• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

research on effective methods for implementation of joint activities and learning aiming for achievement of the objectives of subjects

Research Project

Project/Area Number 18K02807
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTeikyo Heisei University (2021-2023)
National Institute of Special Needs Education (2018-2020)

Principal Investigator

SAITO Yumiko  帝京平成大学, 人文社会学部, 教授 (90443332)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小澤 至賢  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員 (60419942)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords交流及び共同学習 / 教科等のねらいの達成 / インクルーシブ教育システム / 最少制約環境:LRE / 多層的な支援システム:MTSS / 特別支援学級 / 通常の学級 / インクルーシブ教育 / アンケート調査 / 実施状況 / 工夫と課題 / 教科等のねらい / 多層的な支援システム / 学校づくり / チェックリスト / 交流および共同学習 / ガイドブック / 教育課程の接続 / チームとしての学校
Outline of Final Research Achievements

Japan ratified the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities in 2014, and the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) is promoting an inclusive education system. In this study, from the perspective of international inclusive education (Least Restrictive Environment, and Multi-Tiered System of Supports), we examined the outlook for joint activities and learning in Japan, as well as the framework of "learning together" in the future. In addition, focusing on the achievement of the objectives of subjects in joint activities and learning, we conducted a questionnaire survey and interviews with elementary and junior high schools in Tokyo that have special needs classes, and clarified the issues and effective methods for implementing them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国の交流及び共同学習の施策やその概念説明については、障害者の権利条約の批准後も大きな変更なく進められている。本研究では、国際的なインクルーシブ教育の視点から、今後の交流および共同学習、ひいては「共に学ぶ」教育実践の充実のために目指すべき方向性を示したことに大きな意義がある。また、調査によって、小中学校の特別支援学級と通常の学級の間で実施されている、教科等のねらいの達成を目指した交流及び共同学習の課題とそれに対する効果的な実践方法について明らかにすることができた。今後は、これらの知見を広く情報提供し、学校現場の関係者、行政関係者、研究者を交えた議論を深めていくことが期待される。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 共生社会の実現に向けた交流及び共同学習と地域協働活動の展望2023

    • Author(s)
      小澤至賢
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 12月号 Pages: 28-31

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 我が国の小・中学校内における交流及び共同学習の展望についての一考察 ~米国の最少制約環境(LRE: Least Restrictive Environment)施策の展開と多層的な支援システム (MTSS: Multi-Tiered Systems of Supports)の取組から示唆されるもの2020

    • Author(s)
      齊藤由美子・小澤至賢
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所 研究紀要

      Volume: 47 Pages: 21-38

    • NAID

      40022685869

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 居住地校交流の充実をめざした実践のポイントの提案~実践事例の分析を通して~2019

    • Author(s)
      遠藤麻衣子 齊藤由美子
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 69-83

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「共に学ぶ」教育実践の充実に向けて ~米国の最少制約環境(LRE)施策の展開と多層的な支援システム(MTSS)の取組からの示唆~2022

    • Author(s)
      齊藤由美子 小澤至賢
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 全国特別支援学級・通級指導教室設置学校長協会 令和4年度 全国調査報告書

    • URL

      http://zentokukyo.xsrv.jp/page_20201204141939/page_20230606115247

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi