The Effects and mechanisms of multimedia on image schema formation in foreign language learners
Project/Area Number |
18K02900
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
LEE Sangmok 九州大学, 言語文化研究院, 准教授 (60400298)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
PARDESHI P.V. 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 理論・対照研究領域, 教授 (00374984)
岡田 美鈴 宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (90776543)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | マルチメディア / イメージ・スキーマ / イメージスキーマ / 人工知能 / 外国語教育 / 視覚情報 / データベース |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we surveyed the process of language learning process based on the psychology and cognitive linguistics and tried to make a model of image schema formation. We focused what factors facilitate foreign language learning and what factors prevent.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
マルチメディアは質の高い、実証的学問の教育現場で重要な役割を果たしてきた。マルチメディアが教育現場に導入され、我々はマルチメディアが学習にどのような影響を及ぼすのか、どのように操作しなければならないのかについての基本原理を得ることができた。しかし、以下のような広く認められたマルチメディア理論でも実際の教育現場やマルチメディア効果の実証実験では一貫した結果が得られていない。場合によっては否定的な効果を得ることもある。本研究ではそのような問題に理論的根拠を提示したと考えている。
|
Report
(5 results)
Research Products
(36 results)