Project/Area Number |
18K02831
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Seikei University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 万知 京都大学, 高等教育研究開発推進センター(令和4年9月30日まで), 准教授 (10534901)
鈴木 学 福岡大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (70723542)
加藤 かおり 国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (80323997)
足立 佳菜 佐賀大学, 教育学部, 准教授 (20723539)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | SA/TA / 教育改善 / 授業支援 / FD / 学生アシスタント / SA・TA / SA / TA / 授業改善 / 実践研究 / SA(学生アシスタント) / 育成者 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify the academic questions of how education changes when excellent students and graduate students are involved in regular course educational activities as SA/TA, and how the mechanism of such educational improvement can be explained. Therefore,(1) What kind of changes will the introduction of SA/TA bring about in regular educational activities? (2) What kind of class design and management would make the best use of SA/TA? (3) What abilities and skills are necessary for SA/TAs, and what abilities and skills are necessary for those who train SA/TAs with such abilities, in addition to the publication of academic papers, we also established an inter-university network of faculty members involved in the training of SA/TAs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
SA/TAによる授業支援の内容には授業ごとに様々なものがあるが、いずれの場合も教育の充実や向上を目指したものである。SA/TAの導入がなぜ授業改善につながるのかのメカニズムを明らかにすることは、本質的な教育改善のメカニズムを明らかにするうえでの重要な手掛かりとなりうる。 また令和4年度に大学設置基準が改正され指導補助者に研修が義務付けられたため、SA/TAの導入を検討している大学ではSA/TAの育成研修を合わせて検討する必要がある。SA/TAに必要なスキルや研修などを明らかにすることは、SA/TA制度を構築するうえでの一助となるはずである。
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