Project/Area Number |
18K02896
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
OGOSHI YASUHIRO 福井大学, 学術研究院工学系部門, 准教授 (80299809)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小越 咲子 福井工業高等専門学校, 電子情報工学科, 准教授 (70581180)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
|
Keywords | ICT個別教育支援システム / 特別支援教育 / 発達障害児者支援 / 就労支援 / ソーシャルスキルトレーニング / プログラミング教育 / 表情理解と表情表出 / 発話トレーニング / 発達障害者支援 / 状況認知 / 表情認知 / 表情表出 / 表情同調 / 個別支援システム / 社会スキルトレーニング / AR(拡張現実) / 社会スキル / メンター育成 |
Outline of Final Research Achievements |
Many companies emphasize "communication skills" in their employment selection process. However, people with developmental disabilities who have difficulty communicating have difficulty finding employment, and even if they do find a job, they often do not last long. Focusing on this problem, we have researched and developed various support systems to improve communication skills through facial expressions, including a "facial expression recognition support system" using smart glasses, a "facial expression training system" using a PC, and a "speech training system to clearly express emotions. In addition, we developed original educational materials for acquiring programming skills, which are indispensable for IT personnel who are required to realize diverse work styles. We also worked on training programmers.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
発達障害者は学習面や生活面で困難を抱えていることが多く、発達障害の特性を理解し支援を推進することは重要である。発達障害者はコミュニケーションを苦手としており、社会性の能力の低さが就学や就労においてネックとなっている。我々はこれらの問題を解決する一手段として、各種ソーシャルスキルトレーニングシステムを開発し、苦手意識の克服や自己肯定感の向上に期待できる。また、高まるIT業界の需要のなかで発達障害者が得意なことを伸ばし活躍できるように独自のプログラミング学習ツールの開発と育成に取り組んだ。多様な人材を受け入れる社会基盤づくりも必要であるが、発達障害者の社会進出に繋がることが期待できる。
|