• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Toward Building a Competency for Elementary School Programming Education with a View to The Future

Research Project

Project/Area Number 18K02868
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShobi University

Principal Investigator

ONDA Norikazu  尚美学園大学, 芸術情報学部, 教授(移行) (60310257)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅井 宗海  中央学院大学, 商学部, 教授 (90511816)
譚 奕飛  中央学院大学, 商学部, 教授 (90508540)
松原 和樹  中央学院大学, 商学部, 准教授 (60757805)
中井 秀樹  大阪成蹊大学, 経営学部, 准教授 (60330065)
佐藤 修  東京経済大学, 経営学部, 教授 (50170725)
古谷 次郎  北星学園大学, 経済学部, 教授 (20347743)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsプログラミング教育 / コンピュテーショナルシンキング / コンピテンシー / 小学校 / ルーブリック / コンピュテーショナル・シンキング / 学習モデル
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed the guidelines for future ICT human resource development advocated by the Ministry of Education,Science and Technology (MEXT) and the Ministry of Economy, Trade and Industry (METI), as well as literature on programming education in elementary schools overseas, to examine competencies in elementary programming education that will contribute to the development of human resources who will be active in a digitally transformed society. The results of this study were used to examine competencies in elementary school programming education that contribute to the development of human resources who will play an active role in the digital transformation society. A questionnaire survey of elementary school teachers and working adults was conducted to confirm the validity of the results. We also developed educational materials for elementary schools related to the developed competencies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校でのプログラミング教育必修化の目的は、単にプログラミング技術の習得やコンピュータサイエンスの基礎を学ぶという従来からの目的を超えて、プログラミング的思考を学ぶ目的で特定の教科に依存せずあらゆる教科において、このプログラミング的思考の涵養を目指している。学びの基盤としてのプログラミング学習という目的は後段の中学校、高等学校、大学、そして社会での活躍に至るまでを視野に入れているが、その観点から21世紀型のデジタルトランスフォーメーション社会への人材育成につながるコンピテンシーの開発を行った。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] デザイン型学習による計算論的思考の初等教育での展開可能性についての文献研究2023

    • Author(s)
      佐藤修
    • Journal Title

      日本情報経営学会誌

      Volume: 43巻1号

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校のプログラミング教育についての文献研究2022

    • Author(s)
      佐藤修
    • Journal Title

      東京経大学会誌(経営学)

      Volume: 316号 Pages: 219-233

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] About Adding Ability Using AI to the 21st Century Type Ability in the Information Education2021

    • Author(s)
      浅井 宗海, 古谷 次郎, 藤堂 英樹, 稲村 昌南
    • Journal Title

      Information and Management

      Volume: 82 Issue: 0 Pages: 25-28

    • DOI

      10.20627/jsimconf.82.0_25

    • NAID

      130008139539

    • ISSN
      2434-9925, 2435-497X
    • Year and Date
      2021-10-02
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Prototype Learning System in Programming Education to Develop 21<sup>st</sup> Century Skills (Ⅲ)2021

    • Author(s)
      松原 和樹, 藤堂 英樹, 山田 敏夫
    • Journal Title

      Information and Management

      Volume: 82 Issue: 0 Pages: 33-36

    • DOI

      10.20627/jsimconf.82.0_33

    • NAID

      130008139540

    • ISSN
      2434-9925, 2435-497X
    • Year and Date
      2021-10-02
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Verification of 21st Century Programming Education Competency in Elementary School2021

    • Author(s)
      恩田 憲一, 中井 秀樹
    • Journal Title

      Information and Management

      Volume: 82 Issue: 0 Pages: 29-32

    • DOI

      10.20627/jsimconf.82.0_29

    • NAID

      130008139537

    • ISSN
      2434-9925, 2435-497X
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Proposal of the Abilities to be nurtured in the Information Education from the Viewpoint of 21st Century2020

    • Author(s)
      浅井宗海 古谷次郎 稲村昌南
    • Journal Title

      Information and Management

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 39-42

    • DOI

      10.20627/jsimconf.80.0_39

    • NAID

      130007940274

    • ISSN
      2434-9925, 2435-497X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Study on Competency and Rubric for Elementary School Programming Education from the Perspective of 21st Century Competency2020

    • Author(s)
      恩田憲一 中井秀樹
    • Journal Title

      Information and Management

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 43-46

    • DOI

      10.20627/jsimconf.80.0_43

    • NAID

      130007940273

    • ISSN
      2434-9925, 2435-497X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Prototype Learning System in Programming Education to Develop 21st Century Skills (Ⅱ)2020

    • Author(s)
      松原和樹 藤堂英樹 山田敏男
    • Journal Title

      Information and Management

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 47-50

    • DOI

      10.20627/jsimconf.80.0_47

    • NAID

      130007940272

    • ISSN
      2434-9925, 2435-497X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日米英の情報教育政策等から考察する将来を見据えたIT人材育成について ― 初等中等教育におけるICT教育を中心に ―2019

    • Author(s)
      浅井宗海 佐藤修 譚奕飛
    • Journal Title

      中央学院大商経論叢

      Volume: 33 Pages: 3-14

    • NAID

      120006629732

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 文系大学生を対象としたプログラミング教育における プログラム作成能力を支えるコンピテンシー解明への取組み紹介2019

    • Author(s)
      恩田憲一
    • Journal Title

      尚美学園大学芸術情報研究

      Volume: 30 Pages: 55-61

    • NAID

      120006635711

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校でのプログラミング教育: 海外の研究例2022

    • Author(s)
      佐藤修
    • Organizer
      日本情報経営学会 第2回関東・東北支部研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報教育での21世紀型能力育成についての検討2019

    • Author(s)
      浅井宗海
    • Organizer
      日本情報経営学会第79回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 21世紀型能力の観点に立った小学校プログラミング教育で育成すべきコンピテンシーについて2019

    • Author(s)
      恩田憲一、譚奕飛、佐藤修、古谷次郎、中井 秀樹
    • Organizer
      日本情報経営学会第79回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 21世紀型能力育成のためのプログラミング教育におけるプロトタイプ教材について2019

    • Author(s)
      松原和樹、藤堂英樹、山田敏男
    • Organizer
      日本情報経営学会第79回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi