• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Educational Function of Boarding Houses Installed in Schools for Special Needs Education.

Research Project

Project/Area Number 18K02795
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education (2019-2022)
Nayoro City University (2018)

Principal Investigator

Onogawa Fumiko  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50738557)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 智  日本大学, 文理学部, 教授 (50183059)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords特別支援学校併設寄宿舎 / 特別支援教育 / 寄宿舎教育 / 特別支援学校 / 知的障害児の生活と発達 / 寄宿舎 / 知的障害 / 生活教育 / 障害児 / 子どもの貧困
Outline of Final Research Achievements

It was clarified that many children with disabilities obliged to have limited human relations and monotonous living, and that the conditions tended to be fixed as age increased. The living situations were difficult as children's disability was heavier or the age was lower, and the employment and health problems of parents were also greatly affected.
It was shown that a boarding house, where children can experience life away from their parents, encourages children's physical and mental independence, especially when they are young, and supports their guardians' job security and health. Such efforts for “development of society and independence” in boarding houses were essential for all children. Therefore, it has been demanded to change from “boarding houses just for difficulties of school attendance” to “boarding houses for children with disabilities who needs education for living” and to “management for all children with needs of education at boarding houses”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達的困難を有する障害児においては、多くが経済的貧困をベースに生活の質や人間関係等が乏しく、そのリスクも高い。しかし、その生活実態は十分に明らかにされず、教育課題としても位置づいていない。特別支援学校寄宿舎は、通学保障のみならず、障害児の発達支援(生活リズムや社会性の獲得等)と家族を含めた生活支援の役割を果たしてきた。しかし、寄宿舎の統廃合が進んでいる今、病気や障害のある子どもの「生活と発達の困難」を明らかにし、寄宿舎の今日的役割・機能を明らかにすることは、発達的困難を有する全ての子どもの自立や社会参加を支える生活支援、保護者の就労、家族の健康を含めた総合的支援の充実に寄与できると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 高等特別支援学校(知的障害)寄宿舎教育に関する入舎高校生への聞き取り調査2022

    • Author(s)
      小野川文子
    • Journal Title

      人間発達研究

      Volume: 35 Pages: 67-82

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍における障害児への影響と学校の役割ー特別支援学校の保護者調査から2021

    • Author(s)
      小野川文子
    • Journal Title

      日本の科学者

      Volume: 56 Pages: 12-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害児とその家族の生活実態の検討ー北海道の知的障害特別支援学校の保護者調査から-2021

    • Author(s)
      小野川文子・髙橋智
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43 Pages: 77-91

    • NAID

      40022619778

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 全国の特別支援学校寄宿舎の現状と課題-都道府県教育委員会・寄宿舎併設特別支援学校のウエブサイト調査より-2019

    • Author(s)
      小野川文子・髙橋智
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 25 Pages: 124-135

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害児の「育ちと発達の困難」の実態と寄宿舎教育の役割-寄宿舎併設知的障害特別支援学校の保護者調査から2018

    • Author(s)
      小野川文子・髙橋智
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 24 Pages: 154-165

    • NAID

      40021732740

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 当事者調査からさぐる高等特別支援学校寄宿舎の役割―寄宿舎に入舎する高校生への面接法調査から―2020

    • Author(s)
      小野川文子
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第26回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害・発達障害を有する高校生の「睡眠困難」と支援の課題-特別支援学校寄宿舎生徒と発達障害を有する高校生の調査から-2019

    • Author(s)
      小野川文子・柴田真緒・髙橋智
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回広島大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 全国の特別支援学校寄宿舎の現状と課題-都道府県教育委員会・寄宿舎併設特別支援学校のウェブサイト調査より-2019

    • Author(s)
      小野川文子・髙橋智
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育第25回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児の「育ちと発達の困難」の実態と寄宿舎教育の役割―寄宿舎併設知的障害特別支援学校の保護者調査から-2018

    • Author(s)
      小野川文子・髙橋智
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大阪大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 寄宿舎併設知的障害特別支援学校の教職員調査からみた寄宿舎教育の役割と課題2018

    • Author(s)
      小野川文子・髙橋智
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第24回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 権利としての特別支援教育2022

    • Author(s)
      藤本文朗・小野川文子監修 小畑耕作・近藤真理子・宮本郷子編著
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599071
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援学校寄宿舎のまどからー子どもの育ちを社会にひらく2022

    • Author(s)
      小野川文子
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780312102
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 人権としての特別支援教育2022

    • Author(s)
      藤本文朗・小野川文子
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      文理閣
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現代の特別ニーズ教育2020

    • Author(s)
      髙橋智・加瀬進
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      文理閣
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi