• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Conditions Observed Metacognitive Behaviors lead to Autonomous Learning during in-class and out-of-class Learning

Research Project

Project/Area Number 18K02847
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionOtsuma Women's University Junior College Division

Principal Investigator

NAKAO KEIKO  大妻女子大学短期大学部, 国文科, 教授 (20419485)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 延 恩株  大妻女子大学, キャリア教育センター, 准教授 (00554742)
森下 淳也  神戸大学, 国際文化学研究科, 名誉教授 (20182230)
中西 千春  国立音楽大学, 音楽学部, 教授 (30317101)
川井 一枝  宮城大学, 基盤教育群, 教授 (40639043)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsメタ認識 / 授業内・外学習 / 自律学習 / 学習支援 / 自律 / 内省 / 積み上げ学習
Outline of Final Research Achievements

In order to consider what kind of learning environment is desirable to promote autonomous learning, the learners themselves were given opportunities to explain their own learning situations and to reflect on their own learning as they engaged in collaborative activities in class and in assignments outside of class.
As a result, it became clear that in order to activate the metacognition of learning, it is important how learners themselves recognize the usefulness of facing others, themselves, and their tasks from the perspective of their own purpose.
However, it was also considered that individual personality traits and the retention of one's own learning goals would also have an impact, and that teacher support would be necessary for this achieve.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、いわば、学習者主体の自律的な学習理論が、個別の実践でも確認できるかを実地検証したものと位置付けられる。日々の実践の繰り返しの中で、学習者自身が学習を客観視する視点(メタ認知)を活性化させるよう努めることで、学習動機がある学習者も、学習動機が乏しい学習者も、学習に対するメタ認識的な視点の確立につながること、さらに、学習者自身とその仲間、課題と自身の関係を意識する機会を多く与えることが、重要だと確認された。
また、一貫してメタ認知という観点で学習を客観視させることに努めるには、教師の教育理念の保持が重要であったが、理念の保持に大きな意味がある点が確認できた意義も一教員にとっては大きい。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (11 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] サラマンカ大学/日西文化センター(スペイン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サンティアゴデコンポステラ大学/語学センター(スペイン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話的協働活動の内省に見られるメタ認知的言動2023

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学紀要. 文系

      Volume: 55 Pages: 140-128

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] オンライン授業下での学習動機と授業・教室に対するイメージ―2020 年度入学,2021 年度入学の短期大学生への意識調査から―2022

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学紀要―文系―

      Volume: 54 Pages: 1-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 掲示板を利用した「振り返り」によるメタ認知の活性化2021

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学紀要―文系―

      Volume: 53 Pages: 1-15

    • NAID

      120007019121

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学生にとってチャンツは難しいのか?―発音と発話数の変化に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      川井一枝・栄利滋人・鈴木渉
    • Journal Title

      JES Journal(小学校英語教育学会紀要)

      Volume: 21 Pages: 20-35

    • NAID

      40022560132

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「発問」に基づく授業デザインと振り返りの試み:改訂版タキソノミーを援用した教師のためのCan-doリストの開発にむけて2020

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学紀要,文系

      Volume: 52 Pages: 146-131

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文化的要素からみた授業分析-就労支援日本語クラスの教科書分析から-2020

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻国文

      Volume: 51 Pages: 1-12

    • NAID

      120007042403

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 動機づけの観点からの漢字「見守り」学習―漢字読解支援教材作成キットを用いた授業外学習設計の有用性―2020

    • Author(s)
      中尾桂子・森下淳也
    • Journal Title

      EAJE ベオグラードシンポ論集

      Volume: 2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師のための授業での文化的要素内省シートの開発―就労支援日本語クラスの教科書分析から―2020

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      APJE シンポジウムアリカンテ大会論集

      Volume: 2019 Pages: 39-40

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アカデミック・ライティングにおける対話的評価活動の可能性2019

    • Author(s)
      原田三千代・淺津嘉之・田中信之・中尾桂子・福岡寿美子
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論集

      Volume: 27 Pages: 37-52

    • NAID

      40021883610

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教師の意図」と授業デザイン可視化の試み―タキソノミーテーブルを用いた知識次元と認知プロセス次元による授業分析ー2019

    • Author(s)
      中尾桂子・延恩株
    • Journal Title

      大妻女子大学文系紀要

      Volume: 51 Pages: 11-20

    • NAID

      40021938722

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Teachers’ Reflective Practice Using the Revised Bloom’s Taxonomy2018

    • Author(s)
      Chiharu Nakanishi, Hodaka Nakanishi, Kazue Kawai, Keiko Nakao
    • Journal Title

      201807Tokyo Conference Proceedings-ASMSS & ICEPS

      Volume: 201807Tokyo Pages: 260-262

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] メタ認知活性化における討論練習量と性格特性の影響の可能性ー2022年度の実践からー2023

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      第11回 関東・甲信支部大会発表予稿集,日本リメディアル教育学会 関東・甲信支部大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業外学習用Webサイトの利用を通して見た学習に対する意識:韓国語3の授業から2022

    • Author(s)
      中尾桂子・延恩株・ 森下淳也
    • Organizer
      2022年度公益社団法人私立大学情報教育協会 教育イノベーション大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話的協働活動における内省シートから見た「学習」に対する意識2022

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第17回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体性涵養のための学科連携にむけて-学生のパーソナリティ,学生の学習行動,教師の心象に基づく提案-2022

    • Author(s)
      中尾 桂子
    • Organizer
      大学eラーニング協議会UeLA & 日本リメディアル教育学会JADE 合同フォーラム2021
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体性涵養のための学科連携にむけて-学生のパーソナリティ,学生の学習行動,教師の心象に基づく提案-2022

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      大学e ラーニング協議会/日本リメディアル教育学会 合同フォーラム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 意識調査からみる非対面授業の課題-統一的導入、見守り感覚、メタ認知言語化の必要性-2021

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      JADE(日本リメディアル教育学会)&UeLA(大学eラーニング協議会)合同フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 掲示板を利用した「振り返り」の可能性:見守り,客観視,自主性とメタ認知の関係から2020

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      公益社団法人 私立大学情報教育協会「2020年度ICT利用による教育改善研究発表会」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自主的で焦点が明確な振り返りとメタ認知促進の関連性2019

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第8回関東甲信支部会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タキソノミー・テーブルを活用した英語授業デザインワークショップ -ブルームの改訂版の教育目標-に基づいて-2019

    • Author(s)
      中西千春・川井一枝・中尾桂子
    • Organizer
      大学英語教育学会第58回国際大会(名古屋、2019.8.30)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] メディアル教育としてのライティング指導における内省・応用・授業外学習について-学生の主体的な参加に向けて-2019

    • Author(s)
      中尾桂子・中西千春・川井一枝
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第7回関東甲信支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師のための授業での文化的要素内省シートの開発―就労支援のための日本語クラスのシラバスと教案の分析から―2019

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      第5回スペイン日本語教師会シンポジウム:APJE IV Simposio
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] リメディアル教育における「発問と教師の意図」についての考察-知識次元と認知プロセス次元の分析-2018

    • Author(s)
      中尾桂子・中西千春・川井一枝
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ブルームの改訂版を用いた教師のための発問デザインCan-doリストの開発2018

    • Author(s)
      中尾桂子・中西千春
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会:ICJLE2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi