• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Lesson Study Based on Decision-Making Theory at Special Needs Education Schools for Children With Physical Disabilities

Research Project

Project/Area Number 18K02806
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionBunkyo University (2023)
National Institute of Special Needs Education (2018-2022)

Principal Investigator

Kitagawa Takaaki  文教大学, 教育学部, 准教授 (60780674)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安藤 隆男  筑波大学, 人間系, 教授 (20251861)
内海 友加利  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (00845232)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords授業研究 / 教師の意思決定 / 自立活動の個別指導 / 身体の動き / 特別支援学校(肢体不自由) / 若手教師 / 理論・技法 / 授業改善 / オンライン / 若手教師の気づき / 手触り / 誘導の方向 / 自己の課題への気づき / 自立活動 / 介入プログラム / ICT活用 / 指導方法の改善 / 介入教師の力量 / 個別の指導計画 / 意思決定プロセス / 教師の力量 / 意思決定論
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was on the development of a lesson study program based on teaching physical movements as one of the contents of Jiritsu-Katsudo. This lesson study program is designed with reference to decision-making theory while conducting literature research and surveys to understand the current state of Jiritsu-Katsudo teaching, and is conducted face-to-face by fellow teachers and external experts with expertise while working closely with younger teachers.
Younger teachers, fellow teachers with specialized skills, and external experts were able to share the sensation of the students' bodies moving, and were able to guide them to lesson improvement by advising on measures to deal with discrepancies that occurred between the plan and the implementation of the lesson.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

わが国の特別支援教育の充実と発展において、自立活動の指導は重要な位置づけの指導領域である。本研究で開発された授業研究プログラムは、自立活動の個別指導における授業改善につながるとともに、教師の自立活動の専門性向上へと架橋するものである。自立活動の指導に携わる教師の専門性向上が喫緊の課題とされており、本研究の成果は社会の要請に応えるものであると考える。また、自立活動の授業研究に係る研究は、緒に就いたばかりであり、本研究の成果は、自立活動の指導に係る課題を考究するための基礎的知見の提供へとつながる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Decision-Making Structure and Related Factors of Teachers of Children With Physical Disabilities: Teaching Physical Movements as One of the Contents of <i>Jiritsu Katsudo</i>2023

    • Author(s)
      北川貴章、内海友加利、安藤隆男
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 67-76

    • DOI

      10.6033/tokkyou.21B026

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2023-08-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自立活動の個別指導場面における若手教師の意思決定プロセスの分析-動作法の習熟度に着目して-2020

    • Author(s)
      北川貴章・内海友加利・安藤隆男
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 44 Pages: 149-159

    • NAID

      130007919620

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自立活動の個別指導場面における若手教師の意思決定プロセスの解明と介入~若手教師の効果的な意思決定を促すベテラン教師介入プログラムの開発~Ⅱ2020

    • Author(s)
      北川貴章・杉林寛仁・内海友加利・安藤隆男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会 ポスター発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自立活動の指導力向上を目指した授業研究の在り方Ⅰ2020

    • Author(s)
      北川貴章・杉林寛仁・内海友加利・三嶋和也・藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会 自主シンポジウム発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自立活動の指導における若手教師の効果的な意思決定を促すベテラン教師介入プログラムの開発-自立活動「身体の動き」に関する個別指導場面に着目して-2020

    • Author(s)
      北川貴章・杉林寛仁・内海友加利・安藤隆男
    • Organizer
      障害科学学会2019年度大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自立活動の個別指導場面における若手教師の意思決定プロセスの解明と介入Ⅰ-特別支援学校(肢体不自由)若手教師の語りに着目して-2019

    • Author(s)
      内海友加利・北川貴章・安藤隆男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校(肢体不自由)教師の自立活動における個別指導の力量に係る調査研究Ⅰ― 「身体の動き」に関する指導の現状―2019

    • Author(s)
      内海友加利・北川貴章・安藤隆男
    • Organizer
      2018年度障害科学学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校(肢体不自由)教師の自立活動における個別指導の力量に係る調査研究Ⅱ―「身体の動き」に関する指導実施時の教師の意思決定―2019

    • Author(s)
      北川貴章・内海友加利・安藤隆男
    • Organizer
      2018年度障害科学学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] よくわかる肢体不自由教育[第2版]2023

    • Author(s)
      安藤隆男、藤田継道
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623094837
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi