• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effects and mechanisms of multimedia on image schema formation in foreign language learners

Research Project

Project/Area Number 18K02900
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

LEE Sangmok  九州大学, 言語文化研究院, 准教授 (60400298)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) PARDESHI P.V.  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 理論・対照研究領域, 教授 (00374984)
岡田 美鈴  宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (90776543)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsマルチメディア / イメージ・スキーマ / イメージスキーマ / 人工知能 / 外国語教育 / 視覚情報 / データベース
Outline of Final Research Achievements

In this study, we surveyed the process of language learning process based on the psychology and cognitive linguistics and tried to make a model of image schema formation. We focused what factors facilitate foreign language learning and what factors prevent.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

マルチメディアは質の高い、実証的学問の教育現場で重要な役割を果たしてきた。マルチメディアが教育現場に導入され、我々はマルチメディアが学習にどのような影響を及ぼすのか、どのように操作しなければならないのかについての基本原理を得ることができた。しかし、以下のような広く認められたマルチメディア理論でも実際の教育現場やマルチメディア効果の実証実験では一貫した結果が得られていない。場合によっては否定的な効果を得ることもある。本研究ではそのような問題に理論的根拠を提示したと考えている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (16 results) Presentation (18 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] コロナ危機と韓国語教育2022

    • Author(s)
      李相穆
    • Journal Title

      日本韓国語教育学会

      Volume: 10 Pages: 70-76

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] NPCMJを用いた文構造の出現頻度に関する調査:主語省略文と受身文を例に2022

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ, 長崎郁
    • Journal Title

      言語コミュニケーションの多様性

      Volume: 0 Pages: 167-181

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Is this an Email or a Chat?":The Structure of Academic Emails Sent by Indonesian Students to Japanese Professors.2021

    • Author(s)
      Balman, R.P., & Lee, S.
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics of Parahikma

      Volume: 0 Pages: 0-0

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] NPCMJへのPropBank形式の意味役割と概念フレームの付与の進捗報告2021

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ
    • Journal Title

      言語処理学会第27回年次大会発表論文集

      Volume: 0 Pages: 1546-1549

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Classification of complex verbs and the evolution of the compound verb in Marathi2021

    • Author(s)
      Prashant Pardeshi
    • Journal Title

      Verb-verb complexes in Asian Languages. Oxford: Oxford University Press.

      Volume: 0 Pages: 223-248

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語の有対動詞と言語類型論2021

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ
    • Journal Title

      『日本語研究と言語理論から見た言語類型論』東京:開拓社.

      Volume: 0 Pages: 151-177

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ時代の非対面オンライン外国語授業についての一考察2021

    • Author(s)
      李相穆
    • Journal Title

      言語科学

      Volume: 56 Pages: 57-62

    • NAID

      120007008046

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国語教育における e-ラーニングの学習効果に関する一考察-大学生を対象としたアンケート調査に基づいて2020

    • Author(s)
      李相穆
    • Journal Title

      言語科学

      Volume: 55 Pages: 87-92

    • NAID

      40022211626

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Request Strategies in Email Communication: The Case of Indonesian Graduate Students in Japan2020

    • Author(s)
      Rezky Pratiwi Balman, Sangmok Lee and Narahiko Inoue
    • Journal Title

      SiELE Journal.

      Volume: 7(2) Pages: 379-392

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Making requests in emails to professors: An examination of request modifications performed by Indonesian students in Japan2020

    • Author(s)
      Rezky Pratiwi Balman, Sangmok Lee
    • Journal Title

      Journal of Language and Linguistic Studies

      Volume: 16(2) Pages: 1237-1250

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国語を母語とする中級レベルの日本語学習者の動作場所を表す「で」の習得―形式と意味に焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      岡田美穂・李相穆
    • Journal Title

      東アジア日本語・日本文化

      Volume: 29 Pages: 1-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ危機とオンライン韓国語教育2020

