• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Regional understanding and interregional transitions among students in teacher training colleges: perspectives on adaptation and time perspective.

Research Project

Project/Area Number 18K02809
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Hanzawa Reino  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10569396)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮前 耕史  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30584156)
浅井 継悟  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40776655)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教員養成 / 地域 / 適応 / 時間的展望 / 教師教育 / 地域間移動 / 移行期 / 地域間移行 / 地域との協働 / 大学生
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to clarify the students' perception of "the importance of the region in education" and the aspects of interregional mobility during the transition from school to work.
Hanzawa, Miyamae, and Asai (2021) developed a scale to measure the perception of "the importance of community in education". Hanzawa (2023) found that this perception was related to the students' past experiences of community involvement.
Hanzawa (2020, 2022) examined the effects of transregional mobility on first-year faculty members who moved between regions during the transition period, and suggested that there are regional factors in adjustment to the transition destination and the necessity of conducting university life with a view to transregional mobility.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,学校教育における「地域」の重要性が様々に指摘されている。また,それを受けて教師教育や学校教育の研究領域においても「地域」に着目することの重要性が増しているといえる。その一方で,この領域において「地域」に着目した研究は多くない。このような状況の中,教員養成大学の学生の教育における地域の重要性の認識について測定する尺度を開発したり,教師になる際に地域間移行を行う学生・初任教員の適応に影響を与える要因ついて検討を行ったりした本研究課題は,学術的意義・社会的意義の双方があると言える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 教員志望の学生の「地域と学校教育の協働の重要性の認識」と関連を持つ要因2023

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Journal Title

      ESD・環境教育研究

      Volume: 25 Pages: 15-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Time perspective and environmental adaptation of beginning teacher who experience interregional mobility.:Longitudinal case studies from college student to beginning teacher2022

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Journal Title

      釧路論集

      Volume: 54 Pages: 37-45

    • DOI

      10.32150/00010893

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010893/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of the “Perception of the Importance of Collaboration Between Community and School Education”Scale for Undergraduates Who Aspirate Teacher2021

    • Author(s)
      半澤 礼之 , 宮前 耕史 , 浅井 継悟
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 93-96

    • DOI

      10.15077/jjet.S44049

    • NAID

      130007995798

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員志望の大学生の地域間異動の展望と大学での学び-へき地・小規模校体験実習を経験した学生の語りから-2021

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Journal Title

      北海道キャリア教育研究

      Volume: 5 Pages: 34-40

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員志望の大学生の地域間移動の展望と大学での学び-へき地・小規模校体験実習を経験した学生の語りから-2021

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Journal Title

      北海道キャリア教育研究会紀要

      Volume: 5

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達検査を含む巡回相談の効果の検討―北海道・道東地域の一都市に着目して―2021

    • Author(s)
      髙橋 楓・浅井 継悟
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究

      Volume: 18 Pages: 59-73

    • NAID

      40022566799

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「居場所がない」から「居場所がある」への変容プロセス2019

    • Author(s)
      菅原夏海・浅井継悟
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究

      Volume: 16 Pages: 73-88

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成大学の学生における社会への移行に対する不安の可視化2018

    • Author(s)
      附田真央・半澤礼之
    • Journal Title

      釧路論集:北海道教育大学釧路校研究紀要

      Volume: 50 Pages: 13-18

    • NAID

      120006606711

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地域間移行を経験した初任教員の環境適応と時間的展望-大学4年生から教員1年目にかけての縦断的な事例検討より-2021

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 域間移動を展望した教員志望の学生の学びと時間的展望-へき地・小規模校体験実習を受講した学生の事例から-2020

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学の学生における「地域と教育の関係の捉え方」尺度の開発2019

    • Author(s)
      半澤礼之・宮前耕史
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地域創造型教育ガバナンスの構築と教員養成の課題2019

    • Author(s)
      宮前耕史・半澤礼之・小林淳一
    • Organizer
      日本教師教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ローカリティから考える教師の発達:地域間移動と学校間異動に 焦点を当てて2019

    • Author(s)
      東海林麗香・半澤礼之・岡田有司・小田雄仁・松嶋秀明・保坂亨
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会への移行期における場の移動と大学生の時間的展望:教員養成大学に所属する学生を対象とした面接調査より2019

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 酪農民泊体験実習が大学生の教師としての将来展望形成に与える影響2018

    • Author(s)
      半澤礼之・宮前耕史
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 解決志向的コミュニケーションスキル・プログラムの開発ー教員養成系の大学生を対象にした効果検証ー2018

    • Author(s)
      浅井継悟
    • Organizer
      日本ブリーフセラピー協会第10回学術会議
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi