• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of learning management system for junior resident to efficiently and effectively learn emergency and critical care medicine

Research Project

Project/Area Number 18K02827
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionDokkyo Medical University

Principal Investigator

Sugiki Daisuke  獨協医科大学, 医学部, 准教授 (80524446)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上笹貫 俊郎  獨協医科大学, 医学部, 講師 (10778137)
上原 克樹  獨協医科大学, 医学部, 助教 (20778112)
松島 久雄  獨協医科大学, 医学部, 教授 (60285905)
鈴木 光洋  獨協医科大学, 医学部, 講師 (60778108)
五明 佐也香  獨協医科大学, 医学部, 講師 (00778144)
河村 宜克  山口大学, 大学院医学系研究科, 助教 (90457309)
鈴木 達彦  獨協医科大学, 医学部, 助教 (80778142)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords救急医療 / インストラクショナルデザイン / 学習管理システム / 運動技能 / 課題分析 / 職場学習 / 働き方改革 / 手順分析 / eラーニング / 臨床研修医教育 / 形成的評価 / 救急 / 初期臨床研修医教育 / 研修医教育 / グループウェア
Outline of Final Research Achievements

Original learning management system (LMS) has been developed to enable junior and senior residents to learn about emergency medicine. Features include a screen structure designed for use with smartphones, implementation of content for self-learning basic emergency procedures, and the ability to freely add and modify content and set courses if the instructor of LMS has the authority. The developed LMS underwent formative evaluation by junior residents, senior residents of emergency medicine, emergency medicine physicians and instructional design specialists respectively, and was judged to be practically feasible. In particular, the ability to self-learn basic emergency procedures was useful in the busy field of emergency medicine. The above results suggest that the use of an LMS in emergency medicine may contribute to improving the efficiency of workplace learning and reducing the workload of physicians who supervise emergency medicine.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人手不足の救急医療の現場では、診療とともに教育は非常に大きなウェイトを占めている。研修医や救急専攻医は救急医療の働き手でもあるが、学習者でもある。こうした環境の中で、熱心な指導医に頼る教育ではなく、学習者が学びたいときに臨床現場に即した内容を学ぶことができるシステムが必要である。しかし臨床現場での学習管理システムの活用例は少ない。今回開発した学習管理システムで学習者中心の学びを職場で展開でき、指導医の時間的な負担も軽減できる可能性が示唆された。臨床現場でこうした学習管理システムを活用することは、予算を大きくかけることなく医師の働き方改革の一助となりうる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 初期臨床研修医を対象とした救急医療用学習管理システムの開発2020

    • Author(s)
      杉木大輔、松島久雄
    • Organizer
      第48回日本救急医学会・学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 救急医療における基本手技習得のためのeラーニング開発と評価2020

    • Author(s)
      杉木大輔、松島久雄
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 救急基本手技トレーニング用eラーニング教材の開発2019

    • Author(s)
      杉木大輔
    • Organizer
      第47回日本救急医学会総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi