• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A longitudinal study on improving the teaching skills of young deaf school teachers using eye-tracking and lesson reflection.

Research Project

Project/Area Number 18K02915
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

NAKASE KOICHI  同志社大学, 免許資格課程センター, 教授 (20369309)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 翔  同志社大学, 免許資格課程センター, 准教授 (90707168)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywordsろう学校 / アイトラッキング / 授業省察 / 授業力向上 / 視線配布行動 / 視線配布 / 授業力
Outline of Final Research Achievements

This study measured the gaze distribution behavior of young deaf school teachers during their lessons using an eye-tracking device, conducted lesson reflections based on the analysis results, and tracked whether there were any changes in their gaze distribution behavior. Lesson reflections were conducted based on the analysis results, and changes in gaze distribution behavior were tracked. First-year teachers often had difficulty intentionally distributing their gaze and tended to have an unfocused gaze or fixate on specific students, which prevented them from observing the rest of the class. As a result of the intervention, it was confirmed that as teachers progressed to their second and third years, they were able to distribute their gaze more evenly and intentionally focus on specific children, leading to improvements in their teaching skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、ろう学校では、新たに赴任した若手教員の専門性の向上が早急の課題となり、短期間での教育力の向上が求められている。聴覚に障がいのある子どもへの教育には視覚的な支援が必須とされ、視覚的な教材の提示や指導時における伝え方が重要とされている。アイトラッキング装置と開発した解析プログラムを用いてろう学校の若手教員の授業での視線配布行動を客観的に捉えることが可能となった。その結果を授業後の省察に用いて授業の振り返りと改善に活かすことで、若手教員の授業力の向上につながった。視線配布行動への意識づけが若手教員の成長に寄与することが可能であることが明らかになった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] イラストでイメージするろう学校熟練教員の視線配布行動2023

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 64 Pages: 159-164

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ろう学校若手教員のアイトラッキング解析を用いた授業省察に関する事例研究2022

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 64 Pages: 15-23

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ろう学校若手教員の視線配布行動の変容2022

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 63 Pages: 123-126

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業省察研究と教師の視線配布行動研究2021

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      同志社大学教職課程年報

      Volume: 10 Pages: 33-47

    • NAID

      40022495825

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ろう学校若手教員の授業省察への視線配布分析の活用2020

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 62 Pages: 29-31

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ろう学校教員の授業力向上に向けた取り組み-外部専門家としての関わり-2020

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      同志社大学教職課程年報

      Volume: 9 Pages: 51-64

    • NAID

      40022159519

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業力向上のための具体的道筋を考える2020

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      近畿聾教育研究会会報

      Volume: 47 Pages: 26-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ろう学校若手教員の授業力向上につなげる視線配布分析法の開発2020

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 61 Pages: 120-122

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 聴覚障がい教育超入門-授業で話すときの「超入門」-2019

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      大阪特別支援教育振興会『育誠』

      Volume: 552 Pages: 2-3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 目は口ほどにものを言う!?-視線配布行動研究から-(1)2018

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      大阪特別支援教育振興会『育誠』

      Volume: 537 Pages: 4-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 目は口ほどにものを言う!?-視線配布行動研究から-(2)2018

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      大阪特別支援教育振興会『育誠』

      Volume: 538 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 目は口ほどにものを言う!?-視線配布行動研究から-(3)2018

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      大阪特別支援教育振興会『育誠』

      Volume: 539 Pages: 2-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 目は口ほどにものを言う!?-視線配布行動研究から-(4)2018

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Journal Title

      大阪特別支援教育振興会『育誠』

      Volume: 540 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ろう学校若手教員の視線配布行動の変容2021

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Organizer
      第63回ろう教育科学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ろう学校若手教員の授業省察への視線配布分析の活用-ろう学校若手教員が語ったこと-2020

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Organizer
      ろう教育科学会第62回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ろう学校若手教員の授業力向上につなげる視線配布分析法の開発2019

    • Author(s)
      中瀬浩一
    • Organizer
      第61回ろう教育科学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi