• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an e-learning program for strength training instructors using the design principles of motor skill acquisition

Research Project

Project/Area Number 18K02824
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Tsuzuku Shigeki  熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (70467869)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords筋力トレーニング / eラーニング / 高齢者 / トレーニング科学 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The research results are that an e-learning program has been developed to train "non-exercise professionals" such as community residents, public health nurses, nurses, dietitians, pharmacists, and caregivers to teach "strength training using one's own body weight as a load, which contributes to muscle gain in the elderly," incorporating design principles common to the acquisition of exercise skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

運動技能修得のデザイン原則に着目した先行研究は認められない。また筋トレの指導者育成に関する研究は国内外で実施されているが、ほとんどは運動の専門家を対象にした、エクササイズマシンを使用した筋トレ指導法の研修会であり、対面によるものである。非専門家を対象にした、eラーニングによる養成プログラムはなく、学術的意義や社会的意義が高いと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 4 results) Presentation (17 results) (of which Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Effect of Orientation Courses on Self-Regulated Learning Strategies: Goal Setting, Planning, and Execution2021

    • Author(s)
      Yagi Machiko Saeki、Suzuki Mitsue、Tsuzuku Shigeki、Murakami Reiko、Nakano Hiroshi、Suzuki Katsuaki
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: Pra-p002-Pra-p002

    • DOI

      10.12937/itel.1.1.Pra.p002

    • NAID

      130008068515

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 遠隔学習における看護職の自己調整学習傾向と学習支援2021

    • Author(s)
      八木(佐伯) 街子, 村上 礼子, 都竹 茂樹, 鈴木 美津枝, 中野 裕司
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 52 Pages: 9-17

    • NAID

      130008089782

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of social network incentives and financial incentives on physical activity and social capital among older women: a randomized controlled trial2021

    • Author(s)
      Ryo Yamashita, Shinji Sato, Ryoichi Akase, Tatsuo Doi, Shigeki Tsuzuku, Toyohiko Yokoi, Shingo Otsuki and Eisaku Harada
    • Journal Title

      BMC Public Health

      Volume: 21 Issue: 1 Pages: 188-195

    • DOI

      10.1186/s12889-021-10175-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 救急初療看護における看護過程学習の足場かけの設計2020

    • Author(s)
      増山 純二 , 都竹 茂樹 , 戸田 真志 , 平岡 斉士 , 鈴木 克明
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 37 Pages: 32-43

    • NAID

      130007779468

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Design of Indivisual Feedback to Motivate Working Adults to Complete University Extension Courses2019

    • Author(s)
      天野慧,都竹茂樹,鈴木克明,平岡斉士
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 4 Pages: 331-343

    • DOI

      10.15077/jjet.42120

    • NAID

      130007618881

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会人向け教育プログラムにおける修了に対する動機づけを向上させるための個別フィードバックのデザイン2019

    • Author(s)
      天野 慧 , 都竹 茂樹 , 鈴木 克明 , 平岡 斉士
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 42 Pages: 331-343

    • NAID

      130007618881

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者個別の情報付与と他者への公開を可能とするデジタルバッジアドオンの開発2019

    • Author(s)
      天野 慧 , 長岡 千香子 , 喜多 敏博 , 都竹 茂樹 , 鈴木 克明 , 平岡 斉士
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 36 Pages: 28-33

    • NAID

      130007542451

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別対談 聞き手の心をつかむ保健指導とは2019

    • Author(s)
      都竹 茂樹 , 北折 一 , 佐藤 可奈子
    • Journal Title

      産業保健と看護

      Volume: 11 Pages: 1-7

    • NAID

      40021860401

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Reflection Support for Novice Learners: Combining Digital Badges with Follow-Up Surveys.2019

    • Author(s)
      Amano K, Tsuzuku S, Suzuki K, Hiraoka N.
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 13 Pages: 95-103

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Three-stage Design of a Question-making Activity to Refine Pre-training Preparation in a Blended Training Program.2019

    • Author(s)
      Amano K, Tsuzuku S, Suzuki K, Hiraoka N.
    • Journal Title

      The Journal of Information and Systems in Education

      Volume: 18 Pages: 45-50

    • NAID

      130007696958

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] スモールコミュニティウォーキングは心疾患患者の幸福感と身体活動量を高めるか?2022

    • Author(s)
      山下亮、佐藤真治、都竹茂樹
    • Organizer
      日本臨床運動療法学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 症例基盤型学習における足場かけの設計ー救急初療の看護過程学習ー2021

    • Author(s)
      増山純二・都竹茂樹・戸田真志・平岡斉士・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会第40回春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CBL における救急初療の看護過程の足場かけの設計 -プロセスワークシートの使用-2021

    • Author(s)
      増山純二・都竹茂樹・戸田真志・平岡斉士・鈴木克明
    • Organizer
      第46回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシーに基づいた人工呼吸管理ワークショップの院内評価ツールの開発2020

    • Author(s)
      ワード弥生・都竹茂樹・北村士朗・合田美子
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 心肺蘇生講習会(ICLS)コースにおける客観的スキルチェック表の開発計画2020

    • Author(s)
      西尾宗高・都竹茂樹・平岡斉士・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生のキャリア選択を支援するキャリア教育プログラムの設計:動機の向上および学習活動の継続支援を目指して2020

    • Author(s)
      三浦玲・都竹茂樹・平岡斉士・合田美子・柳澤絵美
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] メンタルヘルス対応において産業看護職が学ぶべきことについて2020

    • Author(s)
      楠本朗・都竹茂樹・合田美子・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「学びの第一原理」に基づいた理学療法士の臨床推論能力を育成する OJT プログラムの設計2020

    • Author(s)
      髙橋一樹・都竹茂樹・中野裕司・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会第37回全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルバッジを敎育プログラムへ導入することにどんな効果があるか?デジタルバッジ・プログラム受講者の反応分析2019

    • Author(s)
      天野慧, 都竹茂樹, 鈴木克明, 平岡斉士.
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ブレンド型シミュレーション演習における学習成果と自己評価結果の推移について2019

    • Author(s)
      中前雅美, 鈴木克明, 都竹茂樹.
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 精緻化理論を基軸とした看護学生対象「患者安全教育プログラム」の開発2019

    • Author(s)
      加隝多恵, 平岡斉士, 久保田真一郎, 都竹茂樹
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] How did learners use digital badge as a reflection tool after completion of educational program2018

    • Author(s)
      Amano, K., Kita, T., Tsuzuku, S., Suzuki, K., & Hiraoka, N
    • Organizer
      ICOME2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 海外の薬剤師生涯教育におけるe-learningの活用状況調査とその効果2018

    • Author(s)
      西村由弥子,都竹茂樹,喜多敏博,鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 看護師の遠隔学習を支援するオリエンテーションの設計2018

    • Author(s)
      八木街子,鈴木美津枝,村上礼子,都竹茂樹,中野裕司,鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習成果に基づいた修了認定のために デジタルバッジシステムへ実装されている機能に関する事例調査.2018

    • Author(s)
      天野慧,鈴木克明,都竹茂樹,喜多敏博,平岡斉士
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 救急看護における看護過程学習の足場かけとなる学習支援の検討.2018

    • Author(s)
      増山純二,都竹茂樹,戸田真志,平岡斉士,鈴木克明
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 救命救急センターにおけるブレンド型多職種連携教育.2018

    • Author(s)
      杉木大輔,鈴木克明,喜多敏博,都竹茂樹,松島久雄
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 熊本大学教授システム学研究センター研究業績(2021年)

    • URL

      https://www.gsis.kumamoto-u.ac.jp/research_info/21-3/

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi