• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational effect of assessment using split-paper testing in programming classes

Research Project

Project/Area Number 18K02894
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Electro-Communications

Principal Investigator

久野 靖  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (00170019)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsプログラミング技能の評価 / 整序問題 / プログラムの基本的な誤り / 誤りの修正プロセス / 形成的評価 / プログラミング課題の自動採点 / Computer Based Test / プログラミング教育 / CBT / 短冊型テスト / フィードバック / 学習効果
Outline of Annual Research Achievements

2020年度は、研究の準備をしていた5月に、研究代表者が脳梗塞を発症した。そのため、研究の推進が困難となり、廃止申請をおこなった。なお、前年度中に投稿した論文1篇が掲載された。また2019年度のプログラミングシンポジウム発表が山内賞に採択された。

Report

(3 results)
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Split-Paper Testing: A Novel Approach to Evaluate Programming Performance2020

    • Author(s)
      Yasuichi Nakayama, Yasushi Kuno, Hiroyasu Kakuda
    • Journal Title

      Journal of Information Processing

      Volume: 28 Pages: 733-743

    • NAID

      130007939869

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 短冊型問題を用いたプログラミング学習アドバイスツール2020

    • Author(s)
      久野 靖
    • Journal Title

      情報処理学会 プログラミングシンポジウム 報告集

      Volume: 61 Pages: 129-130

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼稚園児のビスケットプログラム における動きの方向の理解についての分析2020

    • Author(s)
      渡辺勇士, 中山佑梨子, 原田康徳, 久野 靖
    • Journal Title

      情報処理学会論文雑誌 教育とコンピュータ

      Volume: 6 Pages: 28-39

    • NAID

      170000181714

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「プログラミング学習の指針」の有効範囲2019

    • Author(s)
      久野 靖
    • Journal Title

      情報処理学会 夏のプログラミングシンポジウム 報告集

      Volume: 2019 Pages: 23-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Programming Education in a Women University in Japan: A Case Study of Performance-Based Learning in Liberal Arts2019

    • Author(s)
      Natsuko Uchida, Yasushi Kuno
    • Journal Title

      Proc. Intl. Congress on eLearning (ICE) 2019

      Volume: 2019 Pages: 175-189

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラミング入門科目の指針と実践例(前編)2019

    • Author(s)
      久野 靖
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 60 Pages: 244-247

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 電気通信大学における「コンピュータリテラシー」科目 久野 靖2018

    • Author(s)
      久野 靖
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 59 Pages: 934-938

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピュータサイエンス入門教育の題材としてのアセンブリ言語プログラミング2018

    • Author(s)
      久野 靖 , 江木 啓訓 , 赤澤 紀子 , 竹内 純人 , 笹倉 理子 , 木本 真紀子
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: 4 Pages: 23-36

    • NAID

      170000149528

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Freshmen Course for Informatics Education Incorporating Blended Learning2019

    • Author(s)
      Yasushi Kuno, Hironori Egi, Noriko Akazawa, Sumito Takeuchi, Michiko Sasakura, Makiko Kimoto
    • Organizer
      Service Management Congress on Digital Trust and E-Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 思考力・判断力・表現力を評価する問題作成手順と作題例2019

    • Author(s)
      久野 靖
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi