• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Educational Support of Foreign Students in Subjects

Research Project

Project/Area Number 18K02818
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

IMAI Ako  岐阜大学, 教育学部, 教授 (50367083)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 琢  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70377943)
田中 伸  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
坂本 一也  岐阜大学, 教育学部, 教授 (00320325)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords外国人児童生徒 / JSL / 学習支援 / 教員養成プログラム / ポータルサイト / JSL児童生徒 / 教育支援 / 学習語 / ポータルサイト開発 / 教員養成 / プログラム開発
Outline of Final Research Achievements

We have developed a teacher training program to provide teachers specializing in subject education with the basic knowledge and skills necessary to "support students who need Japanese language instruction to be able to recognize the Japanese used in class and the learning contents". This program consists of three modules, in each of which students learn about the learning rights of international students, learning support methods, and the language to be used in subjects. In addition, we have also developed a portal site that provides the teaching materials used in the above program and links to help teachers find the Japanese language teaching materials they are looking for. In summary, this study has developed a package for learning the fundamentals of educational support for students who need Japanese language instruction in subject instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語指導が必要な児童生徒には,日本語による日常会話はできるが,授業で使用される日本語が理解できないために授業に参加できない児童生徒がいる。このような児童生徒が在籍学級の授業に参加できるようにするには,日本語専科教員だけでなく,教科教育を専門とする教員もその支援を行う必要があるが,養成課程及び教員研修にて支援方法について学べる機会は少ない。よって,本研究で開発した日本語指導が必要な学習者の基礎的な支援について学習できる教員養成プログラムとその教材等が収録されたポータルサイトは,教員養成のみならず,初めて日本語指導が必要な児童生徒の教育支援を行う教科専門教員にも資するパッケージであると言える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 5 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Development of Learning Support Material “IMIAWASE CARD” for Students Learning Japanese as a Second-Language to Participate in Classes2023

    • Author(s)
      福島 貴子、今井 亜湖
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 619-627

    • DOI

      10.15077/jjet.47018

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校算数科同一単元における教師間の発話に含まれる語彙の比較2022

    • Author(s)
      福島(浦田) 貴子、今井 亜湖
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2022 Issue: 4 Pages: 203-207

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2022.4_203

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2022-11-28
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童生徒の教育課題に対する教員養成学部学生の認識:1年次配当の「人権」の授業アンケートの分析から2022

    • Author(s)
      坂本一也
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 71(1) Pages: 41-54

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語指導が必要な児童を対象とした教育研究の動向と展望2021

    • Author(s)
      浦田貴子,今井亜湖
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 37(2) Pages: 24-32

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 岐阜県における日本語指導が必要な児童生徒のための教育支援に関する調査2020

    • Author(s)
      今井亜湖,坂本一也
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 37(1) Pages: 71-80

    • NAID

      120006960352

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教科の授業で使用される語彙と初期日本語との比較2024

    • Author(s)
      福島貴子,今井亜湖
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語指導が必要な児童生徒が利用可能なweb教材の検討2023

    • Author(s)
      今井亜湖,有馬聖知
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒の学習支援のための教員養成プログラムの試み2023

    • Author(s)
      今井亜湖、中村琢、田中伸、坂本一也
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒の学習支援のための教員養成プログラムの開発2021

    • Author(s)
      今井亜湖
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語指導が必要な児童生徒の教育支援に関する調査2019

    • Author(s)
      今井亜湖,坂本一也
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 教科指導のための日本語ー教員支援サイトー

    • URL

      https://www1.gifu-u.ac.jp/~akoi/project2024/index.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi