• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Utilization of ICT in Special Support Based on the Continuity of Children's Learning

Research Project

Project/Area Number 18K02829
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionSeitoku University

Principal Investigator

HIGASHIBARA Fumiko  聖徳大学, 教育学部, 教授 (60272150)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 北畑 彩子  聖徳大学, 教育学部, 講師 (40779881)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsICT活用 / 学びの連続性 / 合理的配慮 / 学習困難 / 臨床活動 / プログラミング教育 / 発達障害 / 心理教育的アセスメント / 特別支援教育 / ICT / 心理アセスメント / 教材開発 / 心理アセメント / オンライン学習支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to verify that special support aimed at "continuity of learning" can be realized by utilizing ICT from the viewpoints of 1) changes in children's aging (intra-individual and vertical) and resource linkage (intra-individual and horizontal), and 2) collaborative learning (inter-individual and horizontal) between children. In 1), when face-to-face clinical practice was forced to be conducted on a web conferencing system due to the corona disaster, PC teaching materials tailored to the characteristics of children could be provided on a par with face-to-face clinical care, and we were able to devise measures to attract the attention of learners more than face-to-face clinics. In 2), we were able to visualize the use of ICT as a reasonable accommodation between students with disabilities and non-disabled students, and the interaction between children in programming, which has become essential in elementary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中教審答申(2021)は、「令和の日本型教育」として個別最適な学びと協働的な学びを重視している。本研究ではまさに、ICTの活用により、学習困難児の認知的特性に立脚した教材が作成でき、個別最適な学びを目指せた。一方で、要配慮児と同胞との間を取り持つ合理的配慮の位置づけでのICT活用を媒介することで、協働の学びの場ができることがわかった。折しもGIGAスクールにより1人1台タブレット状況になったものの、協働の学びをどう実現したらよいか教育現場では急速にニーズが高まっている分野である。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 学習につまずきのある児童に対するWeb会議システムを用いたオンライン学習指導の試み2023

    • Author(s)
      東原文子・森村瑞枝
    • Journal Title

      聖徳大学教職実践センター年報

      Volume: 令和4年度 Pages: 169-175

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理教育的アセスメントに基づくICT教材の活用2022

    • Author(s)
      東原文子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 24 Pages: 1-6

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 身近な素材を用いた小・中学生向け理科実験のアイディア -児童の家庭学習に使える素材を用いての大学生オンライン授業から-2021

    • Author(s)
      東原文子・渡部洋史・松葉千夏
    • Journal Title

      聖徳大学教職実践センター年報

      Volume: 令和2年度版 Pages: 205-224

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 衝動性があり落ち着いて推論することが困難な小学校3年男児に対するオンライン学習指導の可能性の検討(1)―画面への注視を促す工夫―2022

    • Author(s)
      東原文子・森村瑞枝
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 衝動性があり落ち着いて推論することが困難な小学校3年男児に対するオンライン学習指導の可能性の検討(2)―空欄のある文章完成課題の試行から―2022

    • Author(s)
      森村瑞枝・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習困難児の認知特性に合わせた個別学習指導のオンライン化の試み.2021

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本学校心理士会2021年度大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 心理教育的アセスメントに基づくICT教材の活用2019

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本K-ABCアセスメント学会第22回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] タブレットPCを利用した小学校4年生ペア学習前後における音読の変化(1)-SD法による印象評定から―2019

    • Author(s)
      鳥海楓華・東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タブレットPCを利用した小学校4年生ペア学習前後における音読の変化(2)―間(ポーズ)の取り方の変容について―2019

    • Author(s)
      東原文子・鳥海楓華
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タブレットを用いた音読学習教材の活用可能性―小学校3年生のペア学習において―2018

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] WISC-Ⅳ・KABC-Ⅱ・LCSAを組み合わせたアセスメント―発達障害の状況に似た2事例において―2018

    • Author(s)
      東原文子
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi