Project/Area Number |
18K02834
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Mejiro University (2020) Hosei University (2018-2019) |
Principal Investigator |
MORI Mikihiko 目白大学, 社会学部, 准教授 (70362423)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 教授学習支援システム / 議論の可視化 / ワークショップ / 問題発見型グループ学習 / 議論支援システム / 議論マイニング / 議論記録システム / 学習評価支援システム / グループ学習 / PBL |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we focus on learning activities in which the results of opinion formation in discussions are used as deliverables in problem-based group learning. For assessment of the deliverables, we provide a system that allows us to trace back and check participants’ opinions expressed and changing. For this purpose, we developed a system to track the process of idea generation using video images with AR markers on sticky notes. We also developed browsing system to view the process. For this purpose, we considered a method to find the notable scene based on the movement of the sticky notes.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ワークショップ等の問題発見型グループ学習においては、多数のグループが並行して活動を進めることやグループ内での発言や作業が絡まり合うことによって、同時並行的に活動が進んでいくために学習活動のファシリテータ等の教授者は全体を把握することが難しかった。本研究成果では、ビデオ映像を残すだけでなくその中での活動を機械処理しやすい状態にして活動を記録できる追跡システムと、その記録情報を分析して閲覧することによって活動を振り返りやすくする分析システムを提供した。これによって、活動の評価が従来よりも容易になると期待できる。
|