Project/Area Number |
18K02854
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Tsukuba University of Technology |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
周防 佐知江 筑波技術大学, 保健科学部, 研究員 (00816077)
佐々木 健 筑波技術大学, 保健科学部, 准教授 (30320625)
福永 克己 筑波技術大学, 保健科学部, 講師 (50455945)
白岩 伸子 筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (80762202)
石崎 直人 筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (90212878)
近藤 宏 筑波技術大学, 保健科学部, 准教授 (10464786)
成島 朋美 筑波技術大学, 保健科学部, 助教 (20827365)
櫻庭 陽 筑波技術大学, 保健科学部, 准教授 (70387934)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | 視覚障害教育 / 情報障害支援 / アクティブラーニング / タブレット端末 / 視覚障害支援 / アクティブ・ラーニング |
Outline of Final Research Achievements |
We investigated the use of tablet device as an information disability support for visually impaired students in higher education. We developed a learning tool for the tablet device, in which even students with visual impairment could easily search for desired materials and make a summary themselves not only with text but also using photos and other resources. On a problem-based learning tutorial, the students used tablet devices for presenting resources, searching materials, and recording the contents of discussion. In online remote teaching of practical skills, tablet devices were utilized both for recording and monitoring the motion of the teacher. Hence, tablet device can be effectively used for active learning in visually impaired students.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
Information and Communication Technology (ICT)の活用は特別支援教育の重要項目にもあげられているが、視覚障害教育におけるその有効な活用方法については検討されてこなかった。またICTの活用についてはこれまで「視覚障害支援」について論じられることが多かったが、本研究においては「情報障害支援」としての活用に着目した。特にタブレット端末のもつ可搬性・機動性は学生の能動的学習を促すことにつながる。タブレット端末はアクティブラーニングの促進に有用と考えられ、本研究はその方法の一端を明らかにした。
|