• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on class improvements enabling students to solve life's problems for themselves

Research Project

Project/Area Number 18K02812
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

NONAKA Mitsue  茨城大学, 教育学部, 教授 (90522029)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords授業研究 / 授業デザイン / 授業改善 / 家庭科 / 生活課題解決能力 / アクティビティ / 授業分析
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on “dialogic deep learning” as a means of improving class functioning to enable students to solve life’s problems for themselves. The empirical investigation aims to 1) construct a problem-solving learning model based on a knowledge-constructive jigsaw method utilizing role play, 2) create effective modes of expression appropriate to the activity, and 3) create a class-improvement model and a class analysis method able to measure deep learning. Teaching resources developed using a class design model based on a “knowledge-constructive jigsaw method that utilizes role play” was found to allow students to tackle life and societal problems as involved parties, leading to dialogic deep learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義や社会的意義は、21世紀の子どもたちが社会で生きていくために必要な力(21世紀型学力)として挙げられている市民性や協調的問題解決能力の育成が期待できることである。開発した教材は、少子高齢化、家族や地域福祉、食育、消費者教育、持続可能な社会の構築など今日の生活にかかわる社会問題を題材に取り上げている。また、「ロールプレイングを導入した知識構成型ジグソー法」の授業設計モデルを用いることで、教材開発の汎用性が期待でき、授業改善にも役立つ。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 高校家庭科で育てる生活リテラシーの検討-高校生の実態調査を通して―2022

    • Author(s)
      野中美津技、谷昌之、岩﨑香織、齋藤和可子 、仲田郁子、三沢徳枝、吉野淳子、若月温美
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64-4 Pages: 256-265

    • NAID

      40022824880

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ロールプレイを導入した知識構成型ジグソー法の教材開発-高校家庭科授業「リスク管理の問題解決」における課題発見の効果-2022

    • Author(s)
      野中 美津枝、坪内恭子、石引公美、神澤志乃、小清水貴子、小林久美、齋藤美重子、齋藤和可子、新山みつ枝、村上睦美、吉野淳子
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 71 Pages: 277-290

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校家庭科授業で育成している資質・能力の実証的研究-消費者市民を題材にした授業実践-2021

    • Author(s)
      齋藤和可子 、野中美津技、谷昌之、岩﨑香織、仲田郁子、三沢徳枝、吉野淳子、若月温美
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 93-107

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生活課題解決能力を育成する授業づくり2019

    • Author(s)
      野中美津技
    • Journal Title

      全国家庭科教育協会「家庭科」

      Volume: 3号 Pages: 18-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The Background of and Survey Investigation into Class Size Reduction for High School Home Economics in Tokyo Prefecture2019

    • Author(s)
      野中美津枝、亀井佑子、新山みつえ、荒井きよみ、荒井智子、石島恵美子、真田智恵子、高橋礼子、吉野淳子
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association of Home Economics Education

      Volume: 61 Issue: 1 Pages: 12-22

    • DOI

      10.11549/jjahee.61.1_12

    • NAID

      130007641540

    • ISSN
      0386-2666, 2424-1938
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 消費者市民を育成する「すごろく」の開発と授業実践2018

    • Author(s)
      野中美津枝、高﨑 昌己
    • Journal Title

      日本消費者教育学会「消費者教育」

      Volume: 38 Pages: 79-88

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 消費者教育にパフォーマンス課題を取り入れた協調的問題解決学習の効果2021

    • Author(s)
      野中美津枝
    • Organizer
      日本消費者教育学会第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校家庭科の学力(資質・能力)の育成状況に関する調査・実証研究2020

    • Author(s)
      野中美津技・谷昌之・仲田郁子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2020年度大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Outcomes and challenges of Japan's high school compulsory home economics: Insights from National-scale surveys conducted by JAHEE2019

    • Author(s)
      高木幸子、荒井紀子、野中美津枝、藤田昌子、小川裕子、河野公子、財津庸子、鈴木真由子、鈴木民子、中西雪夫、日景弥生
    • Organizer
      ARAHE Congress 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校家庭科の学力(資質・能力)の育成状況に関する調査・実証研究2019

    • Author(s)
      野中美津技、齋藤和可子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2019年度例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ロールプレイングを導入した知識構成型ジグソー法の高校家庭科授業の開発2018

    • Author(s)
      野中 美津枝、坪内恭子、石引公美、神澤志乃、小清水貴子、小林久美、齋藤美重子、齋藤和可子、新山みつ枝、村上睦美、吉野淳子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2018年度例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ロールプレイングを導入した新しい家庭科授業‐知識構成型ジグソー法の教材開発2021

    • Author(s)
      野中美津技、坪内恭子、石引公美、神澤志乃、小清水貴子、小林久美、齋藤美重子、齋藤和可子、新山みつ枝、村上睦美、吉野淳子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書
    • ISBN
      9784877304430
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 未来の生活をつくる:家庭科で育む生活リテラシー2019

    • Author(s)
      編者:日本家庭科教育学会、著者:荒井紀子、野中美津枝、鈴木民子、藤田昌子、日景弥生、高木幸子、他24名
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180624249
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新しい消費者教育 第2版2019

    • Author(s)
      日本消費者教育学会関東支部、神山 久美、中村 年春、細川 幸一
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766426335
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 生活課題解決能力を育成する授業デザインの実証的研究2019

    • Author(s)
      野中美津枝
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101878
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校家庭科教育法2018

    • Author(s)
      大竹美登利,鈴木真由子、綿引伴子、著者:石垣和恵,小野恭子、表真美,中山節子,野中美津枝,萬羽郁子,星野洋美
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767921143
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi