• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on a Next Generation Problem-Posing Learning Support System to aim at promotion of active learning and construction of item pool

Research Project

Project/Area Number 18K02825
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionIwate Prefectural University

Principal Investigator

TAKAGI MASANORI  岩手県立大学, ソフトウェア情報学部, 准教授 (80460088)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 康彦  東京学芸大学, ICTセンター, 教授 (10387532)
市川 尚  岩手県立大学, ソフトウェア情報学部, 准教授 (40305313)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords作問学習 / 思考力・判断力・表現力 / ルーブリック / 自己評価 / 他者評価 / eテスティング / 項目プール / 類似問題 / 項目分析 / 目標設定 / 自発的フィードバックループ / コンピュー タ適応型テスト
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to build a learning environment for improving thinking, judgment and expression ability through problem-posing learning, and constructing an item pool that is expected to be used in computer-adaptive test. In order to achieve the above objectives, we designed and developed a learning model in which cycles of goal setting, quiz creation, self-assessment, and peer assessment were repeated and a next generation problem-posing learning support system. In addition, we analyzed the relationship between the problem-posing learning process and the ability, and created rubrics for measuring those ability. As a result of continuous practice of the learning cycle using the developed system in our university class, we could show that the self-assessment of those ability improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は自己調整学習の側面から作問学習プロセスをモデル化し,作問学習と思考力・判断力・表現力の関係性を分析した点に学術的独自性があり,思考力・判断力・表現力等の育成が重要視されている昨今の教育現場に大きな意義があると考える.また,作問学習で作成された問題を項目プールの構築に役立てようとしている点に学術的な発展性があり,これまで項目プールの構築を担ってきたテスト開発関係者に新たな方向性を示す可能性を秘めている.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Presentation (11 results) Remarks (4 results)

  • [Presentation] 作問時の目標設定と自己評価・他者評価を取り入れた作問学習の実践と評価2021

    • Author(s)
      佐藤 雅希,高木正則,市川尚
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告,Vol.35,No.5,pp.37-44
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 確率論に関する類似問題と難易度の関係性の分析2021

    • Author(s)
      阿部佳宣,高木正則,市川尚
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会講演論文集,Vol.2021,No.4,pp.787-788
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] MS-Office操作スキルを対象とした適応型学習のためのAIドリル教材の開発と評価2020

    • Author(s)
      高木正則,瀬戸山光宏
    • Organizer
      情報処理学会情報教育シンポジウム論文集 ,Vol.2020,pp.17-22
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 作問学習における思考力・判断力・表現力の目標設定・自己評価・他者評価の継続的な実践と分析2020

    • Author(s)
      佐藤雅希,高木正則,市川尚
    • Organizer
      情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE),Vol. 2020-CE-153,No.17,pp.1-9
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「共通教科情報」での実生活と関連付けた知的財産権に関する問題を題材とした作問学習の実践と評価2020

    • Author(s)
      加藤弘祐,高木正則,市川尚
    • Organizer
      情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE),Vol. 2020-CE-153,No.18,pp.1-8
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 作問学習で作成された問題の質と自己評価の分析2020

    • Author(s)
      阿部佳宣,高木正則,市川尚
    • Organizer
      教育システム情報学会2019年度学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会ネットワーク分析を用いた相互評価活動支援システムの開発と評価2020

    • Author(s)
      間渕皓介,丸山浩平,宮寺庸造,森本康彦
    • Organizer
      教育システム情報学会誌 Vol37, No2, pp143-148
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] eポートフォリオを活用した個人内評価モデルに基づく評価支援システムの開発2020

    • Author(s)
      間渕皓介,佐藤隼明,森本康彦
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告 Vol.34, No6, pp.69-74
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 作問学習における思考力・判断力・表現力の自己評価支援機能の継続的な利用と分析2019

    • Author(s)
      佐藤雅希,森本康彦,高木正則
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 作問学習における思考力・判断力・表現力の自己評価支援機能の開発と評価2018

    • Author(s)
      佐藤雅希,高木正則,山田敬三,佐々木淳
    • Organizer
      教育システム情報学会第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 作問学習における思考力・判断力・表現力の自己評価と他者評価の実践と評価2018

    • Author(s)
      佐藤雅希,高木正則
    • Organizer
      情報処理学会研究報告コンピュータと教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 主体的な学びの促進と項目プールの構築を目指す次世代作問学習支援システム

    • URL

      https://takagi-lab.jp/itembank/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 作問学習と思考力・判断力・表現力の関係

    • URL

      https://takagi-lab.jp/tje/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 作問学習支援システム

    • URL

      http://133.242.141.56/test/g031m051/login.php

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 研究成果の概要ページ

    • URL

      http://takagi-lab.jp

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi