• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of independent learner training programs using Parrish's learning experience factor model

Research Project

Project/Area Number 18K02823
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Nakamichi Masaki  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (90625279)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹岡 篤永  新潟大学, 教育・学生支援機構, 特任准教授 (30553458)
根本 淳子  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (80423656)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学習経験の質モデル / 初年次教育 / 学習者要因 / インストラクショナルデザイン / 美学第一原理 / ID美学第一原理 / 環境要因 / インストラクショナル・デザイン / 学習経験要因モデル / ID美学の第一原理
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop an active learner development program based on a learning experience factor model that fosters active learners through improving the quality of learning experience. Based on this result, we improved the first-year education program in higher education and supported the growth of independent learners by working on the learning experience of students.
After researching domestic and foreign precedent research, a collection of hints for improving teaching was submitted to the journal of the Japan Society for Remedial Education and was accepted as a practice report. In addition, we tried to apply it to educational practice, and conducted it in a PBL type class, and collected and analyzed data for the students who attended the course. The results have been accepted for publication in the Journal of University Education Practice. In the final year, we increased the number of interviewees and completed a more complete collection of hints.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヒント集の実践実績の蓄積は、愛媛大学においてPBL型授業で適用、実施した。実施方法を、学生の学ぶ意欲を引き出す構造となるよう、交流の機会を増やし、企画遂行時のリフレクションを密に行う、自由に意見を言い合える環境をプロジェクト早期から確保する等の改善を実施した。学生間の交流期間を長くすることで、関係性の構築が促進され、満足度や充実度が向上するなど、学生自身の成長の実感につながる等の結果が得られた。このようなヒント集による授業改善が、プロジェクト型教育実践の効果の向上に有用であることが分かった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] オンラインと対面のハイブリッドによる日台国際 交流に関する一考察~PBL「環四国サイクリングプロジェクト」における実践から~2023

    • Author(s)
      仲道雅輝,村田晋也,許宏徳,坂本大蔵
    • Journal Title

      大学教育実践 ジャーナル

      Volume: 22 Pages: 39-45

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PBL型リーダーシップ教育「環四国サイクリン グプロジェクト」による日台オンライン国際交流の実践と評価2022

    • Author(s)
      仲道雅輝,村田晋也,淺田隼平,坂本大蔵
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 21 Pages: 43-50

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次学生の学習経験の質に着目した「授業改善ヒント集:学習者要因編」の作成2022

    • Author(s)
      仲道雅輝,根本淳子,竹岡篤永
    • Journal Title

      リメディアル教育研究

      Volume: 16 Pages: 1-11

    • NAID

      130008082928

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍における初年次教育科目のオンライン授業の設計と実践-新入生セミナーA(教育学部)での取り組み-2021

    • Author(s)
      仲道雅輝,玉井輝之,井上昌善,村田晋也
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 147-155

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次教育科目における遠隔授業実施支援の取り組み;「新入生セミナーA」オンラインコンテンツの提供2021

    • Author(s)
      村田晋也,仲道雅輝,竹中喜一,中井俊樹,小林直人
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 141-146

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的に学ぶ姿勢の育成~学習経験の質を高めるために~2020

    • Author(s)
      仲道雅輝
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: Vol.37,No3 Pages: 230-230

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Rogersの普及理論を活用したeラーニング普及推進事例2019

    • Author(s)
      仲道雅輝
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Parrishの学習経験要因モデルを用いた授業改善ヒント集「環境要因編」の作成に向けて2018

    • Author(s)
      仲道雅輝,竹岡篤永,根本淳子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 仲道研究室_学習経験の質モデルに関する研究

    • URL

      https://nakamichi-lab.com/research.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 学習経験の質モデルに関する研究

    • URL

      https://nakamichi.opar.ehime-u.ac.jp/research.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 学習経験の質モデルに関する研究

    • URL

      http://nakamichi.opar.ehime-u.ac.jp/research.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi