• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Validation of an Online Virtual Environment to Foster Proactive, Learning-Oriented Students

Research Project

Project/Area Number 18K02909
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Narukawa Tadayuki  東海大学, 経営学部, 教授 (10381641)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 及川 義道  東海大学, 理学部, 教授 (00213611)
馬場 弘臣  東海大学, 教育開発研究センター, 教授 (10459472)
園田 由紀子  東海大学, 教育開発研究センター, 講師 (40369450)
鈴木 広子  東海大学, 付置研究所, 教授 (50191789)
安森 偉郎  東海大学, 教育開発研究センター, 准教授 (50369451)
林 大仁  東海大学, 教育開発研究センター, 教授 (70449106)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学習支援 / オンラインサービス / SNS / 心情変化 / 主体的学修 / オンラインシステム / 学生支援 / 相互チアリング / オンライン学習支援 / Slack / メンタリング / 遠隔授業 / 学修支援 / オンライン支援環境 / 自己効力感 / 自己肯定感 / 仲間集団 / 行動変容 / 態度の学修 / 仲間集団形成支援 / オンライン仮想環境 / 学修態度変容 / プラットホーム開発
Outline of Final Research Achievements

In order to foster students who actively learn in an online environment, we developed a system to support students' interaction with each other by improving a commercially available social network service. As a result, we found that students who used the system showed a positive change in their attitudes toward learning, although the results were not statistically sufficient. However, we were unable to obtain sufficient results to determine whether the students' learning tendencies themselves were affected by the group they belonged to in the face-to-face world, due to changes in the students' interrelationships caused by the coronavirus pandemic.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果から,オンライン環境であっても,学習に対して好意的な意見が得られる環境を提供することで,学生の学びに対する意識を好転させることができることが分かった.この結果は,ともすると友人同士の友好関係を維持するあまり,学習に対して好意的な考え方を持っているにもかかわらず否定的な行動をとることで,所属するグループ全体の学力の低下を招く状況を改善できる可能性がある.これにより,学生の学習に対する主体的な振る舞いが強化されることで,より学びの効果が高められると期待できる.

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] オンラインシステムを活用した主体的学修志向型学生を育成する環境の開発と検証2023

    • Author(s)
      及川 義道、成川 忠之、島内 広史、小川 芳範
    • Journal Title

      日本情報経営学会誌

      Volume: 42 Pages: 52-59

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的学習指向型学生を育成するオンライン仮想環境を活 用した地域連携型教育モデルの提案2020

    • Author(s)
      成川忠之
    • Journal Title

      日本情報経営学会誌

      Volume: 40 Pages: 87-95

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次学生の学び方における課題ー学習者調査の分析から2019

    • Author(s)
      鈴木広子
    • Journal Title

      東海大学教育開発研究センター紀要

      Volume: 第4号 Pages: 53-64

    • NAID

      120006887940

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] オンラインシステムを活用した主体的学修志向型学生を育成する環境の開発と検証2022

    • Author(s)
      成川忠之
    • Organizer
      日本情報経営学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学びを肯定する学生を育てるオンラインプラットフォームの開発2019

    • Author(s)
      及川義道、成川忠之
    • Organizer
      日本教育システム情報学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的学修志向型学生を育成するオンライン仮想環境の開発と検証2018

    • Author(s)
      成川忠之
    • Organizer
      日本情報経営学会第76回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi