Project/Area Number |
18K02818
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
IMAI Ako 岐阜大学, 教育学部, 教授 (50367083)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中村 琢 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70377943)
田中 伸 岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
坂本 一也 岐阜大学, 教育学部, 教授 (00320325)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 外国人児童生徒 / JSL / 学習支援 / 教員養成プログラム / ポータルサイト / JSL児童生徒 / 教育支援 / 学習語 / ポータルサイト開発 / 教員養成 / プログラム開発 |
Outline of Final Research Achievements |
We have developed a teacher training program to provide teachers specializing in subject education with the basic knowledge and skills necessary to "support students who need Japanese language instruction to be able to recognize the Japanese used in class and the learning contents". This program consists of three modules, in each of which students learn about the learning rights of international students, learning support methods, and the language to be used in subjects. In addition, we have also developed a portal site that provides the teaching materials used in the above program and links to help teachers find the Japanese language teaching materials they are looking for. In summary, this study has developed a package for learning the fundamentals of educational support for students who need Japanese language instruction in subject instruction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本語指導が必要な児童生徒には,日本語による日常会話はできるが,授業で使用される日本語が理解できないために授業に参加できない児童生徒がいる。このような児童生徒が在籍学級の授業に参加できるようにするには,日本語専科教員だけでなく,教科教育を専門とする教員もその支援を行う必要があるが,養成課程及び教員研修にて支援方法について学べる機会は少ない。よって,本研究で開発した日本語指導が必要な学習者の基礎的な支援について学習できる教員養成プログラムとその教材等が収録されたポータルサイトは,教員養成のみならず,初めて日本語指導が必要な児童生徒の教育支援を行う教科専門教員にも資するパッケージであると言える。
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