    • Author(s)
      李相穆
    • Journal Title

      韓国語教育研究

      Volume: 10 Pages: 70-76

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 李相穆(2020)外国語教育における e-ラーニングの学習効果に関する一考察-大学生を対象としたアンケート調査に基づいて2020

    • Author(s)
      李相穆
    • Journal Title

      言語科学

      Volume: 55 Pages: 87-92

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国語教育におけるAIの活用と効果2019

    • Author(s)
      李相穆
    • Journal Title

      言語科学

      Volume: 54 Pages: 1-6

    • NAID

      120006600879

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国語教育における視覚情報の効果2019

    • Author(s)
      李相穆
    • Journal Title

      言文論究

      Volume: 42 Pages: 59-64

    • NAID

      120006585707

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 自動フラッシュカードを使用した学習における文法項目の内在化-マルチ処理を課すことによる学習促進の可能性-2019

    • Author(s)
      岡田 美鈴
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 38 Pages: 121-130

    • NAID

      40021852828

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] コアイメージと動画を利用した語彙学習の効果2021

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      外国語メディア学会第60回全国研究大会.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] “When do Sensei Have Time for Meeting?” Address Term Used by Indonesian Students to Japanese Professors in Email Communication using English as Lingua Franca2021

    • Author(s)
      Balman, R. P., LEE, S
    • Organizer
      外国語メディア学会第60回全国研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] After コロナの日本語教育におけるICTと新たな学びのあり方2021

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      第56回韓国日本語文学会国際学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 対照言語学の観点から見た日本語の名詞修飾表現2021

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ
    • Organizer
      Prosody and Grammar Festa 6
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語テキストにおける主語省略文と受身文の使用:統語・意味解析コーパス(NPCMJ)から見えてきたこと2021

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ
    • Organizer
      第9回NINJALフォーラム「ここまで進んだ!ここまで分かった!国立国語研究所の日本語研究」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語教育のためのイメージデーターベース構築にむけて2020

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      e-learing教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン外国語学習の新しい形を求めて2020

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      第54回韓国日本語文学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン教育を通じた韓国語教育コンテンツの教授項目設定と実行方法研究2020

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      日本韓国語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] AIを活用した外国語教育の効果と期待に関する一考察2019

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      ワークショップ:言語学と言語教育学:理論と実践
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 言語コミュニケーションと非言語コミュニケーション2019

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      九州大学2019年度公開講座「ことば研究における多面的アプローチ」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語の語彙学習に役立つウェブ教材 ―「基本動詞ハンドブック」と「日本語文型バンク」―2019

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ
    • Organizer
      大連大学日本言語文化研究センター
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Online resources to explore Japanese vocabulary2019

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ
    • Organizer
      Talk given at Japanese Language, Literature and Culture, Faculty of Philology, University of Belgrade, Serbia
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習に役立つウェブ教材 ―「基本動詞ハンドブック」と「日本語文型バンク」―2019

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ
    • Organizer
      東呉大學日本語文學系、台北、台湾
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] マルチメディアが外国語学習者のイメージ・スキーマ形成に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第58回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 視覚情報を利用した動詞学習システムの開発2018

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] マルチメディアが日本語学習者のイメージスキーマ形成に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      李相穆
    • Organizer
      日本語文学会(韓国)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] THE EFFECTS OF USING MULTIMEDIA ON LANGUAGE LEARNING2018

    • Author(s)
      Sangmok Lee
    • Organizer
      ClaSIC2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] コマ動画を使用した学習における文法項目の内在化2018

    • Author(s)
      岡田 美鈴
    • Organizer
      平成30年度COCET研究大会第42回
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Ideophones, Mimetics, and Expressives. Amsterdam2019

    • Author(s)
      Akita Kimi, Prashant Pardeshi
    • Total Pages
      325
    • Publisher
      John Benjamins
    • ISBN
      9789027203113
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 多義動詞分析の新展開と日本語教育への応用2019

    • Author(s)
      プラシャント・パルデシ,籾山洋介,砂川有里子, 今井慎吾, 今村泰也
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922777
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi