• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of the action Plan Sheet for the Teachers that Aims to Transition of Teacher Development to Educational Practice from the Point of View of the Experiencial Learning

Research Project

Project/Area Number 18K02821
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Terashima Kosuke  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (30367932)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 佑介  長崎大学, 教育学部, 准教授 (20710833)
時任 隼平  関西学院大学, 高等教育推進センター, 准教授 (20713134)
泰山 裕  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90748899)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教員研修 / 集合研修 / 研修転移 / 教師教育 / 経験学習 / リフレクション / 教師
Outline of Final Research Achievements

In this study, we attempted to clarify the actual situation and to consider supportive measures so that teachers can transfer the results of group training within the school. First, we developed a training transfer model and examined how the factors in the model functioned through specific cases. A tentative model was created based on the interviews, and additional interviews with eight teachers were conducted to verify the model. As a result, the developed transition model was largely supported. Based on these results, we proposed a transfer process model for teacher training. Based on the model, specific cases were analyzed. In parallel with the above, we developed an action plan sheet to promote the transfer of training, and presented it at the Japan Society for Educational Technology.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,教員研修プログラムそのものの開発ではなく,その後の教師の行動(研修転移)を支援するという視点から組み立てられた研究である。これまで,教師教育分野において,研修転移はその評価の難しさから研究対象とはされてこない傾向にあったが,本研究では,教師教育における新たな視点を提供した。
また,研修転移そのものを評価するのではなく,研修転移を充実させるためのツールを開発した。これまで,教師教育における研修転移の評価の難しさに課題があった。しかし,研修転移を支援するという視点からツールを開発する教育工学的アプローチによる研究とし,旧来から言われてきた問題を乗り越えようとした。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ICT活用指導力の向上を図るためのシステム的アプローチによる教員研修設計と効果検証2021

    • Author(s)
      斉田俊平・寺嶋浩介
    • Journal Title

      教師のセルフスタディ(日本教育メディア学会企画委員会編)

      Volume: 2 Pages: 5-12

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Transfer of Training in Middle Leader Teachers’ Professional Development for ICT Integration in Schools.2020

    • Author(s)
      Terashima, K. , & Itagaki, S.
    • Journal Title

      EDULEARN20 Proceedings

      Volume: 2020 Pages: 6422-6426

    • DOI

      10.21125/edulearn.2020.1687

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員の集合研修の転移モデルの検証2020

    • Author(s)
      泰山裕・寺嶋浩介・時任隼平・藤井佑介
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET20-3 Pages: 125-130

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語科教員研修で得た成果の転移に関する調査2020

    • Author(s)
      時任隼平・藤井佑介・寺嶋浩介・泰山裕
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: JSET20-4 Pages: 171-174

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングをテーマとした集合研修カリキュラムの開発と評価―中学校教員を対象として―2020

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・藤井俊史・民谷洋二・後藤聡志
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 総合教育科学

      Volume: 68 Pages: 275-286

    • NAID

      120007037889

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Professional Development for Middle Leader Teachers: ICT Integration in Schools in Japan2019

    • Author(s)
      Kosuke Terashima
    • Journal Title

      Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference

      Volume: 2019 Pages: 2269-2274

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教員を対象とした集合研修の研修転移を検討する2021

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・時任隼平・藤井佑介
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT推進リーダーの普及に資する行動の分析 研修転移場面に着目して2020

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・時任隼平・藤井佑介
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] スクールミドル育成を目的とした教員研修と教員文化に関する考察2020

    • Author(s)
      時任隼平・藤井佑介・寺嶋浩介・泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT 活用指導力の向上を図るためのシステム的アプローチによる教員研修設計と効果検証2020

    • Author(s)
      斉田俊平・寺嶋浩介
    • Organizer
      第27回日本教育メディア学会年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員の集合研修の転移に関する調査2019

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕・時任隼平・藤井佑介
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師は集合研修で得た知見を校内においてどのように活かすのか2019

    • Author(s)
      時任隼平・藤井佑介・寺嶋浩介・泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践事例の開発と交流による集合研修のカリキュラム開発-中学校教員向けアクティブ・ラーニング研修を対象として2018

    • Author(s)
      寺嶋浩介・泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びの環境とICT2018

    • Author(s)
      久保田賢一・今野貴之・寺嶋浩介 他
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915029
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術 主体的・対話的で深い学びをつくるインストラクショナルデザイン2018

    • Author(s)
      稲垣忠・寺嶋浩介 他
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830600
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi