• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of "Brief SST" efficiently conducted by teachers

Research Project

Project/Area Number 18K02879
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyushu Sangyo University

Principal Investigator

ITO Yayoi  九州産業大学, 人間科学部, 教授 (00346743)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 祐子  帝塚山大学, 心理学部, 准教授 (30753321)
久木山 健一  九州産業大学, 国際文化学部, 教授 (10387590)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教師 / SST / ソーシャルスキル教育 / ブリーフセラピー / 解決志向ブリーフセラピー / 解決志向アプローチ / SSE / 実践研究 / 量的研究 / 質的研究 / 実態調査 / 量的分析 / 質的分析 / プログラム開発 / SST / 開発 / ソーシャルスキル
Outline of Final Research Achievements

SST (Social Skills Training) has been included as one of the new methods of educational consultation in the "Student Guidance Handbook" of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, and has become an important issue to be addressed in the field of education, as it is increasingly included in teacher recruitment examinations. However, the current situation is that the time required for the multiple sessions necessary for social skills education is limited, and teachers are often anxious about implementing it themselves because it is outside their expertise, and even when it is implemented, it is often left to specialists.In this study, we conducted a survey of the current state of implementation in schools and identified problems and needs, and then developed a single-session social skills education program that is less costly in terms of both technique mastery and implementation, and easier for teachers to implement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した「教師が実施しやすいシングルセッションのソーシャルスキル教育」の提案により、教師によるソーシャルスキル教育実践が進み、自らクラスを変えられるという自己効力感が向上し燃え尽き防止につながることが期待される。
また、教師自身がその学級にフィットするソーシャルスキル教育プログラムを開発する契機にもなることも期待されよう。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 教師が実施しやすい「ブリーフSSE」の開発-大学生を対象とする予備的検討2022

    • Author(s)
      伊藤弥生・山口祐子・久木山健一
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師によるSST実施に関するイメージについての研究2021

    • Author(s)
      久木山健一・伊藤弥生・山口祐子
    • Journal Title

      日本教育工学会誌

      Volume: 44-4 Pages: 583-590

    • NAID

      130008003173

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教師が実施しやすいブリーフ Social Skills Educationの開発2-学生トレーナーによる実践の検討-2021

    • Author(s)
      山口祐子・久木山健一・伊藤弥生
    • Organizer
      第62回日本児童青年精神医学会総会(web開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ブリーフ Social Skills Education で行った「自分のいいところ探し」のアンケート分析 ‐教師が実施しやすいソーシャル スキル教育の開発に向けて2020

    • Author(s)
      伊藤弥生・山口祐子・久木山健一
    • Organizer
      第61回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ブリーフSSEプログラム原案の検討-教師が実施しやすいソーシャルスキル教育の開発に向けて2020

    • Author(s)
      伊藤弥生・山口祐子・久木山健一
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Factors improving teachers’self-efficacy for conducting SST -to improve work engagement of teachers’2019

    • Author(s)
      Kukiyama Kenichi,Ito Yayoi,Yamaguchi Yuko
    • Organizer
      XVI European Congress of Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員のSSTに対する有効性の認識についての質的調査2019

    • Author(s)
      山口祐子・久木山健一・伊藤弥生
    • Organizer
      第60回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校におけるSSTの実態調査Ⅰ-現職教員がもつSSTのイメージについての検討-2018

    • Author(s)
      山口祐子・伊藤弥生・久木山健一
    • Organizer
      応用教育心理学会第33回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校におけるSSTの実態調査Ⅱ-現職教員のSST実施を阻害する要因について-2018

    • Author(s)
      久木山健一・伊藤弥生・山口祐子
    • Organizer
      応用教育心理学会第33回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi