• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and validation of the content for digital textbooks, including advanced technologies, with an awareness of diverse Learners

Research Project

Project/Area Number 18K02905
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionChitose Institute of Science and Technology

Principal Investigator

Toshioki Soga  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 特任教授 (30279476)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川名 典人  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (50295929)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsデジタル教材 / AR / VR / UI / 内発的モチベーション / デジタル教科書 / 携帯情報端末 / 多様化する学習者 / 自己決定理論 / 教育教材 / インタラクティブ / オンライン / 漫画 / オンライン授業 / Books Store / iBooks Author / Moodle / LMS / インタラクティブ要素
Outline of Final Research Achievements

This study was conducted against the background of the social situation in 2018, when the provision of tablet devices and the distribution of digital textbooks as content were realized in the Japanese educational environment. Subsequently, in response to COVID-19, education has shifted from a face-to-face approach to an online approach using digital terminals and networks. In particular, due to the diffusion of networks in education, teaching method has changed to the distribution and use of digital content via the Web and other means.
On the other hand, as we have shown in our demonstration experiment, the use of AR and VR content as teaching materials is effective in increasing the intrinsic motivation of learners by incorporating them into the new teaching styles and closely coping with diverse learners in class such as in the combined class in elementary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により,ARやVRなどのデジタル教材を教育に用いることが,多様な学習において内発的モチベーションを高めるものであることを示した。ARの実証実験では,地域学習などにおいて,過去の事物を学習者の現実環境にて実物大で体感できることを示し,このことは,これまでの紙と鉛筆による学習では得難いものである。
我々はこうしたデジタルコンテンツを統一された操作環境であるデジタル教科書を通じて配信することを想定していたが,開発ツールの提供が停止するなど,想定とは異なる事態となった。我々の実証実験では,教育現場においては,こうしたUIの異なるツールへの対応が学習者の負担となる可能性について示すことができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (10 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] The Potential for Integrating VR View Services with Self-made Digital Textbooks2018

    • Author(s)
      曽我 聡起、中原 敬広、布施 泉、川名 典人
    • Journal Title

      Proceedings of Japanese Society of Digital Textbook

      Volume: 7 Issue: 0 Pages: 71-72

    • DOI

      10.20755/jsdtpr.7.0_71

    • NAID

      130007495678

    • ISSN
      2432-6127
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] デジタル仮想コンテンツを含むデジタル教科書を用いた体験型学習2022

    • Author(s)
      曽我聡起
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 拡張現実を利用した学習意欲を満足させる体験型学習に関する報告2021

    • Author(s)
      曽我聡起,川名典人
    • Organizer
      PCカンファレンス北海道2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育教材と教育補助教材に関するデジタル漫画の構造的差異の考察2020

    • Author(s)
      西島花音
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業中作成する作業支援用デジタル漫画を用いた 講義およびデジタル教科書に関する検討2019

    • Author(s)
      曽我聡起・西島花音・川名典人・布施泉
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業内容の漫画化が学習者のモチベーションに及ぼす効果の研究2019

    • Author(s)
      西島花音・川名典人・布施 泉・曽我聡起
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 三人称視点で作成する 授業内容に関する デジタル漫画教材に 関する研究2019

    • Author(s)
      西島花音・川名典人・布施泉・曽我聡起
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ビジュアル型言語からテキスト記述型言語への移行を意識したプログラミング教育支援教材の提案2019

    • Author(s)
      伊藤優・曽我聡起
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「本当にインタラクティブなデジタル教科書」の改善と効果的な利用に関する実践報告2018

    • Author(s)
      曽我聡起,中原敬広,川名典人,布施泉,中村泰之
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] オフライン型VRビューコンテンツを用いた 自作デジタル教科書の試作に関する報告2018

    • Author(s)
      曽我聡起,中原敬広,川名典人
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会北海道支部
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自作デジタル教科書におけるVRビューサービスの利用に関する考察2018

    • Author(s)
      曽我 聡起、中原 敬広、布施 泉、川名 典人
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会発表予稿集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 教育とコンピュータ

    • URL

      https://report.sogalab.com

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi