• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing training program based on young teachers' experiential learning ability

Research Project

Project/Area Number 18K02859
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

Mashiko Norifumi  岐阜大学, 教育学部, 教授 (10219321)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords教師教育 / 若手教師 / 経験学習
Outline of Final Research Achievements

From the interview survey of veteran teachers and young teachers, and the questionnaire survey of novice teachers, (1) it is effective to support the process of drawing lessons from their experiences, (2) the "standardization element" of the experience is introduced to collect information, to promote organization is effective, and (3) In order to promote school-based experiential learning, introduce "formalization elements" in relation to colleagues, and then provide opportunities for “stretching” experience based on them.
We also developed and tried a training program in which young teachers interact with mid-career teachers and redesign their lessons. As a result, it was shown that the "knowledge about learners" of young teachers was enriched and changed the teaching behavior and way of thinking.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師のキャリアにとって,教職初任者から5年経験者までの若手教師期間の経験学習能力の形成は,その後の専門性の発達を促進するものと考えられるため,教師発達において,とりわけ重要な時期と言える。しかし,この時期にどのような学習を展開すれば成長が促進されうるかに関する研究は見られない。また若手教師の成長支援は,講話や勤務校でのOJT(On the Job Training)に依存するプログラムが多く,効果も定かではない。
本研究の成果は,若手教師の専門性発達の基盤となる経験学習能力育成にあたり,勤務校内外の支援方法の一定の指針を示すものであり,社会的意義のある成果である。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 授業設計力の形成過程における初任教師の経験学習の特徴-中学校初任教師の事例研究-2022

    • Author(s)
      益子典文・細川里奈
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 38(1) Pages: 199-206

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新規採用教師の初年度末の成長状況に関する一考察-「経験から学ぶ力」の自己評価に基づく分析-2020

    • Author(s)
      日比光治・益子典文・國府田珠実
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 37(1) Pages: 89-93

    • NAID

      120006960353

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育センターにおける現職教員研修評価に関する基礎的研究 ―岐阜県総合教育センターにおける教員研修評価の試み―2020

    • Author(s)
      坂井和裕・益子典文・國府田珠実
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 36(1) Pages: 117-123

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育センターにおける教員研修の評価分析に関する事例研究 ―岐阜県総合教育センターにおける教員研修評価の実践―2020

    • Author(s)
      近藤健次・長澤紀明・坪内清次郎・堀内教子・鈴木健・坂井和裕・益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 36(1) Pages: 162-169

    • NAID

      120006867111

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 若手教師の成長につながる経験学習の方法の検討2019

    • Author(s)
      髙橋 咲衣子・益子 典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 35(1) Pages: 84-92

    • NAID

      120006726118

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 授業再設計による若手教師の授業設計活動改善支援2021

    • Author(s)
      中嶋郁雄・益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋期全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校初任教師の経験学習を促す校内環境に関する事例研究-環境設計者としての管理職へのインタビュー調査を通して-2020

    • Author(s)
      日比光治・益子典文
    • Organizer
      日本教育情報学会第36回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校初任教師の経験学習を可能にする条件2019

    • Author(s)
      日比光治・益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業設計力向上に関する初任教師の経験学習活動の事例研究2019

    • Author(s)
      益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi