• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a learning tool for visually impaired students and utilization of tablet device for supporting their informational disability.

Research Project

Project/Area Number 18K02854
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTsukuba University of Technology

Principal Investigator

Ayuzawa Satoshi  筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (20400682)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 周防 佐知江  筑波技術大学, 保健科学部, 研究員 (00816077)
佐々木 健  筑波技術大学, 保健科学部, 准教授 (30320625)
福永 克己  筑波技術大学, 保健科学部, 講師 (50455945)
白岩 伸子  筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (80762202)
石崎 直人  筑波技術大学, 保健科学部, 教授 (90212878)
近藤 宏  筑波技術大学, 保健科学部, 准教授 (10464786)
成島 朋美  筑波技術大学, 保健科学部, 助教 (20827365)
櫻庭 陽  筑波技術大学, 保健科学部, 准教授 (70387934)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords視覚障害教育 / 情報障害支援 / アクティブラーニング / タブレット端末 / 視覚障害支援 / アクティブ・ラーニング
Outline of Final Research Achievements

We investigated the use of tablet device as an information disability support for visually impaired students in higher education. We developed a learning tool for the tablet device, in which even students with visual impairment could easily search for desired materials and make a summary themselves not only with text but also using photos and other resources. On a problem-based learning tutorial, the students used tablet devices for presenting resources, searching materials, and recording the contents of discussion. In online remote teaching of practical skills, tablet devices were utilized both for recording and monitoring the motion of the teacher. Hence, tablet device can be effectively used for active learning in visually impaired students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

Information and Communication Technology (ICT)の活用は特別支援教育の重要項目にもあげられているが、視覚障害教育におけるその有効な活用方法については検討されてこなかった。またICTの活用についてはこれまで「視覚障害支援」について論じられることが多かったが、本研究においては「情報障害支援」としての活用に着目した。特にタブレット端末のもつ可搬性・機動性は学生の能動的学習を促すことにつながる。タブレット端末はアクティブラーニングの促進に有用と考えられ、本研究はその方法の一端を明らかにした。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] あはき師卒後研修における多職種カンファレンスによる学びー筑波技術大学東西医学統合医療センターと視覚特別支援学校研修科をつないだオンライン研修の試みー2023

    • Author(s)
      成島朋美, 櫻庭陽, 杉田洋介, 村山圭祐, 鮎澤聡, 塚本敏朗, 岡田富弘
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 60 Pages: 3-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「こくしくん」のあゆみ~国試過去問集からアクティブラーニングのための統合学習ツールへ~2022

    • Author(s)
      鮎澤聡, 周防佐知江
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: 29 Pages: 6-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インターネットを活用した視覚障がい者の理療実技教育の実践-鍼通電療法の遠隔教授2022

    • Author(s)
      櫻庭陽, 成島朋美, 木村健作, 杉田洋介, 鮎澤聡, 塚本敏朗, 岡田富広
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 60 Pages: 47-53

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視覚障害学生の医学教育におけるProblem-Based Tutorial Learningの導入─視覚障害保障から情報創出支援へ─2022

    • Author(s)
      鮎澤聡, 周防佐知江, 白岩伸子
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 60 Pages: 46-63

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 視覚しょうがいを有する鍼灸師を対象とした臨床教育の現状と課題2020

    • Author(s)
      成島朋美、櫻庭陽、鮎澤聡
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 58 Pages: 6-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 視覚障害学生のための国家試験自主学習ツールとしての東洋医学用語検索システムの有用性と展望―「こくしくん」への実装と課題―2020

    • Author(s)
      石崎直人,周防佐知江,鮎澤聡
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: 27 Pages: 1-5

    • NAID

      120006813910

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 視覚障害学生のアクティブラーニングに向けた環境整備の取り組み ─「こくしくん」のキーワード検索活用による経絡経穴概論の並行学習の提案2020

    • Author(s)
      周防佐知江,鮎澤聡
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: 27 Pages: 6-11

    • NAID

      120006813911

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ICTを活用した理療教育におけるアクティブラーニングの展開2023

    • Author(s)
      鮎澤聡, 周防佐知江, 佐々木健, 白岩伸子, 石崎直人, 近藤宏, 櫻庭陽, 成島朋美, 福永克己
    • Organizer
      第63回弱視教育全国大会(栃木大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 視覚障害学生の医学教育におけるPBLチュートリアルの導入2022

    • Author(s)
      鮎澤聡, 周防佐知江, 白岩伸子
    • Organizer
      第62回弱視教育研究全国大会(宮城大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インターネットを活用した視覚障がい者の理療実技教育の実践-鍼通電療法の遠隔教授2022

    • Author(s)
      櫻庭陽, 塚本敏朗, 成島朋美, 木村健作, 杉田洋介, 岡田富広, 鮎澤聡
    • Organizer
      第62回弱視教育研究全国大会(宮城大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] あはき師卒後研修における多職種カンファレンスによる学び ―筑波技術大学東西医学統合医療センターと視覚支援学校研修科をつないだオンライン研修の試み―2022

    • Author(s)
      成島朋美, 櫻庭陽, 塚本敏朗, 杉田洋介, 岡田富広, 村山圭祐, 鮎澤聡
    • Organizer
      第62回弱視教育研究全国大会(宮城大会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚障がいを有する鍼灸師を対象とした臨床教育の現状と課題―筑波技術大学東西医学統合医療センターにおける施術を通じた教育の例―2020

    • Author(s)
      成島朋美,櫻庭陽,鮎澤聡
    • Organizer
      第61回弱視教育研究全国大会岡山大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ノートとしてのタブレット端末の活用に関する検討2019

    • Author(s)
      鮎澤聡、周防佐知江
    • Organizer
      第60回弱視教育研究全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-03-07  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi