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Research on methodization of educational practices using video production as a means

Research Project

Project/Area Number 18K02819
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKansai University (2020-2022)
Kyoto University (2018-2019)

Principal Investigator

HASE Kaihei  関西大学, 総合情報学部, 准教授 (20633895)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords映像制作 / 映画制作 / Education through art / メタ認知 / 相互評価 / 映像 / 映画 / 動画 / 学習デザイン / アート / メソッド / 映像製作 / 教育方法
Outline of Final Research Achievements

The following five research results were obtained through this study. (1) Research results on the history of educational practice through video production, (2) Research results on methods of educational practice through video production, (3) Research results on methods of educational practice through video production based on a remote environment, (4) Research results on the expression of Virtual Reality, and (5) Research results on the components in on-demand materials and learning attitudes. (5) Research results on the components and learning attitude of on-demand teaching materials. These include the results obtained as a result of modifications to the original research plan due to the Corona Disaster.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通じて映像制作という体験を教育的に再定義しデザインしなおすメソッドを示すことができた。これにより、映像制作を通じた教育実践について、各々の教育的目的に即して有用性を高めるデザインを取り組むためのアプローチが明らかになり、映像制作を通じた教育の在り方に発展性を持たせることができた。加えて本研究の実施についてコロナ禍下で対応するプロセスを研究に含むことで、遠隔環境を用いた映像制作を通じた教育実践という従来ほとんど行われなかった手法の検証、仮想空間を用いた教育・表現の考察、オンデマンド教材を構成する要素の演出的価値の検証など、将来的な教育手法発展の観点から有益な成果を得られた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] アメリカにおける動画制作を通じた教育実践の始まりに関する調査2020

    • Author(s)
      長谷海平
    • Journal Title

      SCREEN LITERACY

      Volume: 1 Pages: 43-54

    • NAID

      120007142017

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "映画の制作" を教育手段として考察する2020

    • Author(s)
      長谷海平
    • Journal Title

      SCREEN LITERACY

      Volume: 1 Pages: 105-107

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エンドロールから2018

    • Author(s)
      長谷海平
    • Journal Title

      かりん

      Volume: 11 Pages: 14-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] VR-HMD をメディアとする芸術作品におけるゾートロープを用いた演出2022

    • Author(s)
      長谷海平, 矢崎俊志, 関口敦仁, 柴崎幸次
    • Organizer
      芸術科学会/NICOGRAPH 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮想空間で複数のながれ/時間をつくる2022

    • Author(s)
      長谷海平
    • Organizer
      日本映像学会メディアアート研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Regular Position No.X2022

    • Author(s)
      長谷海平, 矢崎俊志,
    • Organizer
      仮想空間での映像表現展
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] XRにおける音の表現技法に関する考察2021

    • Author(s)
      長谷海平、矢崎俊志
    • Organizer
      知覚情報研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Virtual Reality における散策空間2021

    • Author(s)
      長谷海平、矢崎俊志
    • Organizer
      環境芸術学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初等・中等教育における映像制作を通じた教育実践の実態に関する調査2020

    • Author(s)
      長谷海平
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2020年度 第4回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 動画制作機器を用いた教育実践の始まりに関する考察2019

    • Author(s)
      長谷海平
    • Organizer
      第44回 教育システム情報学会 全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学生の学びを育むオンライン授業のデザイン2022

    • Author(s)
      岩﨑 千晶編著、長谷海平ほか
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      関西大学出版部
    • ISBN
      4873547466
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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