• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cognitive Characteristics and Facilitation Effects of Peer Social Interaction in Expression of Formative of Students with Intellectual Disabilities

Research Project

Project/Area Number 18K02800
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionKokugakuin University

Principal Investigator

Watanabe Masatoshi  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (40367602)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords仲間との相互作用 / 知的障害 / 見立て / プランニング / 協同学習 / 造形表現 / 社会的認知葛藤 / 見立て描画 / 年長幼児 / 主体的・対応的で深い学び
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study was to develop the characteristics of peer interaction in cooperative learning of children with intellectual disabilities and the corresponding support methods. In the study of interaction with peers, weaknesses in planning were evident. Therefore, in a study examining methods to support interaction with peers, support to encourage planning during interaction with peers was examined using formative expression tasks. As a result of presenting visual cues for expressive strategies during the discussion of the conception of the work and guiding the participants to plan while manipulating the cues, improvement in expressive strategies and an increase in the number of components were observed in the post-task. This was presumably due to the fact that the participants became interested in each other's ideas and learned strategies to expand their expressive possibilities through sharing their ideas with each other.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

特別支援学校の授業改善に求められている主体的・対話的で深い学びの視点から協同学習が注目され、多くの授業に取り入れられている。しかし、知的障害のある児童生徒の認知特性に適した仲間との相互作用における支援方法は明らかではなかった。本研究の成果は、授業において学習課題を与え、ペアやグループで話し合って解決方法や作品制作、意見をまとめたりする場面では、教員が、視認性や操作性のある手がかりを提示しながら、発言を導き出すように働きかけることが肝要であることを示した。今後、多様な学習課題において、本研究で開発した支援方法の有効性を検証することが求められる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 知的障害のある児童生徒の造形表現における仲間との相互作用への支援事例2022

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Journal Title

      人間開発学研究

      Volume: 13 Pages: 77-91

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学びの協同性を育むための仲間との相互作用への援助事例2021

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Journal Title

      人間開発学研究

      Volume: 12 Pages: 33-46

    • NAID

      120006995315

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害のある児童生徒の見立て描画におけるプランニングの特徴2020

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Journal Title

      國學院大學人間開発学研究

      Volume: 11 Pages: 31-43

    • NAID

      40022187720

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校高学年児童における仲間との相互作用と学習態度2019

    • Author(s)
      渡邉雅俊
    • Journal Title

      國學院大學人間開発学研究

      Volume: 10 Pages: 1-10

    • NAID

      40021875573

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 仲間との相互作用の促進による幼児の造形表現の援助2020

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のある児童生徒における「見立て」の発想の分析2019

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のある児童生徒の「見立て」描画課題におけるプランニングの分析2019

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年児童の仲間との相互作用が学習態度に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      渡邉 雅俊
    • Organizer
      日本発達障害学会第53回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の対人相互作用場面における不適切な言動への支援方法に関する研究2019

    • Author(s)
      草野 真輝・渡邉 雅俊
    • Organizer
      國學院大學人間開発学会第10回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi