• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study of Programming Education Aiming Synergistic Effect between Block-Based and Text-Based Language

Research Project

Project/Area Number 18K02921
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKagawa Nutrition University (2023)
Hijiyama University (2018-2022)

Principal Investigator

Kotaro Yamada  女子栄養大学, 栄養学部, 教授 (20353120)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords試行錯誤 / プログラミング教育 / ブロック型言語 / テキスト型言語 / Blockly / プログラミング行動 / プログラミング的思考 / 迷路ゲーム / 論理的思考 / 論理的思考力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to evaluate and verify the effects of using both block-based and text-based programming languages. The method developed in this research made it possible to see how learners create programs. We used this method to analyze the learner's programming process. As a result, we found that there was a difference in the trial and error of the learners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プログラミング教育において学習者のプログラミング能力を評価する際には,最終的な成果物だけではなく,学習者がどのような思考過程によってプログラムを構築しているのかも考慮する必要があるのではないか,という問題意識に基づいて本研究を進めた。その結果,ブロック型プログラミング言語でのプログラム構築過程を詳細に把握できるシステムを構築することができた。この成果によって論理的思考やプログラミング的思考を時系列で分析し,途中で躓いた箇所をピンポイントで特定することができるため,より細かい学習支援が可能となる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] ビジュアル型プログラミング言語によるプログラム構築過程把握の試み2022

    • Author(s)
      山田耕太郎
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第29号 Pages: 75-82

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校理科におけるプログラミング的思考のための市販玩具利用の試み2021

    • Author(s)
      山田耕太郎
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第28号 Pages: 55-60

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ボードゲームを使ったアルゴリズム教育の実践と評価2018

    • Author(s)
      山田耕太郎
    • Journal Title

      比治山大学現代文化学部紀要

      Volume: 第25号 Pages: 75-80

    • NAID

      40021887134

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 数学的な考え方とプログラミング的思考 -試行錯誤の観点から-2019

    • Author(s)
      山田耕太郎
    • Organizer
      日本算数教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ボードゲームを題材としたアルゴリズム教育の実践2018

    • Author(s)
      山田耕太郎
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi