• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Development of Initial Internship Program for Career Progression in Teacher-Training Course

Research Project

Project/Area Number 18K02867
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

YAMAMOTO Reiji  目白大学, 人間学部, 客員研究員 (00611154)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤谷 哲  目白大学, 人間学部, 准教授 (90331446)
渡邉 はるか  目白大学, 人間学部, 准教授 (80635219)
峯村 恒平  目白大学, 人間学部, 専任講師 (50759371)
枝元 香菜子  金沢学院大学, 文学部, 助教 (70758284)
多田 孝志  金沢学院大学, 文学部, 教授 (50341920)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教員養成 / キャリア形成 / カリキュラム / 学校インターンシップ / 学校体験活動 / 教育工学 / 教師教育 / 教師教育学 / 教職課程 / 教育学 / 教育実習 / 教育インターンシップ / 学校教育
Outline of Final Research Achievements

Revisions to the Teachers' Certificate Law have made it possible to include school experience activities as part of the teaching practice. However, the content of the internship was left to the discretion of each university.For these reasons, the researchers carried out a study with the aim of creating a school internship curriculum that takes into account the continuity between the teaching curriculum and the teaching career for students, and that also promotes the formation of career awareness in students.
To achieve this objective, interviews with students, teachers and school boards, case studies of curricula at other universities and research on international trends in teaching programmes were conducted. Based on the results, the required elements of a school internship were clarified and a curriculum proposal was developed.Subsequently, two practice sessions based on the draft curriculum were carried out and the final draft curriculum was completed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

当該研究の成果として作成した「学校インターンシップカリキュラム」は、各大学等において実施される学校インターンシップ、学校体験活動で、どのような要素を学生に体験させることが重要か、どのような要素を学生に体験させることで、その後の教員キャリアにつなげることが出来るか、明確に示していることに意義がある。目的意識や体験の視点を明確にして、学校体験活動に取り組み、その目的や視点に従って振り返りをするためのツールとして、当該カリキュラムは有効である。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] キャリア形成を育む学校インターンシップカリキュラムの開発と実践2021

    • Author(s)
      峯村恒平,山本礼二,枝元香菜子,渡邉はるか,藤谷哲,多田孝志
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2021 Issue: 4 Pages: 86-93

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2021.4_86

    • NAID

      130008124634

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2021-12-03
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Interns' perceptions of major advances in the use of information devices in elementary schools2021

    • Author(s)
      Satoru Fujitani, Kohei Minemura, Kanako Edamoto, Haruka Watanabe, Reiji Yamamoto
    • Journal Title

      Proceedings of Innovate Learning Summit

      Volume: 2021 Pages: 315-318

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校インターンシップカリキュラムの開発に向けた実践と検討2020

    • Author(s)
      峯村恒平・山本礼二・枝元香菜子・渡邉はるか・藤谷哲
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 20(3) Pages: 143-148

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職等履修学生の教育実践効力感の尺度開発に関する予備的研究2020

    • Author(s)
      渡邉はるか・枝元香菜子・藤谷哲・峯村恒平・山本礼二
    • Journal Title

      目白大学総合科学研究

      Volume: 16 Pages: 141-147

    • NAID

      120006859841

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程における「学校を体験する」活動の取り組みと成果 ― 各大学へのアンケートの結果から「学校インターンシップ」に向けて ―2020

    • Author(s)
      峯村恒平・枝元香菜子・渡邉はるか・藤谷哲・山本礼二
    • Journal Title

      目白大学高等教育研究

      Volume: 26 Pages: 81-88

    • NAID

      40022269482

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育実習の課題と学校インターンシップのニーズ ― 小中学校・教育委員会へのインタビュー結果の分析から ―2020

    • Author(s)
      山本礼二・枝元香菜子・渡邉はるか・藤谷哲・峯村恒平
    • Journal Title

      目白大学高等教育研究

      Volume: 26 Pages: 107-113

    • NAID

      120006865128

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育改革と教員養成に対する保護者認識の検討―保護者を対象とした意識調査の結果から―2019

    • Author(s)
      峯村恒平・野村泰朗
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 17 Pages: 85-92

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育実習I(観察実習)での学びに関する一考察 ―学校インターンシップでの展開に向けて―2019

    • Author(s)
      山本礼二・峯村恒平・藤谷哲・枝元香菜子・渡邉はるか
    • Journal Title

      目白大学高等教育研究

      Volume: 25 Pages: 107-116

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師教育に関する近年の動向と政策2019

    • Author(s)
      藤谷哲・峯村恒平・枝元香菜子・渡邉はるか・山本礼二
    • Journal Title

      目白大学総合科学研究

      Volume: 15 Pages: 111-115

    • NAID

      120006708779

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校制度と「時代の変化」と「教師の在り方」をめぐって2019

    • Author(s)
      峯村恒平・山本礼二
    • Journal Title

      人と教育

      Volume: 13 Pages: 61-67

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] キャリア形成を育む学校インターンシップカリキュラムの開発2020

    • Author(s)
      山本礼二・枝元香菜子・渡邉はるか・藤谷哲・峯村恒平
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校・教育委員会へのインタビューから見る教育実習における課題 -学校インターンシップの展開に向けて-2019

    • Author(s)
      枝元香菜子・峯村恒平・渡邉はるか・藤谷哲・山本礼二
    • Organizer
      日本学校教育学会第34回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職等履修学生の教育実践効力感の尺度開発に関する予備的研究2019

    • Author(s)
      渡邉はるか・枝元香菜子・藤谷哲・峯村恒平・山本礼二
    • Organizer
      日本学校教育学会第34回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校インターンシップのカリキュラム開発に向けた展望 ―教育行政・学校へのインタビュー結果に触れて―2019

    • Author(s)
      山本礼二・枝元香菜子・峯村恒平・渡邉はるか・藤谷哲
    • Organizer
      日本教育工学会(研究会19-1)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習における課題―特別な配慮を必要とする児童生徒の関わりに着目して―2018

    • Author(s)
      枝元香菜子・峯村恒平・渡邉はるか・藤谷哲・山本礼二
    • Organizer
      日本学校教育学会(第33回研究大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi