• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of the IoT practice engineer development model

Research Project

Project/Area Number 18K02850
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNagano Prefectural Institute of Technology

Principal Investigator

Nose Hiroaki  長野県工科短期大学校, 情報技術科, 教授 (60774940)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新村 正明  信州大学, 学術研究院工学系, 准教授 (20345755)
國宗 永佳  千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (90377648)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsIoT / Society5.0 / DX / デジタル化 / DX人材開発 / IoT人材開発 / AI / 機械学習 / ディープラーニング / IoTサービス構築 / 人材育成 / 教育カリキュラム / センサー端末 / データ解析
Outline of Final Research Achievements

In order to solve the shortage of information technology engineers, which is expected to accelerate in the future, and to promote the spread of Society 5.0, there is an urgent need to "foster IoT leaders in each problem domain," including the general public. In this study, we developed simple teaching materials and curriculum to learn how to apply IoT to familiar themes, adopting LEGO's MINDSTORM EV3, which is widely popular among children, as an IoT terminal and providing an original web service as a data analysis tool that does not rely on cloud services. In addition, an original web service was provided as a data analysis tool that does not rely on cloud services. This makes it possible for people who do not specialize in information technology to easily learn about IoT technology through a familiar subject matter.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義:Society5.0の普及のためには,広く一般の人々にIoT技術を浸透させなければならないが,学ばなければならないことが広範に及ぶため普及の障害になっている.本研究では,ワンボードコンピュータなど一般の人々にとって馴染みのないツールを排除し,EV3やWebシステムなど親しみやすい教材ベースでのカリキュラムを確立し,Iotに関する学習を可能とした.
社会的意義:Society5.0を社会へ広く浸透させるために必要となるIoT技術の基礎について,情報を専門としない人々でも簡単にその仕掛けと意義について学ぶことが可能となった.

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] LEGO MINDSTORM EV3 を用いた自律ロボットプログラミング教育の取り組み2020

    • Author(s)
      野瀬裕昭,北條史華
    • Journal Title

      長野県工科短期大学校紀要

      Volume: 23

    • NAID

      40022394038

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LEGO MINDSTORM EV3を用いた自律ロボットプログラミング教育の取り組み-ステートマシン図によるプログラミングツールの開発-2020

    • Author(s)
      北條史華,野瀬裕昭
    • Organizer
      教育システム情報学会 北信越支部 令和元年度学生研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LEGO MINDSTORM EV3 を用いた小学生向け自律ロボットプログラミング教育の実施報告2018

    • Author(s)
      野瀬裕昭,北條史華,吉池将広,児玉澪央,駒井敦
    • Organizer
      計測自動制御学会 中部支部シンポジウム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] LEGO MINDSTORM EV3を用いた小学生向け自律ロボットプログラミング教育の取り組み2018

    • Author(s)
      北條史華,野瀬裕昭,桃井貞美
    • Organizer
      教育システム情報学会 北信越支部 平成30年度学生研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアルプログラミング環境ATのハードウェア制御機能を用いた教材の開発と評価2018

    • Author(s)
      上島駿, 國宗永佳, 山本樹, 新村正明
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(教育工学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi