• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and validation of a system to support classroom-embedded assessment created by students

Research Project

Project/Area Number 18K02906
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionUniversity of the Sacred Heart

Principal Investigator

Masukawa Hiroyuki  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (50367661)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白水 始  東京大学, 高大接続研究開発センター, 教授 (60333168)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords問い / 思考過程 / 学習評価 / 認識 / 知識構成 / CBT / 授業に埋め込まれた評価 / 学習科学 / 変容的評価
Outline of Final Research Achievements

It has been pointed out that the process of learners' deep understanding includes the importance of questioning. In this study, we conducted basic research to develop a system to support the understanding of questions and ideas created by learners. The main research topics were (1) What is being learned in the subject and is it being applied?, (2) Analysis of long-term transformation of dialogue data in class, and (3) Question formats and system support for understanding the depth of knowledge. The results suggest that the process of students' creation of questions and inquiries strongly depends on the context and situation, but by constructing an "environment that makes students want to create," it is possible to draw out their abilities and evaluate them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的な意義は、学習評価において、授業者や評価者が期待している学習者の理解の深まりを引き出すことが可能な環境を児童生徒に提供しているかどうかの再検討を促す成果を出していることである。この成果を広く周知し課題を共有することが、今後の学校教育における、学習評価と授業づくりの一体化に向けて、学習者視点からの見直しにつながることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Development of CBT Reading Items to Elicit “Aggressive Reading”2021

    • Author(s)
      益川 弘如, 白水 始, 齊藤 萌木, 飯窪 真也, 天野 拓也
    • Journal Title

      Japanese Journal for Research on Testing

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 25-44

    • DOI

      10.24690/jart.17.1_25

    • NAID

      130008124084

    • ISSN
      1880-9618, 2433-7447
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多肢選択式と記述式の設問形式の違いによる解決プロセスの差異 : 大学入試センター試験の国語既出問題を用いた協調問題解決実験2020

    • Author(s)
      益川弘如,白水始
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 30 Pages: 44-51

    • NAID

      40022210384

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 資質・能力を育む学習環境のデザイン―ICT 機器・情報メディア教材・プログラミング教育の再考―2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      視聴覚教育

      Volume: 849 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 適応型学習機能を組み込んだ AI ドリルの 「比・割合」のビッグデータ解析から見えてくること2021

    • Author(s)
      益川弘如, 稲垣忠
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Post Pandemic の科学教育と学習科学 -人はどこまで賢くなれるのか?の視点から-2021

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会論文集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Wikiシステムを活用した長期的なリフレクションが学習観の問い直しに与える影響2021

    • Author(s)
      田中冴, 近藤秀樹, 益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 音楽教育における音楽づくり・創作活動への期待―学習科学の視点から2021

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査における児童生徒質問紙の選択意図2020

    • Author(s)
      益川弘如、赤井優華
    • Organizer
      日本教育工学会2020春期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の学習観を教師にフィードバックすることによる教授中心から学習者中心への授業改革支援2020

    • Author(s)
      加田早耶花、益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会2020春期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 協調問題解決能力の評価に関する研究動向2019

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      『日本教育工学会研究報告集』JSET19-1
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] オーガナイズド・セッション「協調学習の評価の刷新:指標を探す」2018

    • Author(s)
      白水始,益川弘如,堀公彦,齊藤萌木,飯窪真也,河﨑美保,中山隆弘
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのモデルに基づく指標を複数重ねることから見える対話の質2018

    • Author(s)
      益川弘如,河崎美保
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理解深化につながる対話を見とる指標の提案:対話中の疑問を軸として2018

    • Author(s)
      齊藤萌木,飯窪真也,白水始
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 協調的問題解決能力の良質な発現チャンスが埋め込まれた学習環境は能力の育成にいかにつながるのか:発話データからの検討2018

    • Author(s)
      益川弘如,遠藤育男
    • Organizer
      2018年度人工知能学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 人間教育の基本原理(「人間の学びを問い直す―アクティブ・ラーニング―」担当執筆)2020

    • Author(s)
      梶田 叡一、浅田 匡、古川 治、杉浦 健、八木 成和(編著)、益川 弘如(他著)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      462308843X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] "認知的徒弟制"質的心理学辞典2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516014
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学習科学ハンドブック 第二版 第1巻2018

    • Author(s)
      R.K.ソーヤー、森 敏昭、秋田 喜代美、大島 純、白水 始、望月 俊男、益川 弘如
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830259
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] "教育におけるアセスメントの設計と利用についての学習科学的視点"学習科学ハンドブック 第二版 第1巻2018

    • Author(s)
      益川弘如(訳)
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830259
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      "資質・能力を育む教育と学習科学"ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081936
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] "学習科学他5項目"質的心理学辞典2018

    • Author(s)
      白水始
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516014
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi