• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Research on Emotional Transmission of Communication Process for Emotional Support of Learners in Mobile Learning

Research Project

Project/Area Number 18K02912
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionSagami Women's University

Principal Investigator

Kato Yuuki  相模女子大学, 学芸学部, 教授 (70406734)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsモバイルラーニング / 情報モラル / 感情伝達 / テキストコミュニケーション / モバイル端末 / ネット上のトラブル / コミュニケーション / 感情 / 学習者支援 / オンライン学習 / 動機づけ / メッセンジャー / テキストベースコミュニケーション / メディア教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine emotional support for learners in mobile learning. Communication is a major factor that influences the emotional aspects of learners. In this study, we paid particular attention to emotional transmission in text-based communication, dividing the emotional aspects of the sender of a message and its receiver into elements, measuring each element, and analyzing the relationship between them. The main result was that the higher the degree involved in positive emotions in the various emotional factors, the smaller the gap in emotional transmission between sender and receiver, and conversely, the higher the degree involved in negative emotions, the larger the gap tends to be.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コロナ禍の影響もあり、学校現場においてもICT活用の場面が急速に拡がった。こうした背景にあってICT利用による学習効果の研究だけでなく、学習者の心理面、特に感情面に関する研究の蓄積も重要である。また、ネットいじめやネット上の誹謗中傷など、コミュニケーションに関わることも社会問題になっている。これらには意図的なものもあるだろうが、一方で無意識のうちに、ちょっとした誤解やすれ違いがトラブルに発展する場合もあるだろう。本研究は、特に意図的ではなく生じてしまう感情的トラブルを回避するための示唆を与えると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Relationship between university students’ emotional expression on tweets and subjective well-being: Considering the effects of their self-presentation and online communication skills2023

    • Author(s)
      Ye, S., Ho, K. K. W., Wakabayashi, K., & Kato, Y.
    • Journal Title

      BMC Public Health

      Volume: 23(594) Issue: 1 Pages: 12-12

    • DOI

      10.1186/s12889-023-15485-2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Considering the Possibilities and Limitations of Multitasking Behavior to Improve Business Game Learning2022

    • Author(s)
      Tachino Takashi、Kato Yuuki、Kato Shogo、Madden Anthony
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 2 Issue: 1 Pages: Sh-p001-Sh-p001

    • DOI

      10.12937/itel.2.1.Sh.p001

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Interaction Speed as Nonverbal Cues in Text Messaging via Smartphone2021

    • Author(s)
      Usuki Kiminori、Kato Shogo、Kato Yuuki
    • Journal Title

      Encyclopedia of Information Science and Technology

      Volume: 4 Pages: 904-912

    • DOI

      10.4018/978-1-7998-3479-3.ch062

    • ISBN
      9781799834793, 9781799834809
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reply Speed as Nonverbal Cue in Text Messaging with a Read Receipt Display Function2020

    • Author(s)
      Kato Shogo、Kato Yuuki、Ozawa Yasuyuki
    • Journal Title

      International Journal of Technology and Human Interaction

      Volume: 16 Issue: 1 Pages: 36-53

    • DOI

      10.4018/ijthi.2020010103

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] LINEのグループトークでスルーをしやすいグループの特徴に関する基礎調査2020

    • Author(s)
      加藤由樹
    • Journal Title

      メディア情報研究

      Volume: 6 Pages: 27-35

    • NAID

      120006862778

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] テキストベースのコミュニケーションにおける感情伝達の工夫に関する調査2019

    • Author(s)
      加藤由樹
    • Journal Title

      メディア情報研究

      Volume: 5 Pages: 17-22

    • NAID

      120006627919

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Perceived usefulness of emoticons, emojis, and stickers in text messaging: Effect of gender and text-messaging dependency2018

    • Author(s)
      Kato, S., Kato, Y., & Ozawa, Y.
    • Journal Title

      International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning

      Volume: 8(3) Issue: 3 Pages: 9-23

    • DOI

      10.4018/ijcbpl.2018070102

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 電子メールコミュニケーションにおける感情伝達の正確さとその確信度2018

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾
    • Journal Title

      教育テスト研究センター年報

      Volume: 3 Pages: 25-27

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Web情報の信憑性の判断に環境要因が及ぼす影響について2022

    • Author(s)
      舘秀典, 加藤由樹, 加藤尚吾, 竹内俊彦
    • Organizer
      信学技報ET2022-42 (2022-12)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「やる気アプリ」プロトタイプの開発2022

    • Author(s)
      竹内俊彦, 舘秀典, 加藤由樹, 加藤尚吾
    • Organizer
      日本教育メディア学会第29回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業におけるコミュニケーション活動の考察2022

    • Author(s)
      藤巻貴之, 立野貴之, 加藤尚吾, 加藤由樹
    • Organizer
      日本教育情報学会第38回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 課題に着手する気にならないときに着手する方法とその効果に関する評価2022

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾, 竹内俊彦, 舘秀典
    • Organizer
      日本情報科教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 嫌な勉強・仕事に「着手する」ためのスマホアプリに欲しい機能のアンケート調査2022

    • Author(s)
      竹内俊彦, 舘秀典, 加藤由樹, 加藤尚吾
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度第5回(1月)研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Considering the influence of human multitasking on business game learning: A comparative study focusing on the performance between high and low groups in the game2021

    • Author(s)
      Tachino, T., Kato, Y., & Kato, S.
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン授業における学生のマルチタスク制御に関する考察2021

    • Author(s)
      藤巻貴之, 立野貴之, 加藤由樹, 加藤尚吾, 金宰郁, 岸康人
    • Organizer
      日本教育情報学会第37回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ビジネスゲーム学習で発生するマルチタスクの制御に関する分析2021

    • Author(s)
      立野貴之, 加藤由樹, 加藤尚吾, 若山昇, 青山慶
    • Organizer
      日本教育情報学会第37回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グループサイズと未・既読状態によるグループ LINE での不安と罪悪の発生2020

    • Author(s)
      加藤尚吾, 加藤由樹, 立野貴之
    • Organizer
      日本教育情報学会 第 3 6 回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 電子メールにおける送受信者間の感情伝達の正確さと感情の種類の関係2020

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第17回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] テキストメッセンジャーのグループチャットにおいて返信を待つことでネガティブ感情が生じるまでの時間と個人特性2019

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾, 宇宿公紀, 千田国広
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LINEのグループトークでスルーをしやすいグループの特徴に関する基礎調査2019

    • Author(s)
      宇宿公紀, 加藤尚吾, 加藤由樹, 千田国広
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LINEグループにおいて返信ができないことで生じるネガティブ感情:ネガティブ感情が生じるまでの時間と性格特性及びLINEメール依存度との関係2019

    • Author(s)
      宇宿公紀, 加藤尚吾, 加藤由樹, 千田国広
    • Organizer
      日本認知心理学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] LINE のグループトークでスルーをしやすい話題の特徴に関する基礎調査2019

    • Author(s)
      宇宿公紀, 加藤尚吾, 加藤由樹, 千田国広
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] テキストベースのコミュニケーションにおける感情伝達:実際の感情状態と相手に伝えたい感情のずれ2018

    • Author(s)
      小澤康幸, 加藤由樹, 加藤尚吾
    • Organizer
      日本認知心理学会第16回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] テキストベースのコミュニケーションにおける感情伝達の確信度と正確さの関係2018

    • Author(s)
      加藤由樹, 加藤尚吾, 小澤康幸
    • Organizer
      日本社会心理学会2018年度第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi