組みも念頭に―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデンを中心とした北欧におけるインクルーシブ教育と国際教育協力2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      アフリカ教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデンにおけるインクルーシブ教育推進のための統合教育の保障 ―通常学校の学習指導要領と知的障害特別学校の学習指導要領の同時履修―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 北欧におけるインクルージョンと開発援助2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害のある児童生徒への「特別の教科 道徳」の実践―高知県立山田特別支援学校で作成した道徳の「内容項目表」を活用した系統性のある取組―2021

    • Author(s)
      土居一平、古味聡子、渡邉莉都、三好喜久、是永かな子
    • Organizer
      日本特殊教育学会59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性を前提とした集団の学級経営―菊池学園の取り組みを参考に―2021

    • Author(s)
      是永かな子、安岡志織
    • Organizer
      日本特殊教育学会59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 菊池実践に基づいたインクルーシブな学級づくり2021

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおけるインクルーシブ教育の観点に基づく優秀児の教育的支援2021

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本発達障害学会第56回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧の初等中等教育機関におけるインクルーシブ教育と菊池実践の比較検討2021

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後の教育改革の展開を念頭に置いた菊池実践の意義の検討―学習指導要領の変遷と教育改革の取り組みを中心に―2021

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会2021年年度研究セミナー 研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 特別ニーズ教育の観点からの外国の背景のある子どもの支援に関する一考察2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育を推進する教員のマインドセットに関する一考察2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 気配りや思いやりなどの抽象的な事柄の習得を目指した行動分析に基づく接客サービスの指導効果2020

    • Author(s)
      谷亜由美・山﨑敏秀・是永かな子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 算数困難の可能性のある児童への加減計算の習得過程における抽出個別指導の在り方の検討2020

    • Author(s)
      近藤 修史・是永かな子・服部 裕一郎
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける子ども健康チームを活用したインクルーシブ教育推進2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学校に在籍する児童を対象にしたMIMを用いた実態把握と個別支援2020

    • Author(s)
      高橋直希・芝野稔・是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 抽出個別指導と一斉指導の機能的な関連を図る算数科指導法の検討-三段階指導の観点から―2020

    • Author(s)
      近藤修史・是永かな子
    • Organizer
      令和2年度教職大学院研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける知的障害者福祉と生命倫理2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本生命倫理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 北欧4か国における多様な教育的ニーズのある子どもを包括した授業実践2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンにおける民主主義社会の構成員を育成するインクルーシブ教育2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ノルウェーの後期中等教育におけるインクルーシブ教育の展望2019

    • Author(s)
      是永かな子、石田祥代
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A practical study on universal design of lesson and learning leader at elementary school2019

    • Author(s)
      Kanako Korenaga
    • Organizer
      WERA World Congress
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] School consultation by using the universal design of lessons checklist to make inclusive school2019

    • Author(s)
      Kanako Korenaga
    • Organizer
      WERA World Congress
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparative Studies on Recognition of Outcome of Various Lifelong Learning -- Searching for Effective Policy Linkage Structure2019

    • Author(s)
      Yukiko Sawano,Miyuki Ohta,Hiroyuki Sato,Kanako Korenaga,Yaka Matsuda,Noriko Hasegawa
    • Organizer
      WERA World Congress
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 算数障害に関する日本での実践研究の現状と課題2019

    • Author(s)
      久保田由香・近藤修史・是永かな子・服部 裕一郎
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校通常学級における集団支援に関する実践研究の現状と課題2019

    • Author(s)
      芝野稔・池川真妃・是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの発達特性に応じた「わかる」「できる」を成立させる教科指導法の在り方を探る~算数LDに焦点をあてて~2019

    • Author(s)
      近藤修史・是永かな子
    • Organizer
      日本授業UD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習リーダーを活用したユニバーサルデザインに基づく算数科の授業づくり~「参加」と「理解」を促す指導方法~2019

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子
    • Organizer
      日本授業UD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校の国語科に注目した 授業のユニバーサルデザインの実践2019

    • Author(s)
      是永かな子・岩城裕之・野中茉央・田村康忠・松本直子
    • Organizer
      日本授業UD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 行動分析表を活用した知的障害生徒への喫茶サービス指導~アビリンピック全国大会でのベストパフォーマンスを目指して~2019

    • Author(s)
      谷亜由美、山﨑敏秀、是永かな子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧における2000年以降の インクルーシブ教育の展開と挑戦 ―障害児に対する教育を中心に―2018

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本比較教育学会 口頭発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧諸国における教育の「平等」実現に向けた取り組み -マイノリティの教育機会保障 (北欧の障害のある子どもを中心に)-2018

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本比較教育学会 ワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] デンマークの各自治体におけるインクルーシヴ教育制度の 相違2018

    • Author(s)
      眞城知己・石田祥代・是永かな子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] システマティック・インストラクションに基づく21世紀型 能力の育成を目指した生活単元学習の授業づくり2018

    • Author(s)
      谷亜由美・山﨑敏秀・鈴木恵太・是永かな子・喜多尾哲・寺田信一
    • Organizer
      日本特殊教育学会 ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育場面における知的障害児の指導内容・ 方法の国際比較(1)―フィンランド、スウェーデンと日本の比較から―2018

    • Author(s)
      涌井恵・明官茂・横尾俊・清水潤・神山努・平沼源志・武富博文・半田健・福本徹・是永かな子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育場面における知的障害児の指導内容・方法の国際比較(2)交流及び共同学習における特別支援学級児童の指導目標の焦点化による音楽の実践2018

    • Author(s)
      清水潤・平沼源志・半田健・横尾俊・明官茂・涌井恵・神山努・武富博文・福本徹・是永かな子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育場面における知的障害児の指導内容・ 方法の国際比較(3)2018

    • Author(s)
      神山努・明官茂・涌井恵・横尾俊・清水潤・平沼源志・武富博文・半田健・福本徹・是永かな子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 ポスター発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ほんの少し変えるだけでうまくいく2022

    • Author(s)
      鹿嶋真弓,是永かな子編著
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      高知市教育委員会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 北欧の教育最前線市民社会をつくる子育てと学び2021

    • Author(s)
      是永かな子
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351483
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] インクルーシブな学校をつくる:北欧の研究と実践に学びながら2021

    • Author(s)
      石田祥代・是永かな子・眞城知己編著
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091027
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしく学ぶ教育課程 特別支援教育2020

    • Author(s)
      是永かな子・尾高進編著
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029745
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
  • [Book] 現代の特別ニーズ教育2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892598722
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 世界の社会福祉 3 北欧2019

    • Author(s)
      是永かな子他
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845115976
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「知的障害のある子どもと共に学ぶ」を考える-北欧の実践をふまえて-2019

    • Author(s)
      独立行政法人 国立特別支援教育総合研究所 編著
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] インクルーシブ教育国際セミナー2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] インクルーシブ教育国際セミナー2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